Annons

Inte alltid billigare att handla kameraprylarna i New York

Produkter
(logga in för att koppla)

snabb kamera

Aktiv medlem
Ville bara påminna om att det ökända ryktet om New Yorks ( B & H, Adorama med flera butiker ) rekordlåga priser inte alltid stämmer.

Kollade nyss upp mitt för cirka ett halvår sedan inköpta Sigma 300-800 mm zoomobjektiv ( med Canonfattning ) och jämförde lite priser - och det visade sig att norsk- svenska FotoVideo i bland annat Stockholm faktiskt är cirka 10-12 000 kronor billigare, enligt mina jämförelser på Pricerunner respektive till exempel B&H egen hemsida på samma objektiv.

Fotovideo tar runt 37.500 skr. för detta samtidigt som B&H ska ha närmare 7000 dollar för samma pryl - vilket enligt mina uträckningar motsvarar cirka 50-55.000 kronor; beroende på nuvarande dollarkurs.

Man tjänar/ spar alltså i dagsläget runt 12-17.000 på att köpa detta objektiv på Fotovideo i Stockholm ( Sverige ) istället - och då är ändå inte resan till New York respektive eventuell tull och moms på grejorna vid gränsen i Sverige ändå inte inräknade.

Alltså tjänar man knappast i detta fall på att åka till New York och köpa objektivet - snarare förlorar kanske 15-20000 med allt inräknat ( själva objektivet, resan t.o.r samt eventuell tull och moms ).
 
Senast ändrad:
Sigma är ganska dyrt på B&H och i USA jämfört med andra märke där.

Men sen är ju närmare 7000 dollar inte 50-55 tusen kronor som du skriver heller. Utan det är ungefär 42000 kr.........
 
Man får förstås shoppa runt lite för att hitta det lägsta priset. Det är ofta billigare att importera själv, men som du påpekar, det gäller förstås inte alltid.

Min erfarenhet är att (Canon) objektiv och andra tillbehör ofta är billigare, både nya och begagnade, men inte kamerahus. Dessutom får man tänka till om garantin gäller vilket inte är något problem med objektiven men kan vara det för husen
 
Jag tittade precis på Fotovideo priserna. På deras hemsida står det att priset är 52,469 kr ??? Och att det är en beställnings-vara som de inte har hemma
 
Det är ju egentligen den största anledningen för mig att importera kameraprylar, det är alltför vanligt att ingen har något hemma i Sverige, och har flera månaders leveranstid.
 
Ökänt rykte att det är billigt att handla i New York? Visst är det billigt där, inget snack om saken. Jämför 100 saker och jag misstänker (har inte gjord det själv men har handlat mängder därifrån så jag bygger det på fakta från de inköpen) att 99 av dem är billigare där än i Europa. Plus, på t.ex. B&h FINNS de där också, de står inte bara med i prislistan.
 
Lars Johnsson skrev:
Jag tittade precis på Fotovideo priserna. På deras hemsida står det att priset är 52,469 kr ??? Och att det är en beställnings-vara som de inte har hemma

Det är en av förvirringarna med Fotovideo - prisbilderna. De tar 37500 för gluggen med Canonfattning men 52500 med Nikon- eller Sigmafattning. F ö är 7000 dollar som sagt knappt 42000, sedan tillkommer ju lokalskatten. Så ska man köpa denna glugg med Nikonfattning tjänar man multum, med Canonfattning förlorar man. Och Cyberphoto tar ca 57500 för både Nikon- och Canonfattning.

Jag gillar gänget på Fotovideo, men prislistorna är lite konstiga ibland...minns att de tog 4 ggr så mycket för ett CF-kort som konkurrenterna tills jag påpekade skillnaden... Så det vore ju intressant att veta om de verkligen säljer den där Canongluggen för37500, då är det ett klipp! En i lager också...
 
Följer det med en bärare som släpar runt den och ett monsterstativ åt dig i skogen? :)
 
Just det, mycket riktigt påpekande!

