** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Intresseavdelningar

Produkter
(logga in för att koppla)
Toppenförslag

Jag tror en indelning i olika avdelningar kan få fler medlemmar att bli mer medvetna och intresserade av att utveckla sin fotografering. Jag tror att många tänker sig lite mer innan bilden laddas upp i en intresseavdelning jämfört med att "slänga in" en bild i Bildkritik.

Jag tror också att avgränsningen inom en intresseavdelningar stimulerar till mer kritik, diskussioner och tankar kring bilder.

Som tidigare sagts krävs det mer insatser av ett antal medlemmar som skall driva intressegrupperna framåt. Jag tror att det är möjligt men att vi nog bör tänka att visa lite uppskattning till de medlemmar som engagerar sig i detta.
 
lottawe skrev:
Varför ligger dopbilder som bruks medan tillställning ligger tillsammans med bröllop förresten? Äh, det var mindre viktigt egentligen, men jag förstår inte varför porträtt på morfar eller barnbilder, husdjur ska hamna i en sån om det finns annan grupp för porträtt och inte heller varför dopfoto skulle tillhöra en sån grupp om det finns andra där tillställningar, porträtt mm läggs. Semesterbilder kanske är dokumentära? Bort med den gruppen och fram för grupper som täcker upp ändå.

Och så en nybörjardel också då.

Jag håller med. Precis samma tankar väcktes hos mig.
Jag skriver under på ditt förslag Lotta.

//Liza
 
Om ni läser mitt förslag lite nogrannare så kanske ni noterar att jag inte har med porträtt som en intressesfär. Jag vill bort från motivtänkandet när det gäller intressegrupper.

Med kategorin bruksfoto istället för nybörjare så slipper vi undan den lite elitistiska tanken vi och dom. Nybörjaren ska in där den har intresse och inte buntas ihop där de inte stör.

Att ha en grupp för de som fotar "med känsla" känns lite väl värdeladdat då andra blir att fotografera känslolöst. Känns bäddat för problem.

Sedan viktigast av allt tror jag att de som är intresserade av en viss intressesfär (minired) är de som skall detaljutforma hur varje del ska se ut. Inte ska väl jag som är tämligen ointresserad av digital efterbehandling säga hur de ska utforma sin avdelning. Det jag skrev under mina förslag var bara för att illustrera min tanke.
 
Senast ändrad:
Jag har inte föreslagit en grupp för de som fotar "med känsla" (för de kan finnas i alla grupper) men däremot tycker jag en grupp för de som skapar bild med känslan i fokus är viktig. Alltså en grupp för de som går in för att förmedla en känsla med hjälp av fotografiet, en annan känsla än uttryck än i t.ex de som väljer att vara i studiofoto eller annat.

Att kalla en grupp som andra grupper täcker upp för bruksfoto kommer jag inte bli för. Jag skulle kunna plutta in mina kattbilder och barnbilder där iof, men varför skulle jag om andra grupper täcker upp mina intressen? Att ha en nybörjargrupp med grundläggande information knuten till nybörjarpoolen tycker jag är en bra tanke, men sen antar jag att även de som ser sig som nybörjare nosar och kommer in i andra grupper med. Alla utvecklas ju och hur man väljer att kalla sig nybörjare eller inte är ju individuellt. Därför förstår jag inte vrför någon skulle känna sig undanskuffad. Många kanske skulle känna nytta och hjälp av informationen forumet i en sån del kombinerat med att kolla in/delta i andra grupper också.

Jag tror inte heller ett dugg på massor av grupper enligt motiv, så vad gäller det är vi helt överens.

Mitt förslag om grupper:
1. Analogt foto: Separat pool för just mörkrumskopior kan finnas, men intressegruppen med information, forum mm skulle kunna täcka upp allt analogt foto.

2. Produkt, porträtt (& studio?): Intresserade av ljussättning, modell- och porträttfoto, produktfoto etc.

3. Natur- och landskapsfoto: Allt om och inom natur och landskapsfoto

4. Dokumentärfoto: Reportage/journalistiskt foto, situationsbilder, sport/action. Allt dokumentärt. (även dokumenterade dop, bröllop mm.)

