Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompaktkameran redan överflödig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sushan

Avslutat medlemskap
Jag brukar inte klicka på reklam, men Sony är bra på sånt och färggrann var den också. Visst har utvecklingen gått snabbt, men inte trodde jag att det skulle gå så här pass snabbt. Det verkar onekligen som om att den renodlade kompaktkameran snart är ett minne blott. Undrar om Sony slutar tillverka sina egna kompakter snart?

Sony Ericsson C905
 
Jag brukar inte klicka på reklam, men Sony är bra på sånt och färggrann var den också. Visst har utvecklingen gått snabbt, men inte trodde jag att det skulle gå så här pass snabbt. Det verkar onekligen som om att den renodlade kompaktkameran snart är ett minne blott. Undrar om Sony slutar tillverka sina egna kompakter snart?

Sony Ericsson C905

Titta på bilden som du kan ladda ner.
En hel del CA och en del färgbrus. Jag är mest oroad över hastigheten. ALla andra mobilkameror som man har känt på har ju vart hopplöst långsamma..
 
Helt omöjligt att kompaktkameran kommer att få träda tillbaka är det nog inte. Har fått det intrycket att allt fler anser att den bildkvalitet som en kameramobil ger är fullt tillräcklig. Och ser man drastiskt på det hela så är den bästa kameran den som tillhands när något händer.

Men även om en kameramobil får en 8,1 megapixelsensor så är ju det inget bevis på en hög teknisk bildkvalitet. Det behövs ju en bra optik också och där ligger av vad jag kan förstå kameramobilernas akilleshäl.

Men som sagt, hur det kommer att vara om ett par år är svårt att sia om idag. Om 10 år kanske man skrattar åt detta att det idag finns både kompaktkameror och kameramobiler.
 
snabbheten är helt klart i klass med en vanlig kompakt så det behöver ni inte oroa er för.
Bildkvalitet är det inte riktigt, men inte så långt ifrån i alla fall...
 
Jag jämförde bilden på pojken med radiokontrollen mot min gamla kompakt anno 2002 och det är en bit kvar innan mobilerna är ifatt. Mindre brus i mobilen var det men allt annat var "bättre förr" Att jämföra med en färsk kompakt är ingen idé.
 
Det som är bra på SE-mobiler är att AF kan stängas av. Den behövs bara vid extrema närbilder ändå. Det enda den tillför vid normal fotografering är att man missar ögonblicket och att man faktiskt kan missa skärpan (den går förbi oändligt?). Med AF avstängt får du bilden snabbare och med allting skarpt hela tiden. Jag visade detta för en på jobbet och han började undra varför man ens har AF. Makro blir svårt med en fixfokuskamera är väl enda anledningen, kanske att det kan sälja mer om man tycker Autofokus är sexigt.
 
Jag brukar inte klicka på reklam, men Sony är bra på sånt och färggrann var den också. Visst har utvecklingen gått snabbt, men inte trodde jag att det skulle gå så här pass snabbt. Det verkar onekligen som om att den renodlade kompaktkameran snart är ett minne blott. Undrar om Sony slutar tillverka sina egna kompakter snart?

Sony Ericsson C905

Jag tror att Sony snart släpper en kompaktkamera som man kan ringa med,,,
verkar att finnas ett behov!!!
 
Jag körde länge med en Fuji Finepix s5000. Väldigt trevlig med många funktioner och rejält byggd. Dög fint till a4utskrifter, men bildkvaliteten är betydligt sämre än vad min sambos nokia n82 (5mp) presterar.

Ofta är det ju bara till vardagliga bilder man använder kompakt/mobil, och då räcker det gott och väