Annons

Köpråd nybörjare systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Bonus93

Medlem
Tjena jag tänkte bara höra med alla ni här som kan allt om kameror osv vilken som är bäst att börja med, har börjat foto lite allt möjligt men har egentligen bara en kamera och det är liksom min iphone så tänkte ta ett kliv upp om man säger så. och det finns två kameror jag har fastnat för egentligen och det är canon eos 1100d och nikon d3100. alltså en prisklass upp till 5000 ungefär. ni får gärna ge andra förslag om det finns någon bättre. men annars vad är fördelen med canon och nikon kameran, vilken är bäst. canon hade även en annan variant med bildstabilisering (1100d) kosta någon hundring mer men eftersom jag inte är inne i ämnet så mycket så skulle det vara bra om någon kunde förklara exempelvis vad det är för något och vad blir det för skillnad på bilderna med en sån och utan en. som ni ser kan jag typ noll så är tacksam för exakt all hjälp jag kan få. tack på förhand// Jonas
 
Jag har inte använt någon av de båda, men när man tittar på specifikationer och recensioner kan man dra slutsatsen att det är väldigt likvärdiga kameror. Jag kan inte generellt se att det går att säga att en av modellerna är bättre än den andra. Båda verkar ge bra bilder.

Bildstabilisering med objektiv med korta brännvidder är framförallt bra inomhus eller då det är lite mörkt ute då det är lättare att få bra bilder utan skakningsoskärpa när man inte använder blixt. Om du har ett teleobjektiv så är det lättare att få bra bilder på högsta zoomen. Skakningarna blir nämligen större på långa brännvidder som 300 mm än på korta brännvidder som t.ex. 50 mm.

Frågan är om det är något särskilt system du vill växa med? Objektiven kan du ta med dig till nästa kamera du köper. Med en begränsad budget skulle jag nog välja en kamera med ett superzoom, t.ex. Canons 18-135 eller Nikons18-105, båda med bildstabilisering. Många skyr superzoomar som pesten, men det här är två ganska bra objektiv och ett superzoom erbjuder ganska bra flexibilitet, man får hygglig vidvinkel och kommer tillräckligt nära motiven och de här superzoomarna är inte ett dugg sämre bildmässigt än de kitobjektiv på 18-55 som annars brukar medfölja.
 
ANNONS