Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpläge? Ge mig argument för att byta från 350D till 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Ja, just det!

Jag funderar starkt på om det inte är läge för mig att byta från 350d till 30d. En helfräsch begagnad är aktuell.

Min 350d har jag haft i snart 2 år och jag har tagit ca 10000 bilder med den, så den borde i och för sig inte vara slut än på ett tag. Men så är det ju det där med prylsuget... Prylsuget i mig kommer förmodligen att vinna den inre kampen mot den lille ekonomen som säger att jag borde lägga mina pengar på nåt helt annat. Jag behöver alltså övertyga mig själv om att jag såklart måste ha en 30d

Hjälp mig övertyga mig själv! ;-)
 
Som bekant så får du ju betydligt bättre bilder med en 30D, så det vore ju rent idiotiskt om inte kriminellt att inte skaffa en 30D!

Ang bildkvaliten så är ju givetvis 30Ds pixlar mycket bättre än 350D:s. LIte större sensor och lite fler pixlar gör en enorm skillnad. 30D:s pixlar är nyare och fräschare, du kommer därför ta bättre bilder än innan vilket kan kännas surt om du har tagit någon bra bild innan. Nu törs du printa större än 10x15!

Handhavandet är stridsvagn, nästan vattentät kamera som kommer kunna gå i evigheter, aldrig att du kommer behöva byta upp dig, denna kameran är den du komemr ha tills du dör och då går i arv, alltså är det en ekonomiskt bra affär du gör också!

Större skärm får du, man skulle nästan kunna tro att det är en TFT bigscreen TV med tanke på betraktningsavståndet. Slutartiden har för'ndrats och utvecklats dramatiskt, 350D:s kortaste tid är 1/4000s och 30D:s är 1/8000s!! det är mumma...

9 fokuspunkter! som formats som en diamant! Har du innan haft prblem med fokuseringen så är detta som ett lasersikte som aldrig mer ger suddiga bilder. Amen!

Mindre viktiga saker som du får med på köpet är bla: Spotmätning, höre ISO mm mm, vem bryr sig? lite "lull lull" som ingen har bryr sig om.

Frågar du mig så byt! byt nu!!! Du är idag en handikappad man med bara ett ben, framför dig väntar en perfekt protes på att få sättas på ditt ben. så viktig är denna uppgradering!
 
Jag har en Canon 20D och var nyligen sugen på en nyare kamera. Nu har jag övertygat mig själv om att jag ska vänta. Det är inte värt att byta upp sig från en alldeles perfekt kamera som 20D är till en 40D bara för att få lite mer pixlar, större skärm och några "features" till.

Jag hade följande resonemang för att inte köpa nyare kamera:
* Kameran gör inte fotografen
* Tekniksprånget inte tillräckligt stort. Det kommer alltid nyare modeller så jag väntar lite tills det är större skillnad mellan den jag har och den nyaste.
* Kostnaden per bild är riktigt låg med min 20D, ca 8000 kr/40000 bilder=0,2 kr/knäppt bild. Med en ny kamera blir det klart dyrare.

Däremot tyckte jag att det var okay att köpa ett nytt objektiv så jag bytte från ett vanligt 70-200/4L till ett med IS. Bra objektiv är en långsiktig investering, tycker jag.
 
Jag visste väl att jag kunde lita på dig Kalle!

Lite mer seriöst och allvarligt talat:

"nästan vattentät kamera": Seriöst: Skiljer det något mellan 350d och 30d på den punkten?

"Större skärm": Japp! Inte fel!

"Slutartiden har för'ndrats och utvecklats dramatiskt, 350D:s kortaste tid är 1/4000s och 30D:s är 1/8000s!!": Det förstås!

"9 fokuspunkter!": Nio är bättre än sju. Självklart!

"Spotmätning": Har jag faktiskt saknat.

"Högre ISO": Kan behövas ibland. Jag undviker så långt möjligt högre ISO än 400 pga bruset. Är bruset avsevärt lägre med 30d än med 350d?
 