5. Konstfoto

6. Nybörjaren

Till varje grupp skulle enligt detta förslaget fler pooler kunna knytas. T.ex sport, action som en under dokumentärgruppen och gatufoto en anna under samma e.t.c.
 
Galaxens President skrev:
Med kategorin bruksfoto istället för nybörjare så slipper vi undan den lite elitistiska tanken vi och dom. Nybörjaren ska in där den har intresse och inte buntas ihop där de inte stör.

Min tanke med en nybörjaravdelning är inte att de skall "buntas ihop där de inte stör", min tanke är istället att de skall kunna ha en egen plats där de i lugn och ro kan öva och testa på sin nivå, och bemötas utifrån sina förutsättningar.

Jag tror det är bra om vi vidare i tråden fokuserar på det vi är överens om i tankarna om intressegrupper. Förhoppningsvis kan tråden leda till en indelning som de flesta tycker är tillräckligt bra.
 
Arleklint skrev:
Min tanke med en nybörjaravdelning är inte att de skall "buntas ihop där de inte stör", min tanke är istället att de skall kunna ha en egen plats där de i lugn och ro kan öva och testa på sin nivå, och bemötas utifrån sina förutsättningar.
Det förstår jag Janne, men risken är väl att det ändå uppfattas så av en del och skrämmer vissa från att gå in i de andra grupperna?

Samtidigt är det väl just bruksfoto som de flesta nybörjarna i första hand vill förbättra?

Hur har nybörjarkritikpoolen fungerat? I vilken utsträckning tar sig de mer bevandrade dit? I vilken utsträckning tar sig nybörjarna från nybörjarpoolen till andra pooler? Jag har själv inte så bra uppfattning om hur det fungerat.

Det vore intressant att höra vad nybörjarna själva tyckt. Men när de hittat hit är de väl inte nybörjare längre ;-).

Vi bör nog spåna på då vi har olika intresseområden själva vilket formar våra förslag och det behövs nog många vinklingar för att få en uppdelning som är acceptabel för alla. I slutändan blir det ju red som får avgöra (samtidigt som det antagligen bör sammanfattas så de slipper läsa rubbbet ;-))

Så.. Nu ska jag sluta tjata om bruksfoto :)
 
Roligt, det känns verkligen som om det här skulle kunna bli riktigt bra. Kanske är det lika bra att vänta med den exakta indelningen av olika avdelningar förrän vi vet om red. överhuvudtaget är intresserade?
/ F.
 
Fick brev från redaktionen som är intresserade av förslaget och kommer att diskutera det vidare.
/ F.
 
Liten uppdatering. Vi gillar förslaget och jobbar på det. Vi har noga läst igenom synpunkter ovan och bygger upp vårt förslag till den, förhoppningsvis, ultimata mixen. Vi återkommer snart.
 
Ska man kanske göra en utvärdering av de intressegrupper som finns i poolerna innan man går vidare?
Vad var tanken med dem, hur har det gått, etc.

I en annan tråd kommer det fram ett förmodligen ökande intresse av digiscoping, dvs nyttjande av tuber på kameran. Ofta då fågel eller naturfoto.
 
JanOlofHärnström skrev:
Ska man kanske göra en utvärdering av de intressegrupper som finns i poolerna innan man går vidare?
Vad var tanken med dem, hur har det gått, etc......

Det är ju enbart bildpooler med speciella intressegområden. Det här skulle bli som helt olika fotosidor med egna forum, nyheter och hela köret. Önskar själv en avdelning för svartvit analog mörkrumsfotografi. Men idag kanske det är för få mörkrumsentusiaster kvar på fotosidan?
 
Graal skrev:
Det är ju enbart bildpooler med speciella intressegområden. Det här skulle bli som helt olika fotosidor med egna forum, nyheter och hela köret. Önskar själv en avdelning för svartvit analog mörkrumsfotografi. Men idag kanske det är för få mörkrumsentusiaster kvar på fotosidan?
Kanske det, men en avdelning för dem kan ju locka tillbaks en och annan inaktiv...
Ett eget forum vore ju kalas!
 
ANNONS