Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa kamera från Amazon

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredsson

Aktiv medlem
Funderar lite på en Nikon Z f. Priset i svenska butiker ligger runt 32.900 kr. Sökte p Internet och ser att Amazon.se säljer huset för 27.173 kr. Prisskillnaden på ca 5.700 kr är ju så stor att jag blir fundersam och undrar vad haken är. Får man en kamera utan fungerande garanti i Sverige eller är det ett fynd att handla från Amazon??
 

Falumas

Aktiv medlem
Varifrån levereras kameran? Nikon tror jag har Europa-garanti i alla fall. Däremot är det inte säkert att Nikon Europe är villig att ta sig an garantifall från kameror köpta utanför Europa.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Funderar lite på en Nikon Z f. Priset i svenska butiker ligger runt 32.900 kr. Sökte p Internet och ser att Amazon.se säljer huset för 27.173 kr. Prisskillnaden på ca 5.700 kr är ju så stor att jag blir fundersam och undrar vad haken är. Får man en kamera utan fungerande garanti i Sverige eller är det ett fynd att handla från Amazon??
Tillkommande skatt kan vara en hake om deras leverantör har sitt lager utanför Europa. Men priset verkar väl rimligt ändå. På E-Infinity kostar pjäsen 2.099 Euro och enligt vad jag hört från andra som handlat den vägen är det färdigt pris. Enda haken här är att menysystemet inte stöder Svenska. Men det är förstås inget problem för dom flesta men kan påverka andrahandsvärdet i Sverige.
 

HasseFor

Aktiv medlem
Kolla på Nikons hemsida att amazon.se är en auktoriserad återförsäljare. I så fall gäller allt. Köpte för flera år sedan ett Nikonhus från amazon i England, som då fortfarande var med i EU, och hade inga problem i samband med en garantifråga.
 

Fredsson

Aktiv medlem
Tillkommande skatt kan vara en hake om deras leverantör har sitt lager utanför Europa. Men priset verkar väl rimligt ändå. På E-Infinity kostar pjäsen 2.099 Euro och enligt vad jag hört från andra som handlat den vägen är det färdigt pris. Enda haken här är att menysystemet inte stöder Svenska. Men det är förstås inget problem för dom flesta men kan påverka andrahandsvärdet i Sverige.
Det går inte att se varifrån kameran skickas. Om det är utanför EU kanske tull och moms ska adderas till priset?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det går inte att se varifrån kameran skickas. Om det är utanför EU kanske tull och moms ska adderas till priset?
Nej, knappast om det är Amazon själva eller en säljare som använder deras lager. Det strider nog mot villkoren annars också, men där kan det nog uppstå strul som Amazon iofs ska lösa såvitt jag minns.

Sannolikt är det en kamera från Nikon Europe och om jag ska gissa så skickas den från något lager nere i Europa, typ Frankrike eller Tyskland. Beställde en helt annan produkt som inte fanns i Sverige från en känd tillverkare från tyska Amazon för att den svenska sidan var så buggig och inte fungerade (kunde inte betala, utan hamnade på den italienska...!). Den produkten kom från ett lager i Frankrike. Det kanske bör noteras att det för mig har fungerat att beställa från tyska och brittiska (iaf inte alltför dyrt), men franska var väldigt seg iaf när jag inte valde att betala för snabbare leverans. Dessutom hamnde det hos Airmee med påtvingad hemleverans istället för PostNord, vilket inte var en förbättring. Den svenska misslyckades jag med den enda gång jag försökt, som sagt. Ironiskt då jag hade svensk Prime, eftersom videotjänsten hade omvandlats till det.

Det svenska priset är nog satt när valutakursen var sämre, plus att det inte pågår några kampanjer på den att tala om. Troligen kommer sänkningar och/eller kampanjer framöver, tror jag, mmen frågan är väl när.

En hel del priser på svenska Amazon förefaller vara en sorts derivat på de tyska i euro och jag tror att det är så här också. Där kostar den nu 2199, vilket anges som nedsatt från 2499. Räknar man om det lägre priset med svensk moms och växlingsavgift på kortbetalning så hamnar man ganska nära priset på svenska Amazon (lite under).
 

lonian

Aktiv medlem
Funderar lite på en Nikon Z f. Priset i svenska butiker ligger runt 32.900 kr. Sökte p Internet och ser att Amazon.se säljer huset för 27.173 kr. Prisskillnaden på ca 5.700 kr är ju så stor att jag blir fundersam och undrar vad haken är. Får man en kamera utan fungerande garanti i Sverige eller är det ett fynd att handla från Amazon??
Har själv handlat här flera gånger.

 

ztenlund

Aktiv medlem
Tycks ju som att E-infinity är ett ännu prisvärdare alternativ än Amazon.
Med tanke på att de till synes alltjämt ägnar sig åt att smita från momsen så stoppar de i själva verket mer pengar i egen ficka. Och vill du ha en kamera som faktiskt är avsedd för Europa så är det verkligen fel alternativ med den typen av aktörer.
 

