Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kanske två fotosidor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle_B

Aktiv medlem
Efter att ha varit medlem i snart ett halvår så har jag flera gånger stött på trådar som handlar allt från hur myket man hatar katt/hund motiv till att det bara är okunniga super amatörer som inte vet hur man startar en kamera. Gemensamt är väl att dom lite mer erfarne fotograferna lätt tröttnar på att fotosidan har svämmats över av alla nybörjare.

Spår man i framtiden så komemr det väl troligtvis bli mer av den vara eftersom digitalkamerorna blir bara fler o fler och dom utan större ambitioner utvecklas inte så värst mycket och kommer därför harva på samma nivå och fler medlemmar i den nivån registreras, så även jag ser väl en viss risk för att dom kunniga blir färre o färre procentuellt.

Jag tycker att det är skoj att fler medlemmar registreras och jag skiter om folk lägger in husdjursbilder, däremot tycker jag det är synd att man ser mindre av dom riktigt fina korten och får tillgång till experters kunnande och erfarenheter.

Mitt förslag är därför, varför inte två fotosidor?

En i nuvarande tappning och en för lite bättre och mer intresserade fotografer.
Vill man sedan byta från denna till den "högre" nivån så skall medlemmens kort bedömmas efter visat intresse om förflyttning.

Medlemsnamnen är samma på båda sidor men "expert"sidans medlemmar kanske får en liten stjärna eller dyligt framför namnet så att när dom är inloggade på amatörsidan så gör man lite reklam och ökar kanske intresset för att få komma upp till andra sidan.. en liten morot helt enkelt.

Detska alltså inte vara helt skilda sidor utan skilda men med gemensamma konton osv. Detta är bara ett förslag som slog mig. Tycker det vore synd om vi missade alla duktiga fotografer för att dom inte orkar bry sig längre. Trots allt dessa som hjälper alla nybörjare och som gör att nybörjarna vill till fotosidan. Hade inga fått hjälp med sina frågor så hade stor poäng med fotosidan försvunnit!


Någonting att funera på kanske?
 

Tomasz

Aktiv medlem
Inte så tokigt förslag, "fotoalbumet.se" och "ljusbordet.se" ;-)
Allvarligt, jag skulle inte ha något emot en site där fler likasinnade koncentrerades. Just nu känns det lite tunt med inspiration på FS.

Men det innebär förstås mer kostnader och mer administration för den som driver grejorna, är det praktiskt möjligt?

Å andra sidan är det ju upp till alla som vill ha något annat att själva starta upp en ny fotosite, det behöver inte vara FS som gör det.
 

WaterMelonMan

Aktiv medlem
Varför inte bara ge betalande medlemmar möjlighet att filtrera bort bilder och inlägg från icke betalande medlemmar? Ett enkelt ingrepp som säkerligen skulle still det värsta bruset (och förhoppningsvist få tyst på dom värsta gnällspikarna).

Är för övrigt inte själv betalande eftersom mitt kreditkort av någon anledning inte ansågs värdigt...
 

Gip

Aktiv medlem
...ger dom sig av för att det blir fler "dumma frågor" eller varför ger dom sig av?

Någon som kan förklara för mig...som är en av dom som fyller siten med hundmotiv ;)
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
WaterMelonMan skrev:
Varför inte bara ge betalande medlemmar möjlighet att filtrera bort bilder och inlägg från icke betalande medlemmar? Ett enkelt ingrepp som säkerligen skulle still det värsta bruset (och förhoppningsvist få tyst på dom värsta gnällspikarna).
Nja, jag betalar inte för att jag anser mig vara en bättre fotograf, jag betalar för att jag känner att jag vill bidra till fotosidan.

Tror det är en väldigt svag koppling mellan betalande och bildkvalité.

Är inte risken med en segregerad fotosidan att det blir ännu starkare Vi och Dom känsla. Är med i andra forum som brutit sig ur eller delats, där tar man inte i det andra forumet med tång ens.
 

jansta

Aktiv medlem
Nome Nescio skrev:
Nja, jag betalar inte för att jag anser mig vara en bättre fotograf, jag betalar för att jag känner att jag vill bidra till fotosidan.

Tror det är en väldigt svag koppling mellan betalande och bildkvalité.

Är inte risken med en segregerad fotosidan att det blir ännu starkare Vi och Dom känsla. Är med i andra forum som brutit sig ur eller delats, där tar man inte i det andra forumet med tång ens.
Jag tror att den som kommer upp med en "ny FS" för "dom mer avancerade" eller vad man vill kalla dom då kommer vi att se en förflyttning av just "dom" till det nya forumet.

Att vara en nybörjare i ett avancerat forum för etablerade fotgrafer är väl lika hämmande som att vara etablerad fotograf i ett nybörjarforum.
Vad jag vill säga att skillnaden dom och vi redan finns, frågan är hur den hanteras.

Jag tycker att Kalles förslag är värt att utveckla.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Gip skrev:

Någon som kan förklara för mig...som är en av dom som fyller siten med hundmotiv ;)
Som jag skrev innan så struntar jag i o mdet komemr fler hundmotiv in på sidan, jag har tom givit kommentarer på hundbilder.. Finns folk som kan fotografera utsökta hundbilder, inget snack om det.. dina bilder är inte fy skam ;)

Men däremot så brukar oftast hundbilder eller katt bidler representeras av fler nybörjare vilket då har blivit synonymt med tråkiga bilder.

Anledningen till att dom lite mer avancerade användarna kanske bli mindre aktiva elelr rent av lämnar fotosidan (vet själv inte, har bara läst i andra trådar) är väl det att dom får helt enkelt inget ut av att vara medlemamr här längre.

