Annons

Kommenera mina tankar om utrustning...

Produkter
(logga in för att koppla)

ESS

Aktiv medlem
Jag är en hyfsat intelligent 21 år gammal KTH-student som gillar att fota.
(Jag är även hyfsat faschinerad av teknik och prylar i sig...)

Jag har tidigare haft en Pentax K100d med blandad optik och den har funkat bra, dock så är den inte tillgänglig längre så måste köpa nya saker.

Jag har tididgare haft 2 problem med mitt fotande.

1: Att lyckas komma iväg till rätt ställe att fota på.
2: Att hantera bilderna efteråt.

Igår betalde jag biljetten till sommarens resa. 13:e Juni sticker jag iväg på en drygt 2 månader lång resa i asien där jag och några vänner kommer besöka:
Peking, Shanghai, Hong Kong, Tibet via den nybyggda 5000m Öh järnvägen, (Nepal), Vietnam, Mongoliet, Thailand, brunei, Malaysia inkl borneos regnskog och kanske nåt mer (eller mindre).

Kommer alltså inte ha några problem att hitta motiv att fota.

Med på resan i Foto-väg hade jag planerat:
Pentax K10d + Batterigrepp
Pentax DA* 16-50/F2.8
Tamron 90mm macro
Lovepro toploader 65 (osäker på denna?)
min dator med brännare...

Kommer jag vilja ha ett stativ och vilket då isåfall? Kommer jag troligtvis vara nöjd med brännvidderna? Några andra tankar?


När jag kommer hem kommer jag alltså ha JÄTTEMÅGNA obehandlade raw-filer som jag ska sätta igång att få fina.

Mina tidigare erfarenheter av efterbehandlign har endast bestått i lite tafatt pillande i Pentax photo laboraty vilket verkade väldigt tråkigt/svårt och testande av Photoshop CS2.
Inget känns på något sätt intuitivt eller lätt och jag vill lägga så effektiv tid som möjligt framför datorn. Photoshop är ju självklart det kraftfullaste som finns men jag kommer inte hinna ta mig tid att lära mig det inom en hyfsat snar framtid. Dessutom har jag inga superbehov av att "photoshoppa" bilderna. Jag vill bara på ett roligt och effektivt sätt få ut så mycket som möjligt ur många raw-filer.

En tanke jag har är att när jag kommer hem från resan köpa en Imac med aperture (gärna den kommande svarta 24"-modellen :)). Jag gissar att det finns en tanke bakom att alla säger Mac = Foto.

Är aperture + fet Imac den ultimata lösningen för mig eller finns det någon enklare eller bättre lösning?

Jättetack för till er som orkar läsa allt och svara konstuktivt :)
 
2 ytterligare tankar:
Vilket raw-format ska jag välja i K10an?

Hur kan man tjäna pengar på bra bilder?
(Om jag med tur/skicklighet lyckas ta någon)
Vilka köper? Vilken typ av bilder får man betalt för och hur mycket får man betalt?

Har jag lagt tråden på rätt ställe? :p
 
Kameran och objektiven räcker säkert väl till.Tycker dock inte att du ska behöva släpa med dig ett stativ, du måste ju orka promenixa omkring också, fixa istället till en ärtpåse eller ännu hellre en påse fylld men små hårda frigolitkulor.Det gör man lätt själv så att den passar in fint i väskan.
 
kiwawa skrev:
Kameran och objektiven räcker säkert väl till.Tycker dock inte att du ska behöva släpa med dig ett stativ, du måste ju orka promenixa omkring också, fixa istället till en ärtpåse eller ännu hellre en påse fylld men små hårda frigolitkulor.Det gör man lätt själv så att den passar in fint i väskan.

Fiffigt :)

Har hört att väskan eventuellt skulle vara för djup eller stor. Man kanske får plats med en fligolitpåse i botten? Finns det någon bra Frigolit-påse-guide?
 
Jag väger väl in lite av mina tankesätt i din situation.

Packa så lite och lätt som möjligt!
Lämna batterigreppet hemma. Det är enbart en lyxdetalj. Extrabatteri och laddare ska givetvis vara med.
Lämna datorn hemma. Ta med några minneskort och köp en bärbar lagringsenhet. Ev. två lagringsenheter för extra säkerhet.

En Mac är trevligt, jag har nyss skaffat mig en Mini, men det gör inget för bilderna att välja Mac framför PC. Det är dock lite trevligare och tillför lite bekvämlighet med färgprofilhantering.
Apperture verkar inte vara ett speciellt användbart program. Lite av en gökunge i boet, som kräver enorma resurser av datorn utan att kunna erbjuda något substantiellt tillbaka.

Kamera och objektiv verkar vettiga val.

/Erik
 
Utan att känna till om det är någon kvalitetsskillnad mellan de två raw-formaten från en Pentax så skulle jag välja DNG eftersom det är ett standardiserat format.

/Erik
 
ANNONS