Annons

Köpa vettig fullframe

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har fotat en del med DX formatet och är inne på min tredje Nikon. Just nu en några år gammal D7200 som jag är nöjd med för de jag gör mest, fotar sport.
Jag har en del objektiv som Sigma 150-600 Sport, Tamron 70-200 2.8OS Sigma 18-35 1.8 ART Tamron 28-75 2.8 och en del kit-zoomar.
Jag saknar dock att kunna ta bilder med riktigt kort skärpedjup.Med lite ansträngning går det bra att ta bilder med kort skärpedjup med mina grejer, men kräver en del av att man tar dem på rätt sätt. Jag har även en Panasonic G80 med bla. Olympus 25mm 1.8 och 45mm 1.7 mest för att filma.
Vilken Nikon FX skulle funka för typ porträttfoton utan att bli för dyr? Behöver inte ha världens snabbast autofocus.
Ibland skulle jag vilja kunna fota i tex en biljardhall, så där är ljuset ju inte på topp så ljuskänslighet är ju bra, men behöver ju inte slutartidet snabbare än 1/ 100 kanske där.
Varför nöja sig med FF, och varför låsa sig till Nikon?
Fujis nya mellanformatare kanske är den verkliga drömmen.
 
Varför nöja sig med FF, och varför låsa sig till Nikon?
Fujis nya mellanformatare kanske är den verkliga drömmen.
Det blir ju långt mycket dyrare, särskilt när du lägger på objektiv och om du ska ha ett med 100 MP-sensorn som även ger lite bättre AF. Dessutom så kan man förvisso diskutera intrycket av skärpedjup med större format, men i rent "matematisk" mening så blir det ju inte kortare eftersom objektiven generellt är ljussvagare. Det finns förvisso lite manuella saker eller vissa objektiv för småbild som kan fungera om man finner sig i vissa olater i kanter och hörn, men Fujis ljusstarkaste porträtttele är ju f/2, vilket motsvarar f/1,6 omräknat till småbild. Låt vara att Fujis objektiv är väldigt bra, men de kostar ju också. För det så flaxar ca 30 tkr iväg.
 
Varför nöja sig med FF, och varför låsa sig till Nikon?
Fujis nya mellanformatare kanske är den verkliga drömmen.

Hade han varit i begrepp att köpa en 65 000-kronorskamera, med objektivpriser uppseglande bland konkurrenternas finaste och mest ljusstarka, hade han inte efterfrågat en prisvärd - eller "inte allt för dyr" kamera.

Tondövt inlägg.
 
Varför nöja sig med FF, och varför låsa sig till Nikon?
Fujis nya mellanformatare kanske är den verkliga drömmen.

Nya? Det är ju GFX50SII som är den nya ;) GFX100S har ju funnits ett tag nu.
GFX50SII är ju dessutom mycket billigare.
Det hela blir ju dock betydligt dyrare än vad du kan få nåt FF-system för då objektiven också är väldigt dyra. Dessutom är det ju också större och tyngre grejor.
 
Nya? Det är ju GFX50SII som är den nya ;) GFX100S har ju funnits ett tag nu.
GFX50SII är ju dessutom mycket billigare.
Det hela blir ju dock betydligt dyrare än vad du kan få nåt FF-system för då objektiven också är väldigt dyra. Dessutom är det ju också större och tyngre grejor.
Fast det finns inte så många objektiv att välja på?
O då kan det bli billigare;)
 
Spegellöst kan man lika gärna köpa på e-infinity. Billigaste än rea i Sverige och i paritet med beg.priser.

Priset har gått upp lite, men ca 14500 just nu för z6 med ftz adapter. Kostade 1279 euro i oktober nör jag köpte mitt kit.

 
Spegellöst kan man lika gärna köpa på e-infinity. Billigaste än rea i Sverige och i paritet med beg.priser.

Priset har gått upp lite, men ca 14500 just nu för z6 med ftz adapter. Kostade 1279 euro i oktober nör jag köpte mitt kit.


Tusenlappen mer i Sverige, då skulle jag köpa i Sverige.
 
