Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa kamera från Amazon

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Under förutsättning att amazon.uk användes av ett bolag som var registrerat i EU gjorde Amazon fel och du borde inte ha behövt begära rättelse, men Amazon är ett stort multinationellt bolag som kanske har lättare att göra fel.

Numera finns det filialer för kinesiska bolag i Sverige som det åtminstone ser ut som att varorna skickas via när man handlar av en drop shipping-säljare i Sverige som har lager i Kina.

[Rättelse: meningsbyggnadsfel]
 
Senast ändrad:

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
När man handlar från svenska Amazon (eller tyska, eller …) ingår eventuell tull och moms i det angivna priset.
Njae. Ska det vara så? Jag köpte ett objektiv från amazon.se för ett par år sedan. Hade inte handlat från Amazon på många år och då var det brittiska Amazon som gällde och grejerna skickades alltid från Storbrittannien. Som den idiot jag är utgick jag från att grejer på amazon.se skickades från Sverige eller ivf ett land inom EU.

Tji vad jag bedrog mig. Det skickade från Kina. Jag åkte på moms och så klart lång leveranstid. Objektivet var felaktigt. Skrev till Amazon och klagade min nöd. Givetvis skulle jag hållas skadelös bla bla bla. Sen slutade de svara. Jag fick sitta och gaffla med den kinesiska säljaren själv, genom deras jobbiga web-interface, utan nån som helst hjälp från Amazon. Han ville att jag själv skulle fixa objektivet och skulle skicka en instuktionsfilm. Jag vägrade. Till slut gick han med på att skicka ett nytt objektiv, men jag måste först returna objektivet jag fått. Han lovade ersätta mig för frakten. Jag hade inget annat val. Jag blev faktiskt ersatt för frakten, men momsen och PostMords avgift för det första objektivet fick jag stå för. Det var inget dyrt objektiv och summa summarum hade det blivit både billigare och gått betydligt snabbare om jag köpt det från en normal svensk sajt. Hela den här processen tog från maj-augusti.

Förstår inte hur de får hålla på så här. Det anges inte på något sätt varifrån sakerna skickas! T.o.m. eBay har avsändarland tydligt angett.
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Dessutom har jag läst på internationella fotoforum om folk som fått prylar som inte verkat nya, varit uruselt packade o.s.v. Men detta gäller då företrädesvis amazon.com.
 

PMD

Aktiv medlem
Njae. Ska det vara så? Jag köpte ett objektiv från amazon.se för ett par år sedan. Hade inte handlat från Amazon på många år och då var det brittiska Amazon som gällde och grejerna skickades alltid från Storbrittannien. Som den idiot jag är utgick jag från att grejer på amazon.se skickades från Sverige eller ivf ett land inom EU.
Om du köper något från amazon.se så handlar du av ett svenskt bolag, och det är det bolaget som ska sköta om en eventuell reklamation enligt konsumentköplagen. Åberopa inte tillverkarens garanti, som ofta har sämre villkor än konsumentköplagen.

Om bolaget strular kan du anmäla ärendet till Allmänna reklamationsnämnden för prövning. ARN är inte en domstol så den kan bara rekommendera vad köpare och säljare ska göra. De flesta bolag brukar dock följa rekommendationen.

Moms och eventuell tull ska vara medräknat i priset när ett bolag säljer till en konsument i Sverige.

[Ändring: rättat stavfel]
 
Senast ändrad:

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Det var marketplace. Jag vet inte vad som gäller för det? Min poäng var att support är ett skämt när det gäller Amazon (och det är inte bara min erfarenhet) och att de inte anger var i välden säljaren befinner sig med sina prylar.

Hanteras allt av Amazon själva funkar det nog bättre, i.v.f. vad gäller moms och avsänderland.
 

PMD

Aktiv medlem
Det var marketplace. Jag vet inte vad som gäller för det?
Svenska konsumentlagar gäller när man köper något av ett svenskt bolag.

Igår beställde jag ett par byxor från amazon.se som ska levereras av ett bolag i Österrike. Än så länge verkar det gå bra. Spårningstjänsten visar att paketet har tagits om hand av speditören.

Strax efter att beställningen var klar fick jag ett brev från Amazon som påpekade att jag hade köpt varan av en tredjepartssäljare men att "the Amazon A-to-z Guarantee provides you with protection when you buy items that are sold and shipped by a third-party seller on Amazon.se". Brevet innehöll också diverse länkar till mer information som jag inte tänker läsa om det inte skiter sig.