Thomas Olinger skrev:
Jag har en Canon 20D och var nyligen sugen på en nyare kamera. Nu har jag övertygat mig själv om att jag ska vänta. Det är inte värt att byta upp sig från en alldeles perfekt kamera som 20D är till en 40D bara för att få lite mer pixlar, större skärm och några "features" till.

Jag hade följande resonemang för att inte köpa nyare kamera:
* Kameran gör inte fotografen
* Tekniksprånget inte tillräckligt stort. Det kommer alltid nyare modeller så jag väntar lite tills det är större skillnad mellan den jag har och den nyaste.
* Kostnaden per bild är riktigt låg med min 20D, ca 8000 kr/40000 bilder=0,2 kr/knäppt bild. Med en ny kamera blir det klart dyrare.

Däremot tyckte jag att det var okay att köpa ett nytt objektiv så jag bytte från ett vanligt 70-200/4L till ett med IS. Bra objektiv är en långsiktig investering, tycker jag.

Jo, men nu sitter jag ju med en 350d. Är inte tekniksprånget större mellan en 350d och en 30d än det är mellan 20d och 40d?
 
Angående inlägg nr 2, det där var det mest religösa jag någonsin varit med om på fotosidan.

Jag ber om ursäkt, men om du är nöjd med din 350D så håller den fortfarande länge. Skulle villja påstå att 350D är en av de bästa kamerorna som någonsin lanserats, om ser till prestanda per pris per lanseringsår. Att det skulle vara skillnad bildkvalitetsmässigt, förutom i ISO1600 och 3200 skulle jag villja se vettiga belägg för.

Har du däremot utvecklat dig själv som fotograf så pass mycket att du behöver en snabbare (5bps mot 3bps), tyngre (för vissa är känslan i kameran viktigare än känslan i bilderna) och mer vädertålig kamera (jag skulle inte gå ut i regn även om jag hade en 30d) så är det inte så mycket att språka om.

Prylbehovet är en tung faktor som jag själv fallit offer för många gånger. Men tänk på att:
-All konsumtion inte är av godo, du har alla miljöaspekter att tänka på.

-Ett bra objekiv ger mycket mer möjligheter, macro, extrem vidvinkel, porträtt prime tex.

-En fotoresa kan utveckla dig och dina fotoegenskaper extremt mycket.

-Rent av en kurs i foto kan vara värt att lägga pengar på, har själv precis börjat en studiofotokurs och det är helgrymt hittils.

-Och som sagt all konsumtion är inte av godo, vi har miljöaspekter att tänka på.

mina 2 hundradels dollars
//Mårten
 
Anders,
Byt upp dig, du kommer inte att ångra det. Varför?

Det jag sätter som främsta argumenten är att du får
ett eget hjul till bländarinställning, det var huvudargumentet för mig. Du får bättre sökare och skärm, ett skönare hus (personligt iofs).
Även om det inte är "enknappsreglare" är ISO, fokussystem, bra mycket enklare att ändra än i 350:an.

Som sagts tidigare det allmänna handhavandet är bättre.

Och ISO går att ställa upp utan att det blir skit.
 
hehe.. ok ska jag vara seriös så kommerdet här:

Det viktigaste och mest betydelsefulla bytet torde vara mellan 350/400D till tex 20D/30D/40D, skillnaden är större där än mellan många andra kameror.

Bildmässigt inga skillnader, funktionsmässigt stora skillnader, men skillnaden i ergonomin är ofta milsvid.

Är kvaliten på bilderna viktigaste orsaken för byte så låt bli.
Är handhavande och funktion viktigast, byt!

Stilla köpsuget är ett dåligt argument, det flyter upp titt som tätt ialla fall, vad du än har för utrustning :)
 
the_Rose skrev:
Att det skulle vara skillnad bildkvalitetsmässigt, förutom i ISO1600 och 3200 skulle jag villja se vettiga belägg för.

Är brusnivåerna mycket lägre? Jämförelsebilder nånstans?