Tack för alla svar.
Finns många vägar att gå här.. I bland tänker jag att jag lika gärna kan sälja allt och byta system helt. Eftersom jag gillar att filma (som jag gör med Panasonic V770 och Lumix G80) kanske jag borde byta till annat märke, då Nikon inte verkar vara i toppklass på just film. Canon med sin dual AF eller Fuji och Sony är ju starka på film.
Helt plötsligt blir valmöjligheterna ert problem. Så mycket att välja på ...
Ang Nikon Z serier så här jag lite problem att köpa konceptet. Varför speciella fattningar på objektiven så man måste ha en adapter för att använda F mount objektiv? Finns ju inte alls lika mycket objektiv på marknaden med "z-fäste".

Hetast just nu tror jag D610 är för mig. Rätt pris om jag bara vill testa ff.
Hade varit kul om någon i närheten av Göteborg/Kungälv ville vara med och a/b testa lite mellan min D7200 och en FF. Eller om man kan hyra en fullformatre någon dag
 
Varför speciella fattningar på objektiven så man måste ha en adapter för att använda F mount objektiv?

För att enda anledningen till att de äldre kamerorna har stort avstånd mellan sensor och bajonett, är spegelhuset. Detta behövs inte längre eftersom spegeln inte existerar, och därför kan man flytta bajonetten närmare, vilket tillåter helt andra objektivkonstruktioner.
F-objektiven fungerar naturligtvis finfint fortfarande men det vore vansinne av Nikon att bibehålla en standard som bygger på något som inte längre finns, alltså spegeln. Alla andra tillverkare (utom Pentax som man undrar vad de pysslar med) har gjort likadant och det var väntat och logiskt.

En annan fin grej med spegellöst är att du kan använda äldre, manuella objektiv från i stort sett vilken tillvekare som helst, på vilket kamerahus som helst. Du behöver bara en enkel adapter. Det funkar även med AF-objektiv, förutsatt att de har manuell koppling av fokusringen och mekanisk bländarstyrning. Är det elektroniskt så måste du däremot ha en elektronisk adapter, och det brukar vara väldigt dyrt.
 
Fast det finns inte så många objektiv att välja på?
O då kan det bli billigare;)

Visst, lider man av GAS så kan det säkert bli billigare ;) Personligen så gör jag inte det och köper bara objektiv jag använder så för mig blir FF ofantligt mycket billigare :)

Tack för alla svar.
Finns många vägar att gå här.. I bland tänker jag att jag lika gärna kan sälja allt och byta system helt. Eftersom jag gillar att filma (som jag gör med Panasonic V770 och Lumix G80) kanske jag borde byta till annat märke, då Nikon inte verkar vara i toppklass på just film. Canon med sin dual AF eller Fuji och Sony är ju starka på film.
Helt plötsligt blir valmöjligheterna ert problem. Så mycket att välja på ...
Ang Nikon Z serier så här jag lite problem att köpa konceptet. Varför speciella fattningar på objektiven så man måste ha en adapter för att använda F mount objektiv? Finns ju inte alls lika mycket objektiv på marknaden med "z-fäste".

Hetast just nu tror jag D610 är för mig. Rätt pris om jag bara vill testa ff.
Hade varit kul om någon i närheten av Göteborg/Kungälv ville vara med och a/b testa lite mellan min D7200 och en FF. Eller om man kan hyra en fullformatre någon dag

Det finns såklart inte lika många objektiv till Z-mounten än, men systemet börjar faktiskt bli riktigt moget nu och det finns objektiv till de flesta användningsområden. Dessutom är Z-objektiven generellt sett mycket bra, speciellt S-line objektiven som är helt fantastiska. Z-objektiven är överlag bättre än nåt som finns till F-mount.
 
Fast vill man ha lång räckvidd, fotar sport och vill ha kort skärpedjup vet jag inte om FF/FX med blandare nere mot f/5,6-6,3 gör så mycket. Man tjänar ju ca 1 steg mot DX men det är allt. Nikon har en idag prisvärd beg 200-400/4 i version ett och II där version ett beg går loss på ca 15.000kr och version II för 20.000-30.000kr. kombon FX plus 200-400/4 ger dig mer än 2 steg tunnare skärpedjup. Nu kör jag inte Nikon själv men gjorde jag det är deras 200-400 en anledning. Canons kostar beg 70.000kr liksom Nikon's nya 180-400. Nya kan jag inte ens tänka på....
 
ANNONS