Den där garantin vet jag inte om den är värd något. Om man köper något av ett svenskt bolag gäller som sagt den svenska konsumentköplagen, så det är den man bör förlita sig på om något krånglar.
Min poäng var att support är ett skämt när det gäller Amazon (och det är inte bara min erfarenhet) och att de inte anger var i välden säljaren befinner sig med sina prylar.
Om du inte fick någon hjälp av Amazon hade det nog varit lämpligt att göra en anmälan till ARN.
Hanteras allt av Amazon själva funkar det nog bättre, i.v.f. vad gäller moms och avsänderland.
Vad gäller moms ska det inte vara någon skillnad. Om inte Amazon ser till att moms är inkluderat i priset så gör de fel.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Och nu har jag fått kameran. Väldigt fin. Det tog 9 dagar allt som allt. Kameran hade stickers med Nikon Europe info och svenska var tillgängligt som språk!!
Från e-infinity eller Amazon? Ser ut som e-infinity i diskussionen ovan och i så fall är det ju något nytt. Har de i så fall specificerat moms/VAT? Tidigare har de både sålt kameror som inte varit avsedda för Europa och haft ett såvitt kunnat bedömas relativt förhållande till skattelagstiftningen.

Sedan är var det ju inte jättemycket mycket billigare än tyska Amazon eller en handlare i Nederländerna (oklart om det gick att få leverans till Sverige dock) jag tittade på när tråden var uppe förra gången. Dock klart billigare än i Sverige i alla nämnda fall, vilket är lite ovanligt, men sådant har hänt förr. Skillnaden var väldigt stor när jag köpte min D700 från Nederländerna (Foto Konijnenberg, numera uppköpt av Kamera Express), men det var sent i modellcykeln.
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Från e-infinity eller Amazon? Ser ut som e-infinity i diskussionen ovan och i så fall är det ju något nytt. Har de i så fall specificerat moms/VAT? Tidigare har de både sålt kameror som inte varit avsedda för Europa och haft ett såvitt kunnat bedömas relativt förhållande till skattelagstiftningen.

Sedan är var det ju inte jättemycket mycket billigare än tyska Amazon eller en handlare i Nederländerna (oklart om det gick att få leverans till Sverige dock) jag tittade på när tråden var uppe förra gången. Dock klart billigare än i Sverige i alla nämnda fall, vilket är lite ovanligt, men sådant har hänt förr. Skillnaden var väldigt stor när jag köpte min D700 från Nederländerna (Foto Konijnenberg, numera uppköpt av Kamera Express), men det var sent i modellcykeln.
Yes, det var e-infinity. De informerade i mail innan de skickade att endast engelska skulle vara tillgängligt. Men det stämde alltså inte, och det finns Nikon Europe sticker på den.
 

Erik X

Aktiv medlem
Står det "skickas från Amazon" i artikelbeskrivningen är det ingen diskussion, Amazons lager är inom EU så det ska inte dra tull eller moms utöver angivet pris.
Men skickas det från en säljare utanför EU är det mer tveksamt. Priserna på en del grejer som kommer direkt från Kina inkluderar uppenbarligen inte moms.. Frågade Amazon.se kundtjänst och de påstod att man inte ska behöva betala extra men jag är inte helt övertygad.
En gång för några år sen la posten på tull och moms trots att paketet kom från Luxemburg, jag kontaktade kundtjänst och fick instruktion att inte lösa ut paketet utan låta det gå i retur. Fick nya grejer skickade, denna gång utan extra avgifter.
 

Falumas

Aktiv medlem
Yes, det var e-infinity. De informerade i mail innan de skickade att endast engelska skulle vara tillgängligt. Men det stämde alltså inte, och det finns Nikon Europe sticker på den.
Jag har hyrt Nikon-kameror lite varstans runt i världen och Svenska har alltid gått att ställa in. Sedan kan man iofs undra om dom sedan i dom Svenska menyerna lyckades ställa tillbaka kameran, men jag tror inte det finns några hyfsat moderna Nikonkameror som inte har Svenska.

Manualen kan man sedan ladda hem på svenska elektroniskt.
 

PMD

Aktiv medlem
En elektronisk manual manual är dessutom vida bättre än en på papper i de flesta avseenden. Det går t.ex. mycket lättare att söka i den och man kan ha den med sig i sin telefon.
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Jag har hyrt Nikon-kameror lite varstans runt i världen och Svenska har alltid gått att ställa in. Sedan kan man iofs undra om dom sedan i dom Svenska menyerna lyckades ställa tillbaka kameran, men jag tror inte det finns några hyfsat moderna Nikonkameror som inte har Svenska.

Manualen kan man sedan ladda hem på svenska elektroniskt.
Manual på svenska eller engelska finns väl inte i tryckt format längre? Iaf inte för Nikon Z kamerorna. Svenska manualen för Zf är dessutom gjord med Google translate! När det ska stå Hi-iso så står det Hej-iso :ROFLMAO:
 

Falumas

Aktiv medlem
Med Z6 fick jag tryckt manual, men inte med min Z50.

Med Z50 kom bara en lapp som mer eller mindre sade att jag inte skulle äta kameran eller förpackning samt inte använda den på botten av marianergraven samtidigt som jag pillar på högspänningsledningar.
 
ANNONS