Har du däremot utvecklat dig själv som fotograf så pass mycket att du behöver en snabbare (5bps mot 3bps), tyngre (för vissa är känslan i kameran viktigare än känslan i bilderna) och mer vädertålig kamera (jag skulle inte gå ut i regn även om jag hade en 30d) så är det inte så mycket att språka om.

Snabbare behöver jag inte, däremot väldigt gärna mera vädertålighet.

Prylbehovet är en tung faktor som jag själv fallit offer för många gånger. Men tänk på att:
-All konsumtion inte är av godo, du har alla miljöaspekter att tänka på.

Japp, det är en av faktorerna som får mig att tveka. Men då kan jag ju å andra sidan säga att när jag säljer min 350d så köps ju den förhoppningsvis av någon som då avstår från att köpa en ny kamera. Eller, lurar jag mig själv nu? :)

-Ett bra objekiv ger mycket mer möjligheter, macro, extrem vidvinkel, porträtt prime tex.

Jag har inga superobjektiv, men flera är ändå ganska hyfsade. En Canon 50/1,8, en Sigma 18-50/2,8, en Sigma 10-20 4-5,6, en Sigma 105/2,8 macro och "skamfläcken" Sigma 70-300 DG APO eller vad den heter. Ett utbyte av den var annars det jag i första hand tänkte satsa på, men jag tar i och för sig inte särskilt mycket telebilder, så det kanske kan vänta.

-En fotoresa kan utveckla dig och dina fotoegenskaper extremt mycket.

Absolut värt en tanke!

-Rent av en kurs i foto kan vara värt att lägga pengar på, har själv precis börjat en studiofotokurs och det är helgrymt hittils.

Känns inte så lockande med kurs just nu.

Tack för input!!
 
Hej!
Även om jag själv betraktas som prylbög av en del så regerar jag på en del saker utan att veta särskilt mycket om Canon-kameror.

Det första är att du slipper ta en massa bilder eftersom en 30D är större och tyngre än din 350D och troligtvis får stanna hemma oftare. Bra!

9 fokuspunkter i stället för 7 låter toppen för mig som har stängt av två av mina tre eftersom kameran oftast valde fel. Bra?

1/8000-dels sekund i stället för 1/4000-dels låter ju som ett måste men jag har inte saknat det ännu men den dagen kommer säkert. Bra?

En fotograf med känsla för ljus och komposition samt objektiv med bra optisk prestanda anser jag betyder långt mer för bra bilder än vad diverse, mer eller mindre, meningslösa finesser på kamerahuset gör. Varför inte uppgradera eller komplettera objektivsamlingen om du har stålar som du måste göra dig av med.

Ett stort vitt teleobjektiv imponerar säkert mer på omgivningen än ett lite större kamerahus ;-)

---/Thomas
 
Kalle_B skrev:
Som bekant så får du ju betydligt bättre bilder med en 30D, så det vore ju rent idiotiskt om inte kriminellt att inte skaffa en 30D!

Ang bildkvaliten så är ju givetvis 30Ds pixlar mycket bättre än 350D:s. LIte större sensor och lite fler pixlar gör en enorm skillnad. 30D:s pixlar är nyare och fräschare, du kommer därför ta bättre bilder än innan vilket kan kännas surt om du har tagit någon bra bild innan. Nu törs du printa större än 10x15!

Handhavandet är stridsvagn, nästan vattentät kamera som kommer kunna gå i evigheter, aldrig att du kommer behöva byta upp dig, denna kameran är den du komemr ha tills du dör och då går i arv, alltså är det en ekonomiskt bra affär du gör också!

Större skärm får du, man skulle nästan kunna tro att det är en TFT bigscreen TV med tanke på betraktningsavståndet. Slutartiden har för'ndrats och utvecklats dramatiskt, 350D:s kortaste tid är 1/4000s och 30D:s är 1/8000s!! det är mumma...

