Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är detta för film?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Håller på att skanna negativ från slutet av förra århundradet (1990) och då dök dessa upp. Vad kallas formatet och vilken typ av kamera? Kameran har exponerat utanför kvadraten men där blir bilden grön. Bredden är standard 35 mm.20240203_004344.jpg
 

Ventures

Aktiv medlem
Det fanns en Minolta eller något ditåt med automatisk framdragning som jag aldrig använt. Så det kan ha varit till den. Den perforeringen på film har jag åtminstone inte sett förut. Bilderna skulle tydligen bli kvadratiska i den kameran men de är exponerade i rektangulärt format och går i varandra. Det ser ut som att fel filmtyp använts i fel kamera, men 126 var ju film I kassett. Exponeringen verkar vara lite blandad för att vara helautomatisk. Både över- och underexponerade bilder, men med värdefullt innehåll. Som tur är går det att få fram de flesta bilderna med Lightroom efteråt. Det står "Fuji safety film" i kanten på filmen.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Exponeringen verkar vara lite blandad för att vara helautomatisk.
Väldigt många kameror som använde 126-film hade automatisk exponering på det sättet att man i stort sett inte kunde göra några inställningar på kameran, vad jag minns kunde man välja mellan solsken eller moln. Utöver det fick man lita på att den negativa filmens exponeringstolerans gjorde att det blev en vettig bild. Det gjorde det oftast.

Det fanns också några ovanliga, mer avancerade kameror för 126-film. Till och med några med utbytbart objektiv, från tillverkare som Ricoh och Zeiss.
 

ztenlund

Aktiv medlem
På tal om Instamatic, förresten:


Minns att jag någon gång hittade en övergiven dylik kub med "tillhörande" kamera i en låda och förstås inte kunde låta bli. ;)
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD

PMD

Aktiv medlem
Det fanns också några ovanliga, mer avancerade kameror för 126-film. Till och med några med utbytbart objektiv, från tillverkare som Ricoh och Zeiss.
Samt från Kodak: Instamatic Reflex, och Rollei.

Det fanns tydligen stora förhoppningar på 126-filmen. Lite märkligt kanske eftersom planhållningen inte var direkt optimal.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag gillar inte 126-fimen. Den passar inte i min skanner, annat än på bredden.

Jag kollade på videon om x-kuben. Hade inte en aning om att det var mekanisk utlösning av blixtarna i kuberna. Förvisso krävde de lösa blixtarna ett 22 voltsbatteri i blixthållaren om man tänker efter och kamerorna innehöll ju bara batteri till ljusmätaren och senare också till framdragningsmotorn.
Den här Minoltan(?) för 126-film har om jag minns rätt ett fjäderverk till frammatningen.
Det måste vara den här. Autopak 800:
 

Ynos

Aktiv medlem
Jag gillar inte 126-fimen. Den passar inte i min skanner, annat än på bredden.
Kunde du inte skanna 126-filmen alls?

Jag antar att du menar skannern Nikon LS-50. Jag läste nyligen din bedömning av den från 2008 (Fotosidan - recensioner). En väldigt bra beskrivning f.ö. som du dessutom uppdaterat några gånger. Stort tack för den!

Jag har efterföljaren Coolscan V ED och ett antal negativ 126-film från 60-talet. Det vore fint om det fungerar med filmhållaren SA-21. Har aldrig haft en tanke på att skanna annat än 135-film.
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
LS-50 och Coolscan V är samma skanner. Vet inte varför den fick två namn. Jo det går att skanna 126-film. Jag använder filmhållaren FH-3 uteslutande och bildrutorna i hållaren är ju avsedda för 24x36 mm. Man måste flytta filmen i hållaren mellan varje bild, vilket är extra jobb. Jag vet inte var min SA-21 håller hus just nu så jag har inte provat om den hittar bildrutorna i 126-negativen. De var ju dessutom exponerade ut i de förexponerade mellanrummen så bilderna går i varandra.
 

Ynos

Aktiv medlem
LS-50 och Coolscan V är samma skanner. Vet inte varför den fick två namn. Jo det går att skanna 126-film. Jag använder filmhållaren FH-3 uteslutande och bildrutorna i hållaren är ju avsedda för 24x36 mm. Man måste flytta filmen i hållaren mellan varje bild, vilket är extra jobb. Jag vet inte var min SA-21 håller hus just nu så jag har inte provat om den hittar bildrutorna i 126-negativen. De var ju dessutom exponerade ut i de förexponerade mellanrummen så bilderna går i varandra.
Tack för info!
Då vågar jag prova med min SA-21. Jag köpte ingen FH-3, då visste jag inte ens att den fanns. Idag är den som du skrev hutlöst dyr.

Modellerna är inte helt lika. En skillnad mellan LS-50 och Coolscan V är att den senare saknar luckan som skyddar öppningen där filmhållarna monteras. Dessutom ska den vara förenklad inuti.

Jag misstänker att bilderna på 126-negativen tagna med Kodak Instamatic på 60-talet inte är av någon vidare kvalitet. "Skit in - skit ut" som jag hörde av säljaren i Hi-Fi-butiken i början av 70-talet. Men nostalgifaktorn kan vara hög.:)
 

ErlandH

Aktiv medlem
... och kamerorna innehöll ju bara batteri till ljusmätaren och senare också till framdragningsmotorn.
Nja, vad jag kan minnas innehöll ingen av de 126-kameror jag använt något batteri alls. Eller ljusmätare. Det var tekniskt lika avancerade som en Brownie, fast lite smidigare att ta med sig och att använda.

Sen fanns det säkert exklusivare modeller som gjorde det.
 

Ynos

Aktiv medlem
Det fungerade inte alls med 126-film i filmhållaren SA-21. Skannern spottade ut filmremsan omgående. Men det var ju skönt att den inte fastnade eller gick sönder.

