Annons

Inte alltid billigare att handla kameraprylarna i New York

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Okej då, dollarn är lurig - man vet aldrig vad den står i från dag till dag

Ni verkar glömma momsen som egentligen skall betalas på importerade produkter från USA, Hong Kong m fl. 25% motsvarar skillnden mellan 7,40 och 6 kr och på offentliga webbplatser är det ju just att räkna med momsen. Att sedan de flesta inte momsar in köpen är en annan sak.

snabb kamera skrev:
Den uppgiften har jag fått/ hittat på Forex kontor i Uppsala - då jag var in där och kollade dagsvärdet på dollarn ( som visserligen var för 1-1,5 vecka sedan ).

Och då det gäller FotoVideos pris på Sigmaobjektivet har jag redan ringt och kollat det ( nu i fredags ) - och fick då bekräftat av säljaren jag pratade med då i alla fall att priset stämde; men att det däremot fanns bara ett ex. kvar på lager ( vilket när jag tittade senast idag fortfarande verkar finnas kvar ).

För även om jag redan har objektivet så blev även jag nyfiken på om priset verkligen kunde vara möjligt - och det lät det som det var enligt honom som sagt.

Vet dock att det ibland förekommer tillfälliga lågpriskampanjer på ett visst tillbehör ( objektiv ) till ett visst märke ibland.

Har varit med om det på fler ställen/ butiker än FotoVideo.Möjligt att det för stunden låga priset kan bero på det.
 
Re: Re: Re: Re: Okej då, dollarn är lurig - man vet aldrig vad den står i från dag till dag

Morrisson skrev:
Ni verkar glömma momsen som egentligen skall betalas på importerade produkter från USA, Hong Kong m fl. 25% motsvarar skillnden mellan 7,40 och 6 kr och på offentliga webbplatser är det ju just att räkna med momsen. Att sedan de flesta inte momsar in köpen är en annan sak.

Ja, men momsen har ingenting med dollar kursen att göra.
Då skulle man kunna räkna in tull och frakt i dollar kursen också. Och kanske en del andra saker.
 
Efter att ha tittat på Fotovideo's hemsida så är jag säker på att priset är fel på Sigma 300-800 för Canon.
Där är så många fel på deras sida och priser. Och fullt av grejor som slutade tillverkas och säljas för några år sen. Tittar man på Gitzo stativen så är hälften av deras stativ utgångna för några år sen och säljs inte längre. Men de skriver att de tar hem dem. Fullt av andra liknande fel och konstigheter också.
Och på nästan allting står det att de inte har grejorna hemma men kommer obekräftat en viss datum. Sen bara flyttar man fram datumen hela tiden. Varorna kommer aldrig....
 
Självklart har det inte med kursen att göra men väl med priset eller rättare sagt kostnaden när du fått hem prylen (förutsatt att man inte smugglar in grejorna).
 
Morrisson skrev:
Självklart har det inte med kursen att göra men väl med priset eller rättare sagt kostnaden när du fått hem prylen (förutsatt att man inte smugglar in grejorna).

Varför räknar du inte in tull avgiften som man också ska betala ? och andra grejor. Varför bara momsen ?
 
Ofta väljer man att se eller räkna in det som passsar för det man vill bevisa. :)

Om man t.ex. jämför listpris i Sverige med priset för en insmugglad vara från USA (utan att räkna in tid, resans kostnad m.m.) så är väl knappast jämförelsen speciellt rättvis. Det behövdes framförallt en kriminell handling för att få det lägre priset, så det är minst sagt äpplen och päron som jag ser det.
 
Anders Östberg skrev:
Ofta väljer man att se eller räkna in det som passsar för det man vill bevisa. :)

Om man t.ex. jämför listpris i Sverige med priset för en insmugglad vara från USA (utan att räkna in tid, resans kostnad m.m.) så är väl knappast jämförelsen speciellt rättvis. Det behövdes framförallt en kriminell handling för att få det lägre priset, så det är minst sagt äpplen och päron som jag ser det.

Ja då blir det MYCKET billigare. Men även om UPS fraktar ex Nikon 70-200 från B&H, hem till min dörr så har jag sparat några (mellan tummen och pekfingret) tusingar.

Och då ingår förutom inköpspris + lokal skatt även frakt och intullning i Sverige. Allt enligt gällande lag.

/K
 
Jo, det är så jag räknar också, smuggla in ligger inte för mig. Enklaste och snabbaste sättet att få hem t.ex. ett objektiv är att handla från B&H, Adorama eller liknande. Även med tull, frakt, moms osv så blir det som regel en hel del billigare än i Sverige, och dom har det på lager för leverans direkt till dörren efter några dagar via UPS.
 
