Annons

Kamera som klarar att ladda upp bilder till Mostphoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan-Erik Kaiser

Aktiv medlem
Hej

Jag har laddat upp ett stort antal bilder till Mostphoto och säljer en del och även om jag inte blir förmögen är det kul med lite fotofickpengar och veta att några gillar mina bilder så mycket att man betalar för dom.

Men nu har man höjt gränsen för minsta upplösning till 11 Megapixel och det klarar inte min kamera trots att den tar bra bilder.

Nu hade jag i alla fall av andra skäl tänkt köpa ny kamera och funderar på hur jag skall tänka vad det gäller sensorns upplösning så att jag framtidssäkrar och inte behöver köpa nytt igen om något år.

Som sagt var - min nuvarande kamera med sina objektiv tar bra bilder - men du går inte längre att ladda upp till Mostphoto.

- Så hur skall jag tänka vad det gäller sensorn på min nya kamera?

EDIT: Kameran jag har är en Canon 700D med APS-C CMOS 18 megapixlar.

/Jan-Erik
 
Senast ändrad:

Marteric

Aktiv medlem
Gissar att din kamera inte har långt ifrån 11 MP…så ett alternativ kan vara att interpolera upp dina bilder i PS till 11 MP…
Funderar du på ny kamera är det nog bara att välja och vraka…tror knappt det går att hitta en kamera i dag ens i närheten 11 MP…
 

PMD

Aktiv medlem
Vad har du för kamera? Enklast och billigast är att köpa en kamera med samma objektivfattning som din nuvarande kamera har.
 

JerryN

Avslutat medlemskap
Val av kamera beror på; är man intresserad av kameran som sådan, eller bilderna som kommer ur den.
Tro mig när jag säger att många fotografer trivs bäst hemma i fotöljen och rapa specifikationer.

Kört många kameror, många märken och kände alltid att sättet jobba på var helt mot alla mina principer.

Så jag lånade en Fujifilm X-Pro3 över en helg - och blev helt fast.
Den tar 26 MPixel, ligger fantastiskt i handen,X-Trans-sensor, ingen störande skärm (hejdå chimping), massa roliga filmsimuleringar... Två sökare (Optisk eller elektronisk) plus formatet (APS-C) = liten = liten optik = lätta grejer.

Kameran är tillverkad helt klart för den som gillar fotografera, inte för den som vill lusläsa specifikationer (Hej SONY).

 

Jan-Erik Kaiser

Aktiv medlem
Gissar att din kamera inte har långt ifrån 11 MP…så ett alternativ kan vara att interpolera upp dina bilder i PS till 11 MP…
Funderar du på ny kamera är det nog bara att välja och vraka…tror knappt det går att hitta en kamera i dag ens i närheten 11 MP…
Kameran jag har är en Canon 700D med APS-C CMOS 18 megapixlar.
Har försökt att interpolera i Lightroom 6.0 men hr inte fått till det i alla fall.
Vet att det finns andra program som kan interpolera men jag tycker at liksom är att fuska - men jag har kanske fel.
 

Jan-Erik Kaiser

Aktiv medlem
Val av kamera beror på; är man intresserad av kameran som sådan, eller bilderna som kommer ur den.
Tro mig när jag säger att många fotografer trivs bäst hemma i fotöljen och rapa specifikationer.

Kört många kameror, många märken och kände alltid att sättet jobba på var helt mot alla mina principer.

Så jag lånade en Fujifilm X-Pro3 över en helg - och blev helt fast.
Den tar 26 MPixel, ligger fantastiskt i handen,X-Trans-sensor, ingen störande skärm (hejdå chimping), massa roliga filmsimuleringar... Två sökare (Optisk eller elektronisk) plus formatet (APS-C) = liten = liten optik = lätta grejer.

Kameran är tillverkad helt klart för den som gillar fotografera, inte för den som vill lusläsa specifikationer (Hej SONY).

Tack för tipset. :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Kameran jag har är en Canon 700D med APS-C CMOS 18 megapixlar.
Har försökt att interpolera i Lightroom 6.0 men hr inte fått till det i alla fall.
Vet att det finns andra program som kan interpolera men jag tycker at liksom är att fuska - men jag har kanske fel.
Jag förstår inte riktigt? 18 MP är fler än 11 MP... Antingen beskär du, har ställt kameran på att producera mindre än fullstora jpeg eller exporterar från LR i mindre storlek än vad kameran levererar.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hej

Jag har laddat upp ett stort antal bilder till Mostphoto och säljer en del och även om jag inte blir förmögen är det kul med lite fotofickpengar och veta att några gillar mina bilder så mycket att man betalar för dom.

