Annons

Kanske två fotosidor?

Produkter
(logga in för att koppla)

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ang filtrering på medlemstyp så kan ni ju jämföra dessa två urval:

Nya bilder i Bildkritik av:

ej betalande medlemmar

betalande medlemmar
- Brons-medlemmar
- Silver-medlemmar
- Guld-medlemmar

Skulle en sådan filtreringsmöjlighet göra saken bättre?

Just det här med hund/katt/änder är ju en evig debattfråga på FS, vi har haft den sedan början då det var betydligt färre besökare här men även då ville en del bli av med dem.

Ang filtrering har jag tänkt utöka kategorifiltreringen så att det är kryssrutor framför varje. Man kan kryssa i de man vill se, alternativt de man inte vill se - detta filter kommer systemet ihåg mellan inloggningarna.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
*harkel* finns ju faktiskt medlemamr som inte betalar men som anser sig ändå ha passerat det riktiga nybörjar stadiet...

Anledningen till att jag inte har betalat är ren lathet iof.. så är det bara någon som tjatar så slantar jag in o blir betalande.. :)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
clindh skrev:
Skulle en sådan filtreringsmöjlighet göra saken bättre?
Det kan nog vara så att man i de där listorna faktiskt kunde skönja åtminstone antydan till samband mellan kvalitet och betalningsvilja. Men både riktigt bra bilder och riktigt skitusla sådana fanns i alla grupper. Jag tror nog bara det skulle vara negativt för fotosidan på sikt att införa möjligheten till såna där filtreringar i vilket fall som helst.
 

benganboy

Aktiv medlem
God afton.Jag förstår inte riktigt vad som är problemet med nybörjares frågor,Den som anser sig stå över dessa triviala frågor kan ju bara hoppa dessa.Om överheten inte orkar göra detta, så behövs kanske ett nytt forum för endast nybörjarfrågor behövs.Dessutom kan man kanske arbeta fram ett sökbart register för svar på de mest frekventa nybörjarfrågorna,trots allt så består fotosidan av över 60,000 medlemmar så det vore konstigt om det inte var på olika nivåer.
 

Walle

Aktiv medlem
Bengt, en sökbar ordlista är under utveckling.
Jag har dock inte haft så mycket tid nu under julen, men vi jobbar på det. Det blir altså en ordlista som är helt fristående från fotosidan.
Den blir lite som en wiki, altså vem som helst kan redigera förklaringar och lägga till ord.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Att dela upp fotosidan i "bra"/"sämre" eller överklass/underklass tror jag inte ett dugg på.

Däremot tror jag sidan måste differentieras beroende på intressen.

FS har nått en kritisk massa där någonting måste göras för att hålla ihop sidan med alla splittrade intressen och nivåer. Görs inget så far alla medlemmar åt olika håll.

Ett förslag finns här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=52306
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
Personligen så gillar just mångfalden på FS. Man kan surfa runt bland bilder som är riktigt olika i kvalitet (både tekniskt och bildtekniskt) och på så sätt både få chans att tipsa de som verkligen behöver tips och inspireras utav de som är så mycket bättre än sig själv.

Forumet är ju ytterliggare en sak där mångfalden är en styrka. Om man inte hittar det genom att söka, kan man ställa en fråga och får då oftast svar direkt. Själv tycker ja det är kul att kunna ge tips och hjälpa till, och jag är väldigt tacksam att jag får hjälp. Men delar man upp det så måste man ta sig till olika forum för att kunna få bägge saker.

Detta gör också att det ibland kan kännas som om man känner en del av männsikorna, trots att man aldrig träffats. Jag skulle tex inte tveka för att skicka ett mail till någon av de bättre/aktivare på fotosidan för att ställa en specifik fråga om tex en bild. Frågan är om jag skulle våga det om jag som nybörjare är inne på en "proffssida".

När det gäller att få folk att söka istället för att starta nya trådar så har jag ingen bra lösning. Stora blinkande knappar, en annons på första sidan med "Nu kan du även sök i forumet" eller nått. Jag vet inte, kommer jag på nått bra så säger jag till.

Greven
 

Arleklint

Aktiv medlem
Greve Nickon skrev:
Personligen så gillar just mångfalden på FS. Man kan surfa runt bland bilder som är riktigt olika i kvalitet (både tekniskt och bildtekniskt) och på så sätt både få chans att tipsa de som verkligen behöver tips och inspireras utav de som är så mycket bättre än sig själv.

Forumet är ju ytterliggare en sak där mångfalden är en styrka. Om man inte hittar det genom att söka, kan man ställa en fråga och får då oftast svar direkt. Själv tycker ja det är kul att kunna ge tips och hjälpa till, och jag är väldigt tacksam att jag får hjälp. Men delar man upp det så måste man ta sig till olika forum för att kunna få bägge saker.

