Annons

Kalibrerade min skärm idag=katastrof!!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

ja-foto

Aktiv medlem
Kalibrerade min skärm idag med Spyder 2.
Kan väl inte annat än säga att den funkar kanon.
Katastrofen liggeri att nu har jag xxxx bilder som redan är "framkallade" efter den gamla o kalibrerade profilen.
Dessa bilder är nu mer alldeles för ljusa,suck.
Som tur är har jag alltid sparat alla obehandlade rawfiler,men ändå!
Så tänk på det innan ni fyller hårdisken med bilder,jag kan väl inte vara den enda som kört o kalibrerat fram tills nu??????
 
Hej!

Att kalibrera skärmen är nog det första man ska tänka på innan man startar något mer viktigt redigeringsarbete (även om det bara är egna bilder för sitt höga nöjes skull).

Om man ändå skulle "fuska" och strunta i kalibreringen, finns det två saker man alltid bör göra (och som är helt gratis:):

1. Lära sig att använda histogrammet i PS.

2. Använda referensbilder med känd karaktäristik.

Bara ett tips...


Johan
 
Hej!

Att kalibrera skärmen är nog det första man ska tänka på innan man startar något mer viktigt redigeringsarbete (även om det bara är egna bilder för sitt höga nöjes skull).

Om man ändå skulle "fuska" och strunta i kalibreringen, finns det två saker man alltid bör göra (och som är helt gratis:):

1. Lära sig att använda histogrammet i PS.

2. Använda referensbilder med känd karaktäristik.

Bara ett tips...




Johan


Sen är ju bilderna något sånär standardiserade direkt från kameran om man exponerat rätt. Man ser ju iaf om man gör något väldigt tokigt.
 
Jag är faktiskt i samma situation, men jag tror att det kan finnas en möjlighet att du kan invertera ändringarna i visningen av bilderna, så att de ser ut som när du redigerade dem.

I photoshop, genom att laborera lite med "Ange färgprofil" och "Konvertera till färgprofil" och din nya skärmfärgprofil tror jag att du kan få tillbaka det mesta av utseendet de hade innan du kalibrerade skärmen. Om du har svårt att få det att fungera, säg till så ska jag se om jag kan skriva ihop något mer detaljerat.

Gammaändringar kanske också går att göra automatiserat. Gammakalibrering/ljusstyrka/kontrast är ju ett skiljt steg från färgprofileringen.
 
Korkad fråga förmodligen, men upplys mig:

Om man sätter vitbalansen rätt och använder histogrammet som man ska, kan det bli fel ändå utan kalibrerad skärm?

Om jag vitbalanserar med pipetten efter ett föremål eller en vägg i bilden som jag vet är helt vit, blir det "rätt" balansering då, eller går den efter det som skärmen tycker är vitt just på den puntken i fotot?

//L
 
Korkad fråga förmodligen, men upplys mig:

Om man sätter vitbalansen rätt och använder histogrammet som man ska, kan det bli fel ändå utan kalibrerad skärm?

Om jag vitbalanserar med pipetten efter ett föremål eller en vägg i bilden som jag vet är helt vit, blir det "rätt" balansering då, eller går den efter det som skärmen tycker är vitt just på den puntken i fotot?

//L

Den balanserar mot den punkt du trycker på, i ditt fall väggen. Men problemet uppstår när du ska bestämma vad som är vitt. Till och med en vit vägg innehåller en massa olika kulörer beroende på vilka ljus som faller/reflekteras på den. Det bästa är nog i ditt fall att fota mot ett riktigt gråkort och använda pipetten på den (på den gråa ytan!).
 
Skärmprofil

Om du bara ska visa de "gamla" felkorrigerade bilderna lokalt på din skärm. Återgå till den "felaktiga" kallibreringen tillfälligt:

Högerklicka i skivbord- Egenskaper- Avancerat- Färgmatchning, där finns den gamla profilen sparad. Lätt att sedan ändra tillbaka.
/ Mats
 
Korkad fråga förmodligen, men upplys mig:

Om man sätter vitbalansen rätt och använder histogrammet som man ska, kan det bli fel ändå utan kalibrerad skärm?

Om jag vitbalanserar med pipetten efter ett föremål eller en vägg i bilden som jag vet är helt vit, blir det "rätt" balansering då, eller går den efter det som skärmen tycker är vitt just på den puntken i fotot?

//L

Vad som är "rätt" eller "fel" färgbalans kan varken användning av histogrammet eller extrabild med gråkort fixa... Det måste fotografen göra genom en bedömning, låt vara att det kan vara till god hjälp med div. hjälpmedel.

Ett exempel: Man fotar ett motiv på en grekisk ö vid en underbar solnedgång. Alla hus på bergkanten vid lagunen (tänk San Torini...) är definitivt vita. Men ska de återges vita när solen just håller på att gå ned? Troligen inte. Då skulle kanske stämmningen i bilden bli som på dagen fastän solen står så lågt.

Jag använder själv gråkort (har även ett QP-card i plånboken...) men inser att gråkortet måste användas med omdöme. I atelje vid produktfoto med blixt vill man kanske ha perfekt neutral dagsljusliknande färgbalans och då är gråkortet bra. Eller om man ska reproducera en oljemålning. Men i vanliga motiv ute i verkligheten ska vitt vanligen inte återges som helt färgneutralt, utan som något annat, allt beroende på ljuset, tid på dagen etc. Därför är en kalibrerad skärm en nödvändighet och så får man försöka bestämma sig för vilken känsla bilden ska ge.

Förresten kan ett slentrianmässigt användande av histogrammet (dra in reglagen för en färg i taget till kanterna av histogrammet) också ge helt "fel" resultat eller effekt när det gäller färgen. Återigen måste det vara en bedömning från fotografen.
 
ANNONS