Just precis, och det glömde jag kanske påpeka: Det är enbart det Canonfattade Sigma 300-800 mm som kostar " bara " 37469 ( för att vara exakt på kronan ).

Rätt typiskt för mig också egentligen, då jag redan hunnit köpa det ( på avbetalning varje månad ) för runt 45.000 ( omvandlat i engelska pund ) på Warehouse express i Norwich.

Har alltså i efterhand i princip " torskat " 7.500 kronor på att inte vänta och köpa det nu på FotoVideo istället. Men, men tyvärr inget man kan veta i förväg - för man är ju ingen Saida.

Har man däremot Nikon eller något annat märke så får man punga ut med närmar 15 - 20.000 " lappar " till för samma objektiv hos samma säljare.

Ja, man kan ju skatta sin lyckliga stjärna i detta fall att man råkar ha Canon - för trots att jag visserligen fick betala lite mer än vad det kostar i Sverige nu så har jag ändå kommit undan lite billigare.

Har ju sett att vissa andra har tvärt om ibland ( det vill säga är billigare på vissa objektiv med Nikonfattning men dyrare på andra fattningar av samma objektiv ).

Så, det kanske jämnar ut sig det här med vilket märke man använder i längden beroende på dels vilket objektiv man är ute efter dels vilka man köper av ( olika säljare har ju olika priser på olika utvalda tillbehör för en speciell fattning vid ett speciellt tillfälle ).
 
Ja, det är nästan!

Anders Östberg: Ja, det är nästan tänkte jag säga.

Nej då, visst objektivet är förhållandevis relativt tungt ( väger runt 5-6 kilo ) och kräver stativ säkert nio gånger av tio - men samtidigt ska du veta att det trots allt finns betydligt tyngre, klumpigare och dyrare diton på marknaden ( såg till exempel att Sigmas nya " kluns " 200-500 f. 2,8 väger närmare 18 kilo, med medföljande konverter på, och kostar " nätta " 150.000 ).

Ja du, nog för att även mitt ovannämnda Sigma kan vara en riktig " ryggknäckare " efter ett tag runt halsen - så vad ska då inte 200-500 f.2,8 objektivet på mer än dubbla vikten vara?
 
Senast ändrad:
Re: Ja, det är nästan!

snabb kamera skrev:
Anders Östberg: Ja, det är nästan tänkte jag säga.

Nej då, visst objektivet är förhållandevis relativt tungt ( väger runt 5-6 kilo )

Apropå New York är det kanske inte en 6-kilos glugg man vill ha extra i handbagaget... ;-)

Jag ska f ö dit om två veckor, men tyvärr har jag inte kommit på något jag behöver..
 
Det som tilltalar mig som bor i USA för tillfället är inte så mycket priserna, visst de brukar ligga bra till jämfört med många andra, men det är SERVICEN som gör att jag har köpt ALL min utrustning där.

Fått alla grejer på 2 dagar även om de säger att det ska ta 3-5 dagar, frakten är inte överdrivet dyr, är man inte nöjd med en vara är det bara att ringa upp dem och få REM nummer och skicka tillbaka och man har pengarna tillbaka på kontot en vecka senare! Hur bra som helst, inte undra på att de är "nr 1"

Men som folk säger så är de inte alltid billiga nog på 3:e parts objektiven. När jag räknar med dollar räknar jag 6 SEK per dollar, verkligheten ligger däromkring +/- 10-20 öre.
 
Mortella skrev:

"Men som folk säger så är de inte alltid billiga nog på 3:e parts objektiven."

Lika i HongKong. Nikongluggarna jag köpte var ca 40% billigare än här hemma. Men det var inte alls samma "rabatt" på Sigmagluggen inte!

/K
 
Okej då, dollarn är lurig - man vet aldrig vad den står i från dag till dag

Lars Johnsson skrev:
Sigma är ganska dyrt på B&H och i USA jämfört med andra märke där.

Men sen är ju närmare 7000 dollar inte 50-55 tusen kronor som du skriver heller. Utan det är ungefär 42000 kr.........

