Annons

Kaos och katastrof - Kraschad hårddisk!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

El Barto

Aktiv medlem
Så har det hänt. Min hårddisk med alla foton har kraschat. Dessvärre gick jag i dagarna och funderade på om det inte var dags att göra en ny back up eftersom det var en månad eller två sedan senast... Fy f*n vad det känns surt.

Någon som har tips på bra program eller billiga firmor som räddar?

För även om jag bara är en glad amatör så är det ju som så att många bilder har ett emotionellt värde!

Hjälp sökes akut!

/Mikael
 
Jag har utnyttjat Ibas, http://www.ibas.no, genom jobbet. De återställde allt, sånär som på en fil. Mycket proffsigt - och dyrt.

Mitt råd är att inte försöka lösa problemet på egen hand, risken är överhängande att du förstör ännu mer.

Det finns svenska motsvarigheter, kanske någon annan har erfarenheter att dela med sig av?
 
Är det en extern disk så kan det vara chassit som lagt av. Så var det på min disk. Bara att byta så funkade den som en klocka igen...

/Mikael
 
Gällande att göra det på egen hand så har jag ganska bra pejl på vad jag gör, i alla fall så länge det bara rör mjukvara.

Och visst är det en extern, eller för att vara mer exakt. Det är en IDE som inmonterad i en vagga, så vill det sig väl kanske det bara är vaggan som är paj. Måste skruva lite och testa.

/M
 
marten_p skrev:
Hur död är disken? Kommer du åt den på nåt sätt?

Disken hittas av datorn. Men windows hävdar att den är oformaterad och vill att jag ska formatera om. Misstänker kraftigt att det uppstått nån form av logiskt fel.

Tror inte det kommer blir några jätteproblem att, med ett bra och funktionabelt program, kunna i alla fall hitta data, eller snarare hoppas kanske.

/M
 
Hmm, om man nu ska mixtra med det själv och inte har tillgång till andra vaggor eller andra operativ typ linux så skulle jag väl råda till följande.

Quickformatera disken. Om jag minns rätt så är det enda som görs att FAT-tabellen raderas och den ser du ju iaf inte som det är nu.

Det finns ett flertal program som räddar filer. File Recovery t ex. Minns inte vilket jag körde, men den räddade iaf filer även efter flertalet riktiga formateringar. Det följer med ett program om du köpt sandiskminnen de senaste året eller så.

Sök på download.com så hittar du flera olika.

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
Hmm, om man nu ska mixtra med det själv och inte har tillgång till andra vaggor eller andra operativ typ linux så skulle jag väl råda till följande.

Quickformatera disken. Om jag minns rätt så är det enda som görs att FAT-tabellen raderas och den ser du ju iaf inte som det är nu.

Vad säger du karl? Säger du åt någon som vill rädda filer att skriva data till den?! Och vad får dig att tro att han kör FAT i över huvudtaget?
 
Zewrak skrev:
Vad säger du karl? Säger du åt någon som vill rädda filer att skriva data till den?! Och vad får dig att tro att han kör FAT i över huvudtaget?

Misstänker starkt att det är NTFS som gäller. FAT slutade väl användas med windows 98?

/M
 
Zewrak skrev:
Vad säger du karl? Säger du åt någon som vill rädda filer att skriva data till den?! Och vad får dig att tro att han kör FAT i över huvudtaget?

Ja, eftersom Ibas troligtvis är uteslutet för alla som inte har tusentals med arbetstimmar på disken pga kostnaden.

Om vi förutsätter att jag minns rätt så skrivs det bara en ny FAT-fil och den skrivs inte på den vanliga arean för datalagrling utan alltid först, återigen om jag inte minns fel. Detta oavsett om man kör FAT eller NTFS. FAT i sammanhanget står frö File Allocation Table och är ett register som håller rätt på vart filerna håller hus. Vilket vi i det här fallet inte vet eftersom datorn anser disken vara oformaterad, vilket i sin tur kan bero på avsaknaden av just FAT-filen.

Således är den ursprungliga datan orörd och går hur bra som helst att plocka upp med ett program. Åtminstone jpg, raw kan vara svårare.

Min egen räddning som jag var tvungen att göra för ett par år sen skedde just på NTFS och ett par tre formateringar senare. Så man ska inte överdriva den problematiken. Men det är ju dumt att göra en riktig formatering bara för att det kan gå. format /q funkar säkert.

Det finns ju ett företag som gör reklam i FOTO som åtar sig återställningar slog det mig. Du kan ju ringa dit och kolla vad de ska ha. Det kan ju hända att det har lite mer konsumentvänliga priser.

Mvh
Maverick
 
jonasforsgren skrev:
RecoverMyFiles har jag använt med lysande resultat. Men en riktig nogrann scanning av en USB disk kan ta ett par dygn...

Jag fick tips om, och scannar f.n. med, GetDataBack. Verkar som det hittar i alla fall NTFS-systemet som sådant. ÅTerstår mest att se vad det säger sedan. Funkar det inte så ska jag testa att montera ur vaggan och in i burken för att se om det bara är vaggan som är kass.

Well well. Fler tips emottages tacksamt!

/mikael
 
Diskwarrior har rebuildat flera diskar för mig med strålande resultat. MAC OS då såklart, har du flax finns den för PC, om det nu är det du kör.
 
Maverick skrev:
Ja, eftersom Ibas troligtvis är uteslutet för alla som inte har tusentals med arbetstimmar på disken pga kostnaden.
Elgiganten har avtal med IBAS där dom flesta varuhusen med PC-clinic-support är utbildade på IBAS system och utför arbeten lokalt för konsumenter, kan vara värt att kolla?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS