Till att börja med så är det intressant att veta om du fotar negativt eller med dia. Om du fotor negativt så beror det antagligen på fotolabbet. Av någon anledning har de fått för sig att solnedgångar inte någonsin färgar himmlen rosa. Däremot tycks det vara vanligt med senapsgula bleka solnedgångar i de trakter som fotolabben är belägna. Får man för sig att något som är rosa ska vara gult och jobbar efter det så säger det sig självt vad resultatet blir. Detta går ju att ändra i bildbehandlingsprogram fast personligen tycker jag det är otroligt mycket jobb. Dvs försöka få den där senapsgula bleka solnedgång, som igentligen var rosa, att åter bli rosa igen.
Det bästa är att kunna jobba direkt med ett dia eller negativ, men det är inte så många flatbäddsscannrar som klarar det. Det finns några med skiftande kvalite. Sedan finns det speciella dia/neg scannrar som håller högre kvalité men som är dyrare. Jag har inte så stor erfarenhet av dessa, fick min igår
. Det första försöker lovar gott inför framtiden.
Det finns en sak till som kan spela in, det gör det på min flatscanner. Om du scanner med för låg upplösning så får scannern inte med färgomfånget i tillräcklig utsträckning. Jag fick scanna in på 1200dpi, vilket genererar en enormt stor bildfil. För att därefter börja krympa ner den till hanterbar storlek. Det gjorde underverk för att få med färgerna. I mitt album finns två bilder, "Brinnande Vemod" och "Dickens Corner", som är scannade med en SnapScan 1212u. Första filen som man får är ca 50-70MB, sedan börjar efterbehandling i PaintShop Pro för att få ner storleken till några hundra kB.
Samfattningsvis, vill du vara säker på att få lystern och färgmättnaden när du scannar så måste du börja jobba direkt på negativen/dian.
/Maverick