Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompakt upp till 5000kr

Produkter
(logga in för att koppla)

smislo

Aktiv medlem
Hej,

Har flera system semi och pro Nikon kameror/ objektiv/ blixtar.

Skulle vilja ha en kompakt som man skulle kunna ta med sig i fickan men som är ändå tillräckligt bra, Har tittat på Panasonic respektive Olympus "nya" system, men den är ändå stor... något mindre men ändå i klass klass med billiga system kameror...

Viktigt:
- wide, minst motsvarande 28mm
- snabb
- skarp
- märke har ingen betydelse

Tack för alla tips.
 
Canon G11 må vara en utmärkt kamera, men knappast att ha i fickan. Canon S90 är det du ska ha, den ligger även under 5000 till skillnad från G11. Samma sensor, inte riktigt samma kvalitetsobjektiv, men å andra sidan lite ljusstarkare och vidare.
 
Tack Sebastijan.

Nu har jag läst http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=116774, och fastnat för Panasonic Panasonic DMC-LX3 eller Leica D-Lux 4 (kan faktiskt sträcka mig lite med pengar) men saknar "tele" läge, åtminstone motsvarande 85mm.

Canon S90 känns oxo bra men har läst någonstans att den är dubbelt långsamare jämfört med dmx-lx3, 08 vs 04sek???

G11 känns stor jämfort med de nämnda ovan...
 
Panasonicen är att rekkomendera!
Har en kompakt lx1 (rätt gammal numera) som funkat utmärkt!
Den har ju tydligen filtergänga dessutom.

Men om du skall ha tele motsvarande 85 mm så kan det bli knepigt!
 
S90 saknar väl blixtsko och det är lite dumt för då är man helt låst till att använda skärmen som sökare.

Det ryktas en hel del om LX-4 under våren.

/K
 
S90 saknar väl blixtsko och det är lite dumt för då är man helt låst till att använda skärmen som sökare.
Å andra sidan är S90 mycket mer fickvänlig än både LX3 och den iofs intressanta Samsungmodellen som Jörgen nämner. Och det var tydligen viktigt för frågeställaren.

Edit: Fast jag måste ju erkänna att jag saknar optisk sökare. Å andra sidan finns det väl inga vettiga alternativ som har det. Den på G11 är ju ett skämt.
 
Senast ändrad:
Jag ser att ingen tipsat om Ricoh GR Digital 3.
Den är fickvänligare än LX3, har samma sensor som Canon S90 och G11, riktigt välbyggd (metall och gummi, känns som min Canon 20D om det säger något), blixtsko, fantastisk högupplöst (960 000) 3" skärm, fast skarp och raktecknande 6mm-optik (motsv 28mm), mycket konfigurerbar med flertalet programmerbara knappar etc.

Kostar mer än du vill betala ny, men går att hitta under 5kkr beg.

Den är helt klart värd att spana in.
 
Der är som vanligt, man kan inte få allt i en förpackning. Ska ta en titt/ känna på dessa kameror i Malmö/ Lund och till dess kanske kommer LX4 :)-

Samsung verkar lovande fast är lite skeptisk mot Samsung som märke när det gäller kameror.
 
S90 både fick och flick vänlig

S90 är kameran. Jag köpte en sådan och den tar fantastiska bilder.

Hela familjen använder kameran. När min fru såg vilka bilder hon kunde ta med den (även som nybörjare) lade hon beslag på den. Den är otroligt bra att kompensera för motljus. Automatiken imponerar om man vill använda den men funkar också för experten
 
LX3:an ersätts förmodligen snart. Ingen av de stora kedjorna har den längre i lager i annat än en handfull butiker och Siba och Cyberphoto har prissänkt den (till 4300 resp. 4600 kr, vilket väl säger en del om efterfrågan på denna snart två år gamla kamera).

Anders
 
Jag var inne på en LX3 eller G11 men har nu tänkt om. Bildkvaliten blir ju vad den blir i en kompakt ändå. Hade helt bestämt mig för en DMC FT1 när jag såg att den numera var utgången hos cybrphoto, nästa modell heter FT2 men är inte släppt i sverige än...
Varför denna då?

Vattentät, dammtät, stötskydd, liten, videoinspelning i AVCHD-format 1280x720.

Bildkvaliten lär ju inte slå G11 på fingrarna, men so what?
 
Med min ringa erfarenhet så kan jag nog ändå sticka ut hakan och säga att det itne går att jämnföra kompaktkamerans hastighet med en systemdito.

Det är väldigt stor skillnad och handhavandet är ju helt olika.

Men! Om man tänker använda autoläget hela tiden så skall man nog kolla på en S90 t.ex.

Systemkameran är snabbare och har så många fler möjligheter. En "långsam" systemkamera med kit-objektiv tar väl ca 3b/s, men en snabb kompakt tar 2b/s (En snabb systemkamera tar 6-7b/s)

Sedan är det ju af. Beror på så många saker, om det är ljust eller mörkt, vilket objektiv du använder!?

Uppstartstiden? Det känns som om systemkamerorna är klart snabbare från start till första bild.

Om man skall pilla på inställningar så kommer systemkameran att bli grymt mycket "snabbare", för man har en bättre layout med fler knappar och rattar så att man enklare kan ändre inställningar.

Men svårt är det att hitta rätt kamera. Tror att Canon S90 är riktigt bra! I jämnförelse med LX3 så tyckte jag att S90 kändes något snabbare.
 
Hej!

Jag har ingen stor erfarenhet av olika kompaktkameror men köpte en S90 som komplement till min D300. Uppstarttiden tycker jag är helt OK, den är fotograferingsklar hyfsat snabbt. Det som inte är snabbt däremot är tiden mellan två kort (1 sek). Tar man på något snabbt förlopp har man typ en chans. Jag tror dock inte att andra kompakter är snabbare än vad S90 är i detta avseende. Däremot är ju t.ex. Panasonic GF1 snabbare, men då blir det ju en betydligt större kamera också.

Annars är S90 snabbast i vidvinkelläget och bildkvaliteten i bra ljus är helt OK (dock inte DSLR-kvalitet, men det kan man nog inte förvänta sig). I dåligt ljus presterar den naturligtvis klart sämre än en DSLR även om det går att få ut användbara kort även i dåligt ljus. En sak som är ganska bra med S90 är att det finns ganska mycket marginal om man fotograferar raw. Man kan rädda en del skuggor och högdagrar vid framkallningen (betydligt mer än med den G10 som jag har testat tidigare). Jämfört med G10 tycker jag att man tjänar mer med raw på S90. Tyvärr så går det inte att ta raw i auto-läget, utan "bara" i P, A, S och M-läget. Inte för att det gör mig något, men det är lite synd när man lämnar över den till andra i familjen. Då skulle jag vilja ha den i auto-läget, men med RAW, vilket inte går.
 
Jag är fortfarande vilse. Väntar på LX4 eller 5, men vill ha kameran innan semester...Olympus PEN E-PL1 (utan lens) verkar trevligt, har samma mått som Canon G11 och kostar samma, men kan man kalla dessa två kompakt kameror??? 3 månader till innan man måste bestämma sig...

Vilken är största kameran som man får i "stor" ficka?
 
ANNONS