9 fokuspunkter! som formats som en diamant! Har du innan haft prblem med fokuseringen så är detta som ett lasersikte som aldrig mer ger suddiga bilder. Amen!

Mindre viktiga saker som du får med på köpet är bla: Spotmätning, höre ISO mm mm, vem bryr sig? lite "lull lull" som ingen har bryr sig om.

Frågar du mig så byt! byt nu!!! Du är idag en handikappad man med bara ett ben, framför dig väntar en perfekt protes på att få sättas på ditt ben. så viktig är denna uppgradering!

Amen! :)
 
Hehe, ja du hade ju en hel del svar på tal och jag måste väl kapitulera lite och faktiskt tillstå att känslan i en 30D är mycket fin och du skulle nog inte bli missnöjd på den fronten. Den är dock större och tyngre och ofta är det en nacdel.

När det gäller vädertätning så sure, 30D är väl bättre, men tänk efter hur ofta du vill gå ut i regn och rusk. Och sedan hur ofta vill du gå ut i regn och rusk för att fota. Och hur ofta skulle du då villja ha med dina nuvarande objektiv. För att ha riktig nytta av det hela måsste du ju också ha vädertätade L-gluggar.

Jag har varit ute i exterm luftfuktighet i regnskog med min otädade Sigmakamera helt utan problem, eller inte helt utan, min vädertätade nokia mobil pajade helt, för från den kunde inte luftfuktigheten sippra ut efteråt.

Brusnivåerna är väl lite bättre, men inga extrema nivåer. 20D och 350D är ganska identiska och 20D och 30D är ju dokumenterat inte så annorlunda.

När det gäller lyxkonsumtion, så blir man ju ett steg i ledet oavsett hur man välljer och tänka på det, begagnatköp för dig leder ju till nyköp för killen du köpte av. Det leder ju dock till FoU-pengar för Canon i detta fall och det leder till nya och bättre kameror, som leder till mer konsumtion och spiralen är påbörjat (började ju för väldigt väldigt länge sedan ). Det enda man kan göra är ju medvetna val, förslagsvis från företag med miljöprofiler tex. På kamerafronten är det väl tyvär ganska lågt intresse för miljöfrågor, det är mycket viktigare med AF och ISO och bps etc etc.

//Mårten
 
TA0 skrev:

Det första är att du slipper ta en massa bilder eftersom en 30D är större och tyngre än din 350D och troligtvis får stanna hemma oftare. Bra!

Risken finns, men jag tror inte den är särskilt stor för min egen del.

9 fokuspunkter i stället för 7 låter toppen för mig som har stängt av två av mina tre eftersom kameran oftast valde fel. Bra?

Kör nästan alltid med endast en punkt aktiv, men saknar ibland att inte ha fler att välja mellan.

1/8000-dels sekund i stället för 1/4000-dels låter ju som ett måste men jag har inte saknat det ännu men den dagen kommer säkert. Bra?

Har inte heller saknat det och kommer säkerligen inte att ha behovet. Körde en analys av exifdata för de bilder jag tagit och kunde konstarera att jag använt 1/4000 på 0,71% av mina bilder.

Varför inte uppgradera eller komplettera objektivsamlingen om du har stålar som du måste göra dig av med.

Funderar på det...
 
Är brusnivåerna mycket lägre? Jämförelsebilder nånstans?

Nej de är dem inte! Ungefär samma brusmässigt!


Men asså i ärlighetens namn, du är 49år, jobbar å har inkomst.. ett byte skulle kosta dig ca 2000kr.

Du får 2000 för din 350D och köper en begagnad 30D för 4000kr (alla priser över 4500kr är överpris då 30D sålt nya för 4995kr)


Bildmässigt ser man direkt ingen skillnad mellan 350D och 30D, men de du betalar för att få är:

*Ergonomi (de tycker jag räcker för ett byte då 350D är så fruktansvärt liten, dock ok med batterigrepp)
*snabbare - 5bilder/sek (större chans att ta den perfekta bilden.
*goare handhavande i menyerna med hjulet
*större sökare (350D är ju som att titta in i en kikare)
*lite bättre/pricksäkrare autofokus


Så om du undrar "tar jag bättre bilder med 30D" Ja de skulle jag nog påstå att du gör!
 
