Annons

Köpa i USA - få paketet skickat som gåva?

Produkter
(logga in för att koppla)

JonasII

Aktiv medlem
Jag blir lite osäker på hur det fungerar nu, men oftast så är väl ett paket försäkrat upp till en viss summa, säg 20000, per automatik. Om det sen försvinner så uppger man ju kollinummer eller motsvarande och visar kvittot. Men det kanske uppges något i informationen som matas in när det skickas, det vat jag faktiskt inte.
 
OM nu paketet försvinner så har jag ju kvitto på att det är värt vad jag betalat. Diskussionen kring 500 spänn handlade ju om skatt eller inte.

Tackar Jonas för varningarna, även i detta media som kallas internet.
 

Emil-G

Aktiv medlem
joel lundberg skrev:
OM nu paketet försvinner så har jag ju kvitto på att det är värt vad jag betalat. Diskussionen kring 500 spänn handlade ju om skatt eller inte.

Tackar Jonas för varningarna, även i detta media som kallas internet.
Ja, men posten/fraktfirman ersätter bara det som stod på inlämningskvittot (samma som på tulldeklarationen). De flesta säljare friskriver sig dessutom från ersättningskrav om köparen själv valt att inte försäkra sändningen.

Oftast kommer ju paketen fram men inte alltid. Jag väntar fortfarande på ett paket som skickades i juni... (inget viktigt och varken försäkrat eller spårbart men lite tråkigt att det inte kommer fram)
 

JonasII

Aktiv medlem
Här måste det ju skilja sig mellan företag och länder. Skickar du paket i sverige så är det ju försäkrat utan att inehållet ens nämns.
 

Jeppe

Aktiv medlem
JonasII skrev:
Seriösa och seriösa, majoriteten av företag går nog inte med på att specifikt stämpla grejerna som present, men de har samtidigt ingen plikt att förtydliga för tullen i sverige. En del verkar ju iofs sätta prislappar synliga med flit, men grundinställningen hos företagen är att "det är upp till dig som köpare att se till att skatt och tull betalas."
Där har du fel, företaget som exporterar varan har skyldighet att uppge exakt vad pakete innehåller och exakt vad värdet är. Detta skall anges på exportdokumenten som skickas med godset. Jag skickar paket varje vecka i jobbet och kan inte skicka något med våra transportörer utan att ange rätt värde.
 

christian_r

Aktiv medlem
Det du kan göra är att handla från privat personer på ebay i USA. Om dom har väldigt bra omdöme så kan du själv bedöma om det är värt att ta risken.

Iaf, fråga om dom kan skicka det som en gåva, och deklarera ett värde under 50 dollar.

Om inte tullen stoppar paketet så ska det inte kosta mer än det angivna priset på ebay + frakt.

Men, klart att det alltid är en risk med att göra detta.
 

Emil-G

Aktiv medlem
christian_r skrev:
[...] Om inte tullen stoppar paketet så ska det inte kosta mer än det angivna priset på ebay + frakt. [...]
Jodå, tullen uppskattar marknadsvärdet på paketet om det är uppenbart att du försöker luras. Det blir då upp till dig att bevisa hur mycket du betalat för varan men du åker garanterat på tilläggsavgifter för försöket att lura dem.

Jonas: Det gäller bara inrikes. Utrikes gäller andra regler. Det är ett sanslöst hopkok av konstiga regler som ger dig ett par hundra i ersättning (40 SDR + 4,5 SDR/kg) om du inte angett (och betalat för) ett högre värde.
 

Björn-v

Aktiv medlem
Om du köper varor från länder utanför EU, ber säljaren skriva ett annat belopp på tulldeklarionen än du har betalt, kan tullen öppna försändelsen, sedan får du från posten en avi där du ska visa upp ett kvitto på varans pris, skicka detta till posten, sedan lägger de på moms och andra avgifter innan du kan hämta ut din vara till då ett högre pris. Om du handlar med en butik, tror jag inte de håller på med sådana här saker, utan det gäller främst privatpersoner som säljer på eBay. Jag vet
 

AAVERDAL

Aktiv medlem
JonasII skrev:
"Man kan ju också fundera på vad som händer om ett "500-kronorspaket" innehållande ett redan betalt 10000-kronorsobjektiv försvinner på vägen. Gissningsvis får paketets adressat 500 spänn..."


Fast... Hur ska det framkomma vad det stod på paketet om det är borta?

Väldigt många av de budfirmor som finns försäkrar enbart det belopp som står på tulldeklarationen.
Så även om du garderar mig en försäkring så är det bara dig själv som du lurar!!