Men nu har man höjt gränsen för minsta upplösning till 11 Megapixel och det klarar inte min kamera trots att den tar bra bilder.

Nu hade jag i alla fall av andra skäl tänkt köpa ny kamera och funderar på hur jag skall tänka vad det gäller sensorns upplösning så att jag framtidssäkrar och inte behöver köpa nytt igen om något år.

Som sagt var - min nuvarande kamera med sina objektiv tar bra bilder - men du går inte längre att ladda upp till Mostphoto.

- Så hur skall jag tänka vad det gäller sensorn på min nya kamera?

EDIT: Kameran jag har är en Canon 700D med APS-C CMOS 18 megapixlar.

/Jan-Erik
Varför inte bara skala bilderna då - uppåt i din konverterare. Jag har precis gjort det med ett antal

Jag undrar verkligen vad som är skrivet i sten på en bildbyrå.
Jag jobbade ett antal år nära DAM-killar som byggde systemen åt en del bildbyråer och genom dessa har jag snappat upp både ett och annat, som jag hade lite svårt att smälta.

Fråga: ... men hur gör dom om någon envisas med att få bilden i TIFF?
Svar: Dom ger dom en TIFF förstås.
Fråga: ... även om dom bara har ett original i JPEG
Svar: Jaa.

12 MP har jag själv skalat och printat i A2 och det funkar även om det alltid är bättre med mer. Printrarna interpolerar de med.

Bilden nedan är skalad till 6000 på långa sidan och lite beskuren annars hade den varit på 24 MP och är på 11 MB och i JPEG 70 kvalitet. Hade jag sparat den i 80 kvalitet hade den hamnat på 16,2 MB och pixeltalet hade varit detsamma. Ingen märkbar visuell skillnad. Originalet var i TIFF.

Med detta sagt, så menar jag inte att du inte ska köpa en ny kamera för det men det är kanske inte nödvändigt bara för att siten i fråga ändrat sina regler. Skala en bild och se om den trillar igenom deras nålsöga.

Tror också de menar 11MB.

Förstora gärna.
 

Bilagor

Senast ändrad:

JerryN

Avslutat medlemskap
Minst 11 Mbyte, menar du nog.

Mostphotos har en riktigt usel webbplats där den informationen är väl gömd, om den finns alls.
läste väl fel. De flesta platser vill ju inte man tar plats, men mostphoto (använder ej) får väl tänka att bilderna inte får vara hur lätta som helst…
 

Ulfie1981

Ny medlem
har du en bild som är 3000x4000pixlar så är den 12Mpixel dvs 12 miljoner pixlar, så det är nog det som menas. I övrigt, (nu kapar jag tråden lite :) ) erfarneheter av mostphoto? bra? ok betalt per såld bild? etc
 

Jan-Erik Kaiser

Aktiv medlem
Minst 11 Mbyte, menar du nog.

Mostphotos har en riktigt usel webbplats där den informationen är väl gömd, om den finns alls.

Så här svarar MostPhotos

"Det stämmer, denna ändring gjorde vi för ca 2 år sedan. Vår minimumgräns är idag 11 megapixlar och jag kan se i loggen att detta är anledningen till att dina senaste bilder inte laddats upp tyvärr. Jag hoppas du har utrusting för att kunna ta bilder med ett högre megapixelantal. Hör gärna av dig igen om du har fler frågor eller andra funderingar! "
 

Jan-Erik Kaiser

Aktiv medlem
har du en bild som är 3000x4000pixlar så är den 12Mpixel dvs 12 miljoner pixlar, så det är nog det som menas. I övrigt, (nu kapar jag tråden lite :) ) erfarneheter av mostphoto? bra? ok betalt per såld bild? etc
Mostphotos är den enda site jag använt och valde den på tips av annan fotograf.
Funkar väl OK men en 6:a på en skalla 1 till 10.
Ger lite fickpengar men jag gissar att mycket hänger på fotografen och hans motivval. :)
 

apersson850

Aktiv medlem
Vår minimumgräns är idag 11 megapixlar och jag kan se i loggen att detta är anledningen till att dina senaste bilder inte laddats upp tyvärr.
Med tanke på att din kamera tar bilder med 18 megapixlar så måste du alltså ha gjort något med dem för att inte bli godkänd.
  1. Ställt ner kameran så du inte fotograferar med full upplösning.
  2. Beskurit eller skalat ner upplösningen i efterbehandlingen, så du inte skickat hela bilden som kameran tog.
Någon ytterligare möjlighet kan jag inte se.
 
Senast ändrad:
ANNONS