Okej då, dollarn går upp och ner som en jojo. Senast jag kollade för cirka en vecka sedan så låg den på 7,40 skr.

Men även om den kanske står betydligt lägre nu ( och 7000 dollar är 42000 ) så är priset fortfarande runt 5000 kronor lägre på FotoVideo ( Stockholm och Malmö ) än det på till exempel B&H - New York.

Och detta redan när inte eventuell resekostnad och/ eller tull- och momskostnad på kameraobjektivimport från USA tillkommit ( så du kanske får lägga till en eller ett par tusenlappar till på priset i slutändan ).
 
Re: Okej då, dollarn är lurig - man vet aldrig vad den står i från dag till dag

snabb kamera skrev:
Okej då, dollarn går upp och ner som en jojo. Senast jag kollade för cirka en vecka sedan så låg den på 7,40 skr.

Men även om den kanske står betydligt lägre nu ( och 7000 dollar är 42000 ) så är priset fortfarande runt 5000 kronor lägre på FotoVideo ( Stockholm och Malmö ) än det på till exempel B&H - New York.

Och detta redan när inte eventuell resekostnad och/ eller tull- och momskostnad på kameraobjektivimport från USA tillkommit ( så du kanske får lägga till en eller ett par tusenlappar till på priset i slutändan ).

Men Tony, nu blir jag lite förbryllad. Mig veterligen har dollarn legat kring 6 kr i flera månader, var har du hittat uppgiften om 7,40?

För det andra tror jag att Fotovideos pris på 37 500 för Canonfattningen är en miss från deras sida. Att de skulle kunna ta 20 000 mindre än t ex Cyberphoto för exakt samma glugg verkar märkligt. Och Fotovideo är inte kända för att ha jordens koll på sina prislistor... Varför inte ringa och kolla på måndag?
 
Senast ändrad:
Såg f ö att Scandinavian photo, som ju ofta är lite dyrare än övriga ledande näthandlare, tar 62 000 för gluggen oavsett fattning... Så nu kan den snabbe canonägaren tjäna 24 500 spänn på att köpa Sigmagluggen från Fotovideo...det blir allt märkligare detta...

Så Tony, jag tror du gjorde en hyfsad affär i alla fall!
 
Hehe jo 7,40 har den inte stått i de senaste 12 månaderna iaf :p ca 7kr per dollar för 11 månader sedan, och runt 6 kr i dagsläget.
 
Re: Re: Okej då, dollarn är lurig - man vet aldrig vad den står i från dag till dag

Leo S skrev:
Men Tony, nu blir jag lite förbryllad. Mig veterligen har dollarn legat kring 6 kr i flera månader, var har du hittat uppgiften om 7,40?

För det andra tror jag att Fotovideos pris på 37 500 för Canonfattningen är en miss från deras sida. Att de skulle kunna ta 20 000 mindre än t ex Cyberphoto för exakt samma glugg verkar märkligt. Och Fotovideo är inte kända för att ha jordens koll på sina prislistor... Varför inte ringa och kolla på måndag?

Den uppgiften har jag fått/ hittat på Forex kontor i Uppsala - då jag var in där och kollade dagsvärdet på dollarn ( som visserligen var för 1-1,5 vecka sedan ).

Och då det gäller FotoVideos pris på Sigmaobjektivet har jag redan ringt och kollat det ( nu i fredags ) - och fick då bekräftat av säljaren jag pratade med då i alla fall att priset stämde; men att det däremot fanns bara ett ex. kvar på lager ( vilket när jag tittade senast idag fortfarande verkar finnas kvar ).

För även om jag redan har objektivet så blev även jag nyfiken på om priset verkligen kunde vara möjligt - och det lät det som det var enligt honom som sagt.

Vet dock att det ibland förekommer tillfälliga lågpriskampanjer på ett visst tillbehör ( objektiv ) till ett visst märke ibland.

Har varit med om det på fler ställen/ butiker än FotoVideo.Möjligt att det för stunden låga priset kan bero på det.
 
ANNONS