Prisjämförelse Sverige/USA

Canon EF 70-200/2,8 L IS USM

På Cyberphoto kostar det 18 590:-, frakt tillkommer med 69:- så totalpriset blir 18 659:-

På B&H kostar samma objektiv 1574 dollar, frakt tillkommer med 64 dollar vilket ger 1 638 dollar. En kurs på 6:- ger 9 828:-. På det tillkommer tull (6,7%) och sedan moms (25%). Totalpriset blir då 13 108:-.

Förtjänsten blir, utöver att man får objektivet snabbare när man handlar från B&H (hur sjutton det nu kommer sig) 5 500:-. En bra förtjänst tycker jag.
 
Angående växlingskurser...

Ett mycket enkelt sätt att få reda på en växlingskurs är att använda googles sökmotor (http://google.com/).

I googles sökfält kan man skriva t.ex. "7000 usd in sek", och du får svaret direkt.

usd = US Dollar
sek = Svenska kronor
gbp = brittiska pund

Jag vet inte varifrån google hämtar sin växlingskurs men den verkar stämma bra när jag jämfört med dagskurser som jag har sett. Så det finns ingen anledning att försöka "komma ihåg" en växlingskurs man sett "någonstans". Svaret finns i din sökmotor.
 
Lars Johnsson skrev:
Efter att ha tittat på Fotovideo's hemsida så är jag säker på att priset är fel på Sigma 300-800 för Canon.
Där är så många fel på deras sida och priser. Och fullt av grejor som slutade tillverkas och säljas för några år sen. Tittar man på Gitzo stativen så är hälften av deras stativ utgångna för några år sen och säljs inte längre. Men de skriver att de tar hem dem. Fullt av andra liknande fel och konstigheter också.
Och på nästan allting står det att de inte har grejorna hemma men kommer obekräftat en viss datum. Sen bara flyttar man fram datumen hela tiden. Varorna kommer aldrig....

Fel eller inte - de får väl likt förbannat stå för sina prisuppgifter. Påstår de att objektivet kostar si och så mycket får de väl stå för det också.

Skiter väl som kund i om det är fel, då jag har räknat med att de pris dom uppgivit ( både skriftligt och muntligt på telefon ) gäller.

Alltså: påstår de att objektivet nu kostar 37496 med Canonfattning så får de väl sälja det för det - eller hur? För inte ska väl kunderna behöva lida för att det är fel pris i så fall.
 
Morrisson skrev:
Självklart har det inte med kursen att göra men väl med priset eller rättare sagt kostnaden när du fått hem prylen (förutsatt att man inte smugglar in grejorna).

jag lämnar det upp till tullen om de momsar grejer eller inte, det är det statliga organet som har ansvar över det, inte jag. Har i alla mina paket jag skickat till Sverige drån USA skrivit exakt värde, men de har valt att inte momsa något av de 4 paketen jag skickat, vissa med värde över 8000 kr! Their loss, jag är inte deras morsa :p
 
Mortella skrev:
jag lämnar det upp till tullen om de momsar grejer eller inte, det är det statliga organet som har ansvar över det, inte jag. Har i alla mina paket jag skickat till Sverige drån USA skrivit exakt värde, men de har valt att inte momsa något av de 4 paketen jag skickat, vissa med värde över 8000 kr! Their loss, jag är inte deras morsa :p

Tyvärr Otto, ansvaret ligger på din sida.
 
Sigma 300-800 5.6 har kostat 37496kr på fotovideo sedan den 11:e april i år. Dessutom kostar samma objektiv för olympus/panasonic lika mycket.
 
Akerstrom skrev:
Tyvärr Otto, ansvaret ligger på din sida.

Å fan, så om de inte momsar paket ska man skicka in dem igen till tullverket eller betalar man in momsen till nått postgiro eller statligt konto, eller bör all den pappersexersisen väga upp de förlorade momsintäkterna från statenssida att man kan säga att man ligger +/- 0 vad gällande hurvida man är skylldig staten pengar eller inte för att man gjort deras jobb? Jag kan ju börja göra nästa års budget till finansministern nu så kanske jag kan dra av det i deklarationen sen.
 
snabb kamera skrev:
Fel eller inte - de får väl likt förbannat stå för sina prisuppgifter. Påstår de att objektivet kostar si och så mycket får de väl stå för det också.

Intressant fråga som säkert någon med mer kunskap kan svara exakt på. Jag har i alla fall inte hittat någon reservation för felskrivningar på FV:s hemsida. Cyberphoto reserverar sig för prishöjningar efter att order är lagd men innan den är skickad.
De skulle alltså kunna säga när man klickat beställ: Attans, vi har fel pris på sidan, låt oss höja det med 20 000 spänn.
Förr tyckte jag det var vanligt att man reserverade sig ju för felskrivningar vilket är naturligt eftersom en slarvig webbredaktör kan ställa till det rejält. Precis som på trycktiden.
 
ANNONS