Annons

Inte alltid billigare att handla kameraprylarna i New York

Produkter
(logga in för att koppla)
Mortella skrev:
Å fan, så om de inte momsar paket ska man skicka in dem igen till tullverket eller betalar man in momsen till nått postgiro eller statligt konto, eller bör all den pappersexersisen väga upp de förlorade momsintäkterna från statenssida att man kan säga att man ligger +/- 0 vad gällande hurvida man är skylldig staten pengar eller inte för att man gjort deras jobb? Jag kan ju börja göra nästa års budget till finansministern nu så kanske jag kan dra av det i deklarationen sen.
Förstår inte riktigt vad du är förvånad över, det är väl rätt vanligt att du själv är personligen ansvarig även om du låter någon annan göra jobbet åt dig? Husbesiktning, tullinbetalning, skatteinbetalning, årsbokslut/deklaration, m.m. Gör någon annan det åt dig är du ändå skyldig att se till att det blev gjort och att det blev korrekt.
 
Leo S skrev:
Intressant fråga som säkert någon med mer kunskap kan svara exakt på. Jag har i alla fall inte hittat någon reservation för felskrivningar på FV:s hemsida. Cyberphoto reserverar sig för prishöjningar efter att order är lagd men innan den är skickad.
De skulle alltså kunna säga när man klickat beställ: Attans, vi har fel pris på sidan, låt oss höja det med 20 000 spänn.
Förr tyckte jag det var vanligt att man reserverade sig ju för felskrivningar vilket är naturligt eftersom en slarvig webbredaktör kan ställa till det rejält. Precis som på trycktiden.
Jag tror inte dom har någon laglig skyldighet att sälja till ett utsatt pris. Om dom bara upptäcker felet innan du betalat så kan dom bara säga att priset är fel och vägra sälja. En butik ger dig ett erbjudande att köpa något men du har ingen rätt att köpa, dom har bara en rätt att sälja om dom vill. Däremot kan dom ju känna att dom behöver sälja ändå eftersom "kunden har rätt" om dom vill att du ska komma tillbaka igen, men då handlar det mer om marknadsföring.
 
snabb kamera skrev:
Fel eller inte - de får väl likt förbannat stå för sina prisuppgifter. Påstår de att objektivet kostar si och så mycket får de väl stå för det också.

Skiter väl som kund i om det är fel, då jag har räknat med att de pris dom uppgivit ( både skriftligt och muntligt på telefon ) gäller.

Alltså: påstår de att objektivet nu kostar 37496 med Canonfattning så får de väl sälja det för det - eller hur? För inte ska väl kunderna behöva lida för att det är fel pris i så fall.

Läser man noga på en sajt eller ett reklamutskick så friskriver dom sej så gott som alltid från ev tryckfel, slutförsäljning eller efterhands-ändringar.

/K
 
Deklerationen gör väl ändå staten åt dig, eller har du missat de där utskicken varje år? :p Ja, man behöver oftst lägga till lite grejer, men det är ju inte som här i USA, att du sköter allt själv.

Men jag förstår vad du menar, men jag håller inte med att om jag gör vad som står på tullverkets sida för att skicka paket till Sverige och de inte momsar det, att jag på något sätt tar över deras jobb! Sen om det är rätt eller fel är väl en annan sak :D
 
Är det något fel i deklarationen som du skriver under så är du straffbar, inte skatteverket.
När du står i rättssalen så gäller lagen, inte vad du tycker. Lycka till. ;-)
 
Dollarkurs:

Dollarn har legat runt 5.90-6.50 sedan oktober 2007 med ett par toppar över 6.50 under januari-februari om än korta perioder. Moms eller tull eller liknande räknas ALDRIG in i dollarns kurs.

Tullansvar:

Det är ditt ansvar att se till att prylarna förtullas. Se tex när du kommer av färjorna eller flyget där de har en "frivillig" tullstation. Du är själv ansvarig, men kontrollerna att vi följer reglerna är alldeles för få för att folk ska efterleva dem.