Alternativet filmhållaren FH-3 känns dyrt. 199 € + frakt hos ScanDig i Munchen t.ex..

Ventures, du får vara rädd om din FH-3. Vid behov kanske du kan låta tillverka reservdelar i plast med 3D-skrivare.
 

PMD

Aktiv medlem
Nja, vad jag kan minnas innehöll ingen av de 126-kameror jag använt något batteri alls. Eller ljusmätare. Det var tekniskt lika avancerade som en Brownie, fast lite smidigare att ta med sig och att använda.

Sen fanns det säkert exklusivare modeller som gjorde det.
Kameran som Ventures visar på bild i inlägg #8 tar ganska säkert ett batteri för ljusmätaren eftersom den har en "Cds Light Senser". Förmodligen ett kvicksilverbatteri på 1.35 V.
 

Ventures

Aktiv medlem
Kameran som Ventures visar på bild i inlägg #8 tar ganska säkert ett batteri för ljusmätaren eftersom den har en "Cds Light Senser". Förmodligen ett kvicksilverbatteri på 1.35 V.
Jag kollade videon och Minoltan tar tydligen två olika batterier. Ett kvicksilver och ett 800- någonting. Misstänker att inget av dem går att få tag på idag. Jag får kolla på kameran nästa gång jag kommer åt men det lär inte vara värt besväret att försöka använda den.
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Det fungerade inte alls med 126-film i filmhållaren SA-21. Skannern spottade ut filmremsan omgående. Men det var ju skönt att den inte fastnade eller gick sönder.

Alternativet filmhållaren FH-3 känns dyrt. 199 € + frakt hos ScanDig i Munchen t.ex..

Ventures, du får vara rädd om din FH-3. Vid behov kanske du kan låta tillverka reservdelar i plast med 3D-skrivare.
Jag lade ut en köpesannons här på fotosidan och fick tag på en FH-2, som är till modellen före, LS-4. Den passar i LS-5 och verkar vara stabilare byggd än FH-3. Så jag har en i reserv ifall. FH-3 känns väldigt ranglig men gör jobbet och har hållit för tusentals bilder hittills, utan tecken på att försämras ännu.
Den kostade inte så mycket som ny och jag ångrar förstås inte att jag lade till den i beställningen när jag köpte skannern hos Japan Photo för snart 20 år sedan.

Ett alternativ för dig kan ju vara att montera negativen i glaslösa diaramar om det inte går på annat sätt.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag kollade videon och Minoltan tar tydligen två olika batterier. Ett kvicksilver och ett 800- någonting. Misstänker att inget av dem går att få tag på idag. Jag får kolla på kameran nästa gång jag kommer åt men det lär inte vara värt besväret att försöka använda den.
Kvicksilverbatteriet går att ersätta med ett hörapparatsbatteri. De senare har en nominell spänning på 1.4 V men det faller gott och väl inom exponeringstoleransen för negativ färgfilm. Det största problemet med sådana betterier är att de är av typen luft/zink. Lång lagringshållbarhet men när man börjar använda dem tar de slut ganska fort oavsett om man drar ström från dem eller inte.

Vad ett 800-någonting-batteri är vet jag inte. :) Det är dock inte omöjligt att de går att få tag på, eller kan ersättas med något modernare. Det finns många sorters batterier i batteridjungeln.
 

PMD

Aktiv medlem
Kvicksilverbatteriet går att ersätta med ett hörapparatsbatteri. De senare brukar ha en nominell spänning på 1.4 V men det faller gott och väl inom exponeringstoleransen för negativ färgfilm. Det största problemet med sådana batterier är att de är av typen luft/zink. Lång lagringshållbarhet men när man börjar använda dem tar de slut ganska fort oavsett om man drar ström från dem eller inte.

Vad ett 800-någonting-batteri är vet jag inte. :) Det är dock inte omöjligt att de går att få tag på, eller kan ersättas med något modernare. Det finns många sorters batterier i batteridjungeln.
 

Ventures

Aktiv medlem
Kvicksilverbatteriet går att ersätta med ett hörapparatsbatteri. De senare brukar ha en nominell spänning på 1.4 V men det faller gott och väl inom exponeringstoleransen för negativ färgfilm. Det största problemet med sådana batterier är att de är av typen luft/zink. Lång lagringshållbarhet men när man börjar använda dem tar de slut ganska fort oavsett om man drar ström från dem eller inte.

Vad ett 800-någonting-batteri är vet jag inte. :) Det är dock inte omöjligt att de går att få tag på, eller kan ersättas med något modernare. Det finns många sorters batterier i batteridjungeln.
2st PX825 (LR53) 1,5 volt och 1st PX625 ska kameran ha. Det senare kvicksilveroxid, 1,35 volt som inte finns längre. Ett ersättningsbatteri luft-zink som heter MRB625 finns för 159-195 kr. Betydligt billigare i USA. 5,99 USD hos B&H. Dyrt ändå för ett "självförstörande" batteri.

För PX825 såg jag ett trick, att använda ett CR2032 3 volt plus tre mynt i batterihållaren.

Som sagt är det inte så lockande att försöka ladda en 126-kassett med 135-film och trixa med batterier för att ta dåliga kvadratiska bilder som är besvärliga att både skanna och framkalla, särskilt om det är färgfilm.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Kameran som Ventures visar på bild i inlägg #8 tar ganska säkert ett batteri för ljusmätaren eftersom den har en "Cds Light Senser". Förmodligen ett kvicksilverbatteri på 1.35 V.
Javisst, jag säger ju att det fanns en massa mer avancerade modeller för 126-film än de Instamatic-varianter jag (och större delen av 126-konsumenterna) använde.
 
ANNONS