Anta nu att ALLA som kan lite om fotografering skulle lämna fotosidan så kan man ju snabbt räkna ut hur sidan skulle bli, därför är det av vikt att på något sätt underhålla dessa medlemmar. Nybörjarna får ju redan ut någonting utav medlemskapet här iform av overderlig hjälp av dom som kan mer.
Men av erfarenhet så vet jag att dom som kan mer tröttnar tillslut på frågor som

"mina kort blir bara mörka, varför?"
"Jag vill köpa kamera som kan allt för max 1000:-"
"varför blir alla mina bilder suddiga"

När folk tröttnar så ger dom tillslut bara fan i att besvara frågan elelr så skriver dom ett nervärderade svar som inte gagnar någon. Därför kanske en mer avancerad fotosida kan vara på plats där man kan inspirera varandra och sedan vara hjälpsam i den andra sidan ibland. Man figurerar lite som "expert hjälp" och som drivkraft för dom personer som har genuint fotointresse och som vill utvecklas. DO msom inte har ambitioner ställer inte så mycket frågor utan kommer väl fortsätta lägga ut sina "mindra bra" bilder och dom mer avancerade slipper då det enorma inflödet av dessa bilder om dom itne aktivt loggar in och vill se dessa.

Jag säger inte att jag ser mig som expert, men jag ser däremot en fara i att inflödet av en kategori medlemmar blir för stort. Det gagnar ingen, i slutänden blir det en belastning som gör det unika med fotosidan mindre unikt, rentav ointressangt. Kunskaper och erfarenhet har alltid värderats högt, då ska man också ta vara på den och vårda den.
 

Walle

Aktiv medlem
Hela förslaget känns lite översitteri, tycker jag. En "fin" sida för "fina" fotografer, och en skitsida för avskrädet...
 

WaterMelonMan

Aktiv medlem
Nome Nescio skrev:
Nja, jag betalar inte för att jag anser mig vara en bättre fotograf, jag betalar för att jag känner att jag vill bidra till fotosidan.

Tror det är en väldigt svag koppling mellan betalande och bildkvalité.
Fast Kalles vision var ju att de mer erfarana skulle ha ett sätt att slippa vada igenom en massa nybörjarfrågor/bilder. Och dom som betalar för sitt medlemsskap här får väl ändå förmodas vara dom som vill utveckla sitt kunnande och har sett att Fotosidan är en plats man kan göra detta på.
 

WaterMelonMan

Aktiv medlem
Det kommer alltid att finnas folk som ännu inte tröttnat på nybörjarna, och således inte har slagit på filtret. På samma sätt som det alltid kommer att finnas folk som bara måste läsa alla inlägg som görs.
 

Walle

Aktiv medlem
Vitsen med fotosidan är ju att den är öppen för alla fotografer. Ska man då börja skilja folk åt i olika "nivåer", tja då blir det lite "adel, präster, borgare och bönder".

Vi får väl se vad red tycker om förslaget.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Problemet är verkligt, men lösningen som föreslås här tror jag, av flera skäl, inte alls på. Att sätta upp skott mellan sektioner är bara konstlat och jag kan knappt föreställa mig vad det skulle leda till.

Personligen tror jag att nyckeln är att få de lite mer kvalificerade medlemmarna att trivas. Lyckas man med det så kommer säkert också nybörjarna att trivas eftersom de känner att de kommit till en plats där det finns kunskap. Så långt gissar jag att vi är rätt överens. Men att göra det med sektionering tror jag nog är fel väg att gå. Det är bättre att försöka analysera vad problemen är och lösa dem.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
ja jag håller med att problemet är just det att få dom att trivas, stanna kvar och vara delaktig i sidan. Hur man når dit är precis problemet, Samma som politik, Alla vill dom folkets bästa, men vägen dit skiftar ;)

Mitt förslag var bara en idee som säkerligen inte alla gillar eller kanske ens någon, men ialla fall ett bevis på att jag tcker att något bör göras. :)
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
Kalle_B skrev:
.

Men av erfarenhet så vet jag att dom som kan mer tröttnar tillslut på frågor som

"mina kort blir bara mörka, varför?"
"Jag vill köpa kamera som kan allt för max 1000:-"
"varför blir alla mina bilder suddiga"

Det problemet borde kunna lösas genom att informera ny medlemmar mer om sökfunktionen i Forumet, eftersom det nästan alltid finns svar där.

Jag tror inte heller att man ska dela upp det i olika segment. Risken är att det blir ett "vi och dom"-tänkande.

Greven
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Greve Nickon skrev:
Det problemet borde kunna lösas genom att informera ny medlemmar mer om sökfunktionen i Forumet, eftersom det nästan alltid finns svar där.
Lättare sagt än gjort verkar det tyvärr som. Informationen finns ju rätt tydligt i sidan där man skapar nya inlägg redan idag. Och när medlemmar påpekar att sökning borde ha gjorts i en tråd blir det lätt att det uppfattas som aggressivt.

Har du något mirakelrecept? :)
 

Walle

Aktiv medlem
Jim, jag har en idé som svar på din senaste fundering:

Någon (red. eller så) borde göra en seriös "introduktionskurs" till fotosidan i form av en flashanimation med tal till.
Den skulle kunna informera om allehanda funktioner som nybörjare inte känner till direkt (sökfunktionerna, bevakningar, bokmärken, m.m.), samt poängtera att man ska söka innan man frågar.

Den skulle ju behöva göras "proffsigt", inget för fjortonåriga "Kalle" att ta sig an, altså.
Sedan skulle den visas (tvingas?) när man har registrerat sig.

Vad tror ni om den idén? Den löser givetvis inte hela problemet, men skulle kunna vara nånting på rätt väg.

Jag skapar en ny tråd med denna idé också.
 
ANNONS