Tull och moms:

Tull tillkommer med 6,7 % på objektiv, ingen tull på digitalkameror som nämnts ovan. Moms är 25 % oavsett. Detta tillkommer på frakt också.

// Jocke
 
Joakim A skrev:

Tullansvar:

Det är ditt ansvar att se till att prylarna förtullas. Se tex när du kommer av färjorna eller flyget där de har en "frivillig" tullstation. Du är själv ansvarig, men kontrollerna att vi följer reglerna är alldeles för få för att folk ska efterleva dem.

Men hur gör man konkret om man skickat paket till Sverige och Tullen in momast det, ska den som fått paketet skicka tillbaka det till tullverket eller? Tänkte det kunde vara kul och veta vad "lagen" säger :p
 
Mortella skrev:
Men hur gör man konkret om man skickat paket till Sverige och Tullen in momast det, ska den som fått paketet skicka tillbaka det till tullverket eller? Tänkte det kunde vara kul och veta vad "lagen" säger :p

Det går att betala i efterhand även om det säkerligen är mycket ovanligt. Styrkande handlingar krävs dock för att man ska få "fallet avslutat" och att du sedan kan sälja din pryl i Sverige.

// Jocke
 
Joakim A skrev:
Dollarkurs:

Dollarn har legat runt 5.90-6.50 sedan oktober 2007 med ett par toppar över 6.50 under januari-februari om än korta perioder. Moms eller tull eller liknande räknas ALDRIG in i dollarns kurs.

Tullansvar:

Det är ditt ansvar att se till att prylarna förtullas. Se tex när du kommer av färjorna eller flyget där de har en "frivillig" tullstation. Du är själv ansvarig, men kontrollerna att vi följer reglerna är alldeles för få för att folk ska efterleva dem.

Tull och moms:

Tull tillkommer med 6,7 % på objektiv, ingen tull på digitalkameror som nämnts ovan. Moms är 25 % oavsett. Detta tillkommer på frakt också.

// Jocke

Hmm. Betalar man verkligen alltid svensk moms på varorna?
Då skattar man alltså 2ggr på varorna. Vid inköp i USA och sen i Sverige.

/K
 
keckax skrev:
Hmm. Betalar man verkligen alltid svensk moms på varorna?
Då skattar man alltså 2ggr på varorna. Vid inköp i USA och sen i Sverige.

/K

Tyvärr gör man det. Handlar man inom EU så betalar man bara inköpslandets moms som kan vara betydligt lägre än 25 % som för kameraprylar.

// Jocke
 
Beställer man från B&H betalar man ju inte lokal sales tax väl? Som tidigare sagt, bara om man är på plats man betalar de 8.375% extra som sales taxen i NY state ligger på.
 
Mortella skrev:
Beställer man från B&H betalar man ju inte lokal sales tax väl? Som tidigare sagt, bara om man är på plats man betalar de 8.375% extra som sales taxen i NY state ligger på.

Händer lite titt som tätt att man åker på den också. Åker man över åker man dock på den om man inte sedan väljer att hämta ut den från tullen igen när man lämnar landet. Då får man tillbaka den amerikanska skatten, men då registreras man i ett register så att man sedan kan få deklarera i Sverige och då betala de 25 % istället som gäller för Sverige. Krångligt värre..

// Jocke
 
Nja, det där har du nog missuppfattat. Köper man på postorder från Sverige betalar man inte lokal salestax.

Om man däremot handlar på plats i butiken i NYC måste man alltid betala lokal salestax och man kan inte få tillbaka den vid utresan, oberoende av hur mycket krångel man kan stå ut med.
 
ErlandH skrev:
Nja, det där har du nog missuppfattat. Köper man på postorder från Sverige betalar man inte lokal salestax.

Om man däremot handlar på plats i butiken i NYC måste man alltid betala lokal salestax och man kan inte få tillbaka den vid utresan, oberoende av hur mycket krångel man kan stå ut med.

Konstigt, jag har både betalat NYC-tax vid internationell beställning OCH fått pengar tillbaka vid utresa. Det första var troligen bara ett fel från butikens sida.

// Jocke
 
ANNONS