Annons

Idiotiskt misstag med superlim

Produkter
(logga in för att koppla)

henpe

Aktiv medlem
Cyanoakrylat har bra draghållfasthet, men tål inte skjuvning i samma utsträckning (har jag läst någonstans). Om det finns möjlighet att skjuta luckan i sidled någon del av en millimeter (exv genom att pressa med skruvmejsel) så kanske du kan knäcka limfogen... långsökt, men kanske värt ett test?
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Cyanoakrylat har bra draghållfasthet, men tål inte skjuvning i samma utsträckning (har jag läst någonstans). Om det finns möjlighet att skjuta luckan i sidled någon del av en millimeter (exv genom att pressa med skruvmejsel) så kanske du kan knäcka limfogen... långsökt, men kanske värt ett test?
Har inte lyckats rubba luckan alls, utan mest ordnat ny kosmetisk åverkan
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Nu ska jag fundera till helgen efter att läst era kreativa förslag. Lutar åt en sk konstnärskniv, eller balsakniv. Eventuellt provar jag med upphettning också.
Vidare kan jag försöka se det positivt. Det vore värre med ex batteriluckan ;)
 

pdahlen

Aktiv medlem
En annan möjlighet skulle vara att använda en allriskförsäkringen, tror jag har 900 i självrisk på min. Men det är klart man blir av med kameran en tid, frågan är dock hur mycket man ska själv göra innan man i så fall åberopar försäkringen
 

Vandraren

Aktiv medlem
Prova med nåt som är fett. Matolja kanske? Jag bygger en del modeller och har limmat ihop mig själv mer än en gång. :) Det brukar släppa efter ett tag av sig själv då fettet i huden gör att limmet släpper.
 

Vandraren

Aktiv medlem

En sådan här är nog ännu bättre en rakbladet, lättare o hålla, finns hos välsorterade bygghandlare
Eller ännu bättre en sån här:
 

Niclas_Lindblom

Aktiv medlem
Superlim kan ofta lösas med nagellacksborttagare, om den innehåller elylacetat. Den kemikalien kan dock lösa en del sorters plast så prova först på någon undangömd plats. (Av kameran, du behöver inte gå in i en mörk gränd)
 

PeGe

Aktiv medlem
Kanske en skalpell eller hobbykniv ger högre precision och bättre grepp än rakbladet:

 

anakondrak

Ny medlem
Denna kanske funkar? Det är som en lödkolv där man kan koppla på skalpell:

 

Måns H

Aktiv medlem
Menar du inte det som länkas hos Jula ovan? Finns hos Bauhaus också, betydligt billigare (förmodar att det är samma bredd).

(Till: https://www.bauhaus.se/fonsterskrapa-stanley )

/QUOTE]

JA! Det är just dom bladen jag menar. TACK ztenlund!
 

martley

Aktiv medlem
nej vatten härdar superlim snabbare
Inte bara snabbare. Det ÄR vatten som startar härdningen av CA-lim. Det bryter ned de komponenter i den flytande vätskan som hindrar limmet från att härda när det är i flaskan. När man använder limmet så är det den fukt som finns på fogytorna som startar härdningen, och man kan påskynda processen genom att tillföra fukt innan man limmar, så på sätt och vis hade du ju rätt, det härdar fortare med lite vatten.
 

Falumas

Aktiv medlem
Skulle tippa på att dom flesta lösningsmedel går rätt hårt åt vädertätningar av gummi och det brukar vädertätningar vara gjorda av.

Om du inte är allt för rädd om din egna kroppsdelar och hur det ser ut rent optiskt efteråt så fixar en vinkelslip det hela.
 

Falumas

Aktiv medlem
Ett alternativt jag hade övervägt är att enbart föra över bilderna med kabel mellan kameran och datorn i fortsättningen och låta luckan vara ihopklistrad.

Eller är det uttaget under luckan som ihopklistrad?
 

Visom

Aktiv medlem
Rakblad i all ära, men att sitta och såga med dem låter inte så kul. Jag röstar på en skalpell, som dessutom är någorlunda spetsig och som man kan ha lite tryck på. Finns säkert många alternativ, Kjell har en variant som borde funka:

Kör man med rakblad så har väl de flesta en hederlig brytbladskniv som alternativ?
 
ANNONS