Och staten dårå...
 

Björn-v

Aktiv medlem
Det är inte bara moms på varan som tillkommer, utan posten tar ut avgifter.Jag räknar med ca 45% pålägg på priset och frakten räknas även den in om det skulle hamna hos tullen. Destolägre dollarkurs destomidre tullavgift och tvärtom
 

Björn-v

Aktiv medlem
Bevakar nu ett 85 mm Nikkorglugg MF. Om jag stäcker mig till ca 200$, frakten går på 24$, blir det ca 1523 kr, sedan får jag räkna med att jag får betala 685 kr för att lösa ut det här. Då är det inte speciellt billigt längre
 

Jeppe

Aktiv medlem
chiyoda skrev:
Jag räknar med ca 45% pålägg på priset och frakten räknas även den in om det skulle hamna hos tullen.
VA?

Naturligtvis beror det på vad du handlar för. Avgifterna blir ju procentuellt mycket höga om du handlar något för 500 kr.

Men ponera att du handlar ett objektiv för 200 USD + frakt. Då kostar detta dig 1520 kr, tillkommer 3.2% tull (ja, de gör alltid fel här, eg. 6.7% men jag har alltid betalt 3.2%) och 25% moms. Sedan tillkommer postens expeditionsavgift på 160 kr

Summa: 2000 kr. Jag har alltid hävdat att 1 USD = 9.50-10 SEK när det gäller shopping från USA, (åtminstånde när dollarn legat mellan 7-8 kr).

Enkelt och räkna och stämmer alltid hyffsat bra.

Så hur avgifterna kan bli 45% det vet i katten :)
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Smarta grabbar!

Efter denna tråden ligger det en "blänkare" på Joel Lundberg på Tullvärkets datorer.
Alla packet öppnas och innehållet verderas........

Stor tack till Fotosidan's Forum!
 

Highbeam

Aktiv medlem
Jag har köpt grejjer från ebay och olika affärer i USA flera års tid och aldrig blivit stoppad i tullen, Alla affärer jag köpt nåt från i USA skickar oxå som gift bara maila eller ringa så löser dom det.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Highbeam skrev:
Jag har köpt grejjer från ebay och olika affärer i USA flera års tid och aldrig blivit stoppad i tullen, Alla affärer jag köpt nåt från i USA skickar oxå som gift bara maila eller ringa så löser dom det.
Men det är du som begâr brottet i Sverige.
Du som importör är skyldig att redovisa och betala tull och moms.
Jag upphör aldrig att förvânas över vilka skitbelopp det räcker med för att folk ska bli brottslingar.
Inte undra pâ att det stjäls cyklar och bilar och att folk luras via näthandel.
Är det OK att begâ brott för att spara 300:- sâ är det väl ännu mer rättfärdigat att blâsa nâgon pâ 10000:-
 
Dollarras

Förstår att det blir mer och mer lockande att
köpa grejer från USA.
Dollarn rasar hela tiden, är nu under 6.30!

Var i New York för två veckor sedan,
då stod dollarn i 6.41, ett AF-S VR Zoom Nikkor 70-200mm/2.8G kostade 11.270 kr inkl. tax hos B&H
Samma objektiv kostar 18.995 kr hos Dustinhome.

Prisskillnad 7.725 kr

Gissa vem som kom hem med ett nytt objektiv....
 

Birger Olsson

Avslutat medlemskap
Gunnar D skrev:
Jag upphör aldrig att förvânas över vilka skitbelopp det räcker med för att folk ska bli brottslingar.
Jag tror inte att beloppen är avgörande. Många anser att skatt och tullsatserna är felaktiga och agerar därefter. Regeringen har ju visat vägen vi skall vandra :)

Enklaste lösningen för att få ett paket skickat som gåva är väl att gräva fram några släktingar eller vänner i USA.
 
Senast ändrad:

Gunnar D

Aktiv medlem
Birger Olsson skrev:
Jag tror inte att beloppen är avgörande. Många anser att skatt och tullsatserna är felaktiga och agerar därefter. Regeringen har ju visat vägen vi skall vandra :)

Enklaste lösningen för att få ett paket skickat som gåva är väl att gräva fram några släktingar eller vänner i USA.
Sâ du menar att före svartjobbsdebatterna de senaste âren sâ fanns inte detta intresse för skatteflykt.
Eller menar du Fru Sahlins skatteflykt, isâfall kan jag ev hâlla med lite.
Innan dess var väl internethandeln begränsad.
 
ANNONS