Laesk skrev:
Är brusnivåerna mycket lägre? Jämförelsebilder nånstans?

Nej de är dem inte! Ungefär samma brusmässigt!


Men asså i ärlighetens namn, du är 49år, jobbar å har inkomst.. ett byte skulle kosta dig ca 2000kr.

Du får 2000 för din 350D och köper en begagnad 30D för 4000kr (alla priser över 4500kr är överpris då 30D sålt nya för 4995kr)


Bildmässigt ser man direkt ingen skillnad mellan 350D och 30D, men de du betalar för att få är:

*Ergonomi (de tycker jag räcker för ett byte då 350D är så fruktansvärt liten, dock ok med batterigrepp)
*snabbare - 5bilder/sek (större chans att ta den perfekta bilden.
*goare handhavande i menyerna med hjulet
*större sökare (350D är ju som att titta in i en kikare)
*lite bättre/pricksäkrare autofokus


Så om du undrar "tar jag bättre bilder med 30D" Ja de skulle jag nog påstå att du gör!

Håller helt med Lennarts argument.
Jag skulle definitivt byta eftersom det inte rör sig om så mycket pengar.
30D är en riktigt trevlig kamera som jag tror ger dig mer tillbaka i ditt fotande.
 
Jag är ingen prylbög (fråga Kalle...) men bytte från 350D till 30D och jag saknar inte min gamla kamera för fem öre. Skillnaden i ergonomi och kvalitétskänsla är enorm. Spotmätningen i 30D var det största argumentet till mig själv men jag fick mycket annat på köpet som jag inte visste att jag saknade. Byt! Du kommer inte att ångra dig, det är en helt annan kamera.
 
Poteta skrev:
Jag är ingen prylbög (fråga Kalle...) men bytte från 350D till 30D och jag saknar inte min gamla kamera för fem öre. Skillnaden i ergonomi och kvalitétskänsla är enorm. Spotmätningen i 30D var det största argumentet till mig själv men jag fick mycket annat på köpet som jag inte visste att jag saknade. Byt! Du kommer inte att ångra dig, det är en helt annan kamera.

YES!! Det var vad jag hoppades få höra! Av en som gjort precis samma byte.

Tillägg: Märker du nån skillnad vad gäller autofokusen? Hur upplever du sökaren jämfört mee 350d?
 
Senast ändrad:
Gjorde också bytet från 350d till 30d, ångrar mig inte! en grym kamera, skön att hålla i, och jag tycker brusskillnaderna är ganska stora faktiskt. en iso800 ger inget brus öht medans 350d hade det.
 
Poteta skrev:
Jag är ingen prylbög (fråga Kalle...) men bytte från 350D till 30D och jag saknar inte min gamla kamera för fem öre. Skillnaden i ergonomi och kvalitétskänsla är enorm. Spotmätningen i 30D var det största argumentet till mig själv men jag fick mycket annat på köpet som jag inte visste att jag saknade. Byt! Du kommer inte att ångra dig, det är en helt annan kamera.

Bah, dagens underdrift av högsta rang... större prylbög får man leta efter... men du har en poäng...

Även om jag kanske inte har påpekat det innan så har även jag varit en glad ägare till en 350D, den byttes dock snabbt ut mot en 20D, en kamera jag snart har kört med i 3 år.

350D:n hade jag kanske 6 månader, tröttnade på den, avgörandet var två saker. Mina fingrar stötte ständigt emot knappar o saker som jag inte ville komma åt, samt avsaknaden av det stora hjulet på baksidan som man bla kan ändra bländaren med.

Så jag har full respekt för ett byte Anders!

Mitt första inlägg var mer ett skämt för att ge dig skäl til lett byte som du efterfrågade :)
 
ANNONS