Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Japanfoto's internetpriser / fysisk butik

Produkter
(logga in för att koppla)

StefanGustafsson

Avslutat medlemskap
Halloj,

Åker in till stan inom en timme och tänkte höra en grej med er innan jag drar iväg..

Kikade lite snabbt på japanfotos hemsida, och där står intill gluggen jag tänkt köpa idag:
"Priser gäller endast vid beställning på internet" - Men ingen som helst information om priset i den fysiska butiken. Vad jag vet är att dom bakar in frakt i sina webbshopspriser, så det kanske blir billigare rent utav?

Någon som har en aning? Svara gärna så snabbt du kan

Mvh,
Stefan
 
Det är inte samma pris i butiken det är generellt sett dyrare i butikerna, men när jag varit där och frågat om internetpriset har dom varit hyggliga och gett mig internetpriset plus en fraktkostnad på 50kr, detta blev billigare än deras butikspris.
 
Varför inte be om att få låna en dator i butiken och beställ på plats?
För övrigt så har dom troligen prisgaranti.
 
Det är dyrare i butik.
Anledningen (förklarad för mig) är konkurrensen på internet.


Halloj,

Åker in till stan inom en timme och tänkte höra en grej med er innan jag drar iväg..

Kikade lite snabbt på japanfotos hemsida, och där står intill gluggen jag tänkt köpa idag:
"Priser gäller endast vid beställning på internet" - Men ingen som helst information om priset i den fysiska butiken. Vad jag vet är att dom bakar in frakt i sina webbshopspriser, så det kanske blir billigare rent utav?

Någon som har en aning? Svara gärna så snabbt du kan

Mvh,
Stefan
 
Japanphoto brukar ge samma pris i butik som på webben iaf enligt min erfarenhet. Har handlat både i sverige och norge och alltid fått webbpriser.
 
Japanphoto brukar ge samma pris i butik som på webben iaf enligt min erfarenhet. Har handlat både i sverige och norge och alltid fått webbpriser.

Har bara erfarnheter från en butik (Bergen) kan tilläggas. Där var det dyrare, så jag fick hjälpen där, och gick sen hem för att beställa.
Verkar som det kan löna sig att pruta, speciellt om du vet webpriset.
 
Är det bara jag som tycker det är fantastiskt larvigt med alla dessa butiker som har ett pris på internet och ett annat i den verkliga butiken? Det snackas ju mycket om att inte beställa på internet för då konkurrerar man ut de stackare som fortfarande försöker driva en butik där man kan se produkterna i verkligheten och prova - allt medan butikerna själva verkar försöka konkurrera ut sig. :)

På t.ex. Expert (tror jag det är) kan man beställa varan på internet och hämta ut den i butiken - vari ligger vinsten för dem där, de har ju fortfarande fraktat varan till försäljningsstället och betalat ut lön till personal som i praktiken bara ersätter en postanställd till ingen nytta?
 
I Göteborg så fick jag inte samma pris i butiken som på webben. De yrade nåt om värdet i den personliga servicen, ord vars egentliga innebörd inte riktigt nåt fram till personalen i butiken. De borde snarare ge rabatt för att man tvingas gå dit...
 
I Göteborg så fick jag inte samma pris i butiken som på webben. De yrade nåt om värdet i den personliga servicen, ord vars egentliga innebörd inte riktigt nåt fram till personalen i butiken. De borde snarare ge rabatt för att man tvingas gå dit...

Hehe, sa du det till dom? Blev det ännu dyrare då? ;)
 
Jag köpte i går en Nikon 70-200 VRII i butiken på Flemminggatan, och det var inga problem att betala webpriset. Försäljaren började först yra om butikspris, men släppte det snabbt. Vet man webpriset, fattar de väl att det inte är ngn idé att försöka sälja till s.k. butikspris. Och uppenbarligen är de beredda att sälja sin vara ;)
 
Halloj,

Åker in till stan inom en timme och tänkte höra en grej med er innan jag drar iväg..

Kikade lite snabbt på japanfotos hemsida, och där står intill gluggen jag tänkt köpa idag:
"Priser gäller endast vid beställning på internet" - Men ingen som helst information om priset i den fysiska butiken. Vad jag vet är att dom bakar in frakt i sina webbshopspriser, så det kanske blir billigare rent utav?

Någon som har en aning? Svara gärna så snabbt du kan

Mvh,
Stefan

Du kan få det för 660€, på nätet, inkl frakt. Det är 6250 kr.
 
Butikspriset verkar ju snarare vara ett sätt att få ut lite mer pengar från de som dels inte upptäckt att man kan handla på internet, och dels inte har för vana att pruta - om de nu ändå säljer till det lägre "internetpriset" om man pressar dem lite i butiken.

Eller så är priset på internet "prutat och klart". ;)
 
Prismodellen är väl ingen "rocket science"?

Internetköp = färre anställda behövs = lägre omkostnader = billigare pris.
Om alla köp gjordes i butik skulle man behöva anställa fler personer och det kostar...

Differentieringen av priser är alltså ett sätt för företagen att styra köp till internet eftersom det är billigare för dem (omkostnaderna är lägre). Dessutom är det ju så att många tycker det är enkelt med internetköp, priset oaktat.
 
Prismodellen är väl ingen "rocket science"?

Internetköp = färre anställda behövs = lägre omkostnader = billigare pris.
Om alla köp gjordes i butik skulle man behöva anställa fler personer och det kostar...

Differentieringen av priser är alltså ett sätt för företagen att styra köp till internet eftersom det är billigare för dem (omkostnaderna är lägre). Dessutom är det ju så att många tycker det är enkelt med internetköp, priset oaktat.

Nej, den delen är väl rätt uppenbar för de flesta, det jag personligen inte riktigt greppar är att samma företag har en internetbutik som mer eller mindre konkurrerar ut deras egen fysiska butik. Det är ju ganska enkelt att först besöka butiken och dra nytta av personalen och att varan finns att prova på plats, för att sedan gå hem och beställa på nätet.

Framför allt är det ju lite lustigt ifall man nu kan få samma låga pris i den fysiska bara man frågar, hur ska de då kunna bekosta personalen på plats, om motiveringen till det högre normalpriset är den uppenbara?

Jag tycker det är jättebekvämt att handla på internet, men jag tycker samtidigt det vore trist om alla butiker med kunnig och hjälpsam personal försvann. Jag blandar lite, för att rädda mitt eget dåliga samvete över att jag ibland går runt i butiker och provar varor för att sedan beställa den billigaste på nätet så köper jag ibland saker i den butik där jag får den bästa servicen.
 
Jag orkade verkligen inte vänta tills på måndag / tisdag, vill fota nu i helgen kände jag. Fått tillbaka lite sug.

Hur som, Mycket riktigt var gluggen dyrare i pris i butiken, 7699:- ville han ha. Jag frågade hur det kunde skilja sig så mycket mellan webben och den fysiska butiken, Att det faktiskt var 200:- billigare och då är frakten inräknad. det kunde han inte svara på.. utan såg mest morgontrött & förvirrad ut. Han tog bort 100:- ur priset iaf, alltid något.
 
ANNONS