Detta gör också att det ibland kan kännas som om man känner en del av männsikorna, trots att man aldrig träffats. Jag skulle tex inte tveka för att skicka ett mail till någon av de bättre/aktivare på fotosidan för att ställa en specifik fråga om tex en bild. Frågan är om jag skulle våga det om jag som nybörjare är inne på en "proffssida".

När det gäller att få folk att söka istället för att starta nya trådar så har jag ingen bra lösning. Stora blinkande knappar, en annons på första sidan med "Nu kan du även sök i forumet" eller nått. Jag vet inte, kommer jag på nått bra så säger jag till.

Greven
Jag håller med dig, jag gillar också fs som den är, men dessvärre märker jag hur det rycker och sliter.

Folk vill dra siten åt olika håll för de har olika intressen och kompetenser. De är inriktade på olika saker.

Jag tror fs måste differentieras på intresseområden nu.
 

gunte

Aktiv medlem
Kanske vore det ide´ att på medlemmens profilsida lägga in en stor mängd valbara vägar för den som vill ha en "smalare" eller "personligare" sida.
Mvh/Gunte..
 

Arleklint

Aktiv medlem
gunte skrev:
Kanske vore det ide´ att på medlemmens profilsida lägga in en stor mängd valbara vägar för den som vill ha en "smalare" eller "personligare" sida.
Mvh/Gunte..
Det tror jag på. Det skulle nog göra att fler kunde forma fs efter sina tankar.

Just nu känns fs väldigt orolig, och många söker sig till annat.
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
När det gäller att få folk att söka mer i forumen så kanske man skulle kunna lägga till en länk vid "Aktiva Diskutioner" på förstasidan. En stor röd länk precis bredvid länken till forumen. Då skulle kanske fler uppmärksamma funktionen.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Ett konkret förslag!

Angående upprepade frågor i forumet så har jag vart inne en del på Nikons supportsida. Där loggar man in, ställer sin fråga och får svar från någon tekniker, men.....

Innan frågan går iväg kommer en sida med länkar till likartade frågor upp. Sen står det....

Om du inte hittar ditt svar på bifogade länkar så kan du skicka in din fråga.

Kan det vara en möjlighet?
 

J.Weinö

Aktiv medlem
Har de erfarna glömt att även de var "nybörjare" och behövde tips och råd i tidernas begynnelse ?

Att t ex. nybörjare bedömer nybörjarbilder, ger ju inte den fina feedback som de erfarna kan ge med all sin erfarenhet.

Tycker det ser lite konstigt ut att så fort man anser sig lämna "nybörjarstadiet" så vill man inte ha med dem som är nyböjare att göra längre, utan ser det som en belastning...

Som tur är så finns det många erfarna här som tacksamt nog tar sig tid att hjälpa dem som är amtatörer/nybörjare.

Att sedan nybörjare i forumvärlden dubbelpostar istället för att söka, är en helt annan grej.
 

Arleklint

Aktiv medlem
JAVA skrev:
Tycker det ser lite konstigt ut att så fort man anser sig lämna "nybörjarstadiet" så vill man inte ha med dem som är nyböjare att göra längre, utan ser det som en belastning...
Jag håller helt med dig där. FS måste kunna vara till för alla som vill utvecklas oavsett nivå.

Jag kan inte inse att vissa motiv skulle vara sämre än andra. Än mindre kan jag se vem som isåfall skulle avgöra vilka motiv som är bättre än andra.
 

BME

Aktiv medlem
Bort med grundmedlemskapet

Varför inte skrota det icke betalande medlemskapet helt och hållet. Jag tycker att det vore en utmärkt idé att endast betalande medlemmar kan bidra med innehåll på Fotosidan. Visst ska man kunna titta och läsa utan att betala, precis som man kan göra nu utan att vara inloggad, men för att ladda upp bilder, posta i forum osv så ska man vara betalande medlem.

Jag tror att detta skulle vara bra av ett par olika anledningar:

1) Jag tror att man känner ett större ansvar för något man är med och betalar för, och har därmed en större vilja hålla rent och prydligt (dvs inte dubbelposta i forum osv).

2) Jag tror att en obligatorisk medlemsavgift, om än näst intill symbolisk, säkerställer in viss minimal nivå av seriöst foto-intresse. Jag tror att det finns en hel del bidrag, mestadels i forumen, som kommer från medlemmar som halkade in på Fotosidan av en slump, när de sökte svar på någon fråga på nätet i största allmänhet. Man registrerar sig snabbt, slänger upp någon fråga, väntar på svar i någon dag och glömmer sedan bort Fotosidan. Och skiter då fullständigt i om man påverkar upplevelsen för de betalande medlemmarna negativt. Eller så laddar man upp en eller två bilder på Fido, för bilden var för stor för att maila till mormor. Och så kan man ju slänga upp en av dom i Bildkritikpoolen då man ändå är i farten... för Fido är ju SÅ söt...

Bronsmedlemskapet är faktiskt fruktansvärt billigt, 100kr per år borde alla som sätter något som helst värde på Fotosidan ha råd med.
 
ANNONS