Mikaelo67

Medlem
Handlar du från Amazon.se så tillkommer ingen tull eller moms. Amazon har olika varianter på samarbeten med sina leverantörer. Amazon har också ett begränsat eget sortiment på egna produkter. Antingen så "annonserar" säljare på Amazon och levererar själva till kunden. Svenska regler gäller. Alternativt så använder Säljaren; amazon som lagerplats och låter Amazon skicka varorna till kunden. Då gäller fortfarande svenska regler, men också Amazons returregler som normalt sett är väldigt frikostiga.

Ett av mina bolag säljer produkter på Amazon i USA. Vi använder Amazon.com som lager. De levererar, tar in betalning och skeppar ut produkterna till konsumenterna. Vi får sen den återstående delen av betalningen när Amazon har tagit sin "provision". Allt fungerar väldigt smärtfritt. Vi är därför också bundna att följa amazons returpolicy.

Personligen så handlar jag en del från Amazon, men jag letar alltid efter varor som levereras av Amazon. Då vet jag att allt går smidigt om något skulle hända eller att jag skulle ångra mig.

Hoppas det hjälper. lycka till.
 

scrappy

Aktiv medlem
Jag köpte nyligen en Sony kamera via Amazon.se. Den var 1500kr billigare än svenskt pris efter cash-back avdrag. Den anlände 2 dagar efter beställning. Såldes av Amazon EU S.a.r.L. Så här står det i det finstilta: In addition to your 30-day returns guarantee, customers in Sweden have a statutory warranty right related to defective products for a period of three years (customers in other member states of the European Union have statutory warranty rights for a period of two years) from the delivery of the goods and can request repair or replacement of the goods purchased at Amazon if these goods have defects or are not as described. If the goods cannot be repaired or replaced within a reasonable time or cannot be repaired or replaced without difficulties you can claim reimbursement or a reduction of the purchase price.

amazon lär ju finnas kvar ett tag så jag känner mig trygg. Kameran är ny och allt perfekt.
 

Snapphane

Aktiv medlem
FYI
Elektronik har ingen tull. En digitalkamera räknas som elektronik.
Men lagring har och en del annat. Minns inte alla regler nu men lagring (eller inspelning av video?) och så är en av anledningarna till varför man t ex bara kan spela in 15 eller 30 minuter i taget. Och varför det inte finns intern lagring i alla kameror idag.

Men nu blev det ett sidospår.
 

mikoto

Aktiv medlem
Det är ingen tull men däremot kemikalieskatt och när jag importerade sist från japan så var kem skatten deklarerad som tullavgift på fakturan från postnord.
 

lonian

Aktiv medlem
Köpte nyligen 2 laowa objektiv direkt från laowas sida och fick då betala 470kr tull. Det är väl från Kina antar jag.
 

PMD

Aktiv medlem
FYI
Elektronik har ingen tull. En digitalkamera räknas som elektronik.
Moms måste man dock betala. Det brukar inte vara något problem inom EU eftersom säljarna ska hålla koll på det. Köper man från utanför EU så tillkommer troligen moms vid importen.

Men Amazon.se är väl ett svenskt bolag? Det här skulle jag tro är det bolag som säljer på webbplatsen amazon.se:

Den som har köpt en vara i Sverige har tre år reklamationsrätt mot säljaren. Den som köper en vara i EU har minst två års reklamationsrätt. I vissa länder tre (som i Sverige).
 

PMD

Aktiv medlem
Ja. Jag var nog lite otydlig. Säljare i EU ska hålla koll på vilken momssats som gäller när någon köper en vara. Momssatsen kan vara antingen säljarens eller köparens lands moms, beroende på hur mycket säljaren säljer till köparens land (per år, tror jag).

Förtullningen är redan gjord när köparen beställer en vara. (Det kan vara lite mer komplicerat än så, förstås, om det handlar om "drop shipping", men köparen ser ingen tullkostnad).
 

ErlandH

Aktiv medlem
Förtullningen är redan gjord när köparen beställer en vara. (Det kan vara lite mer komplicerat än så, förstås, om det handlar om "drop shipping", men köparen ser ingen tullkostnad).
Ja, i praktiken kan det vara mer komplicerat.

Själv köpte jag för några år sedan en japansk sekatör från brittiska Amazon (medan britterna fortfarande var med i EU), där den var mycket billigare än i svensk detaljhandel. När jag efter ett par veckor skulle hämta ut paketet var jag tvungen att betala tull och moms, som Posten lagt på. Paketet hade ju skickats direkt från en japansk handlare. När jag tog kontakt med Amazon betalade de dock tillbaka hela summan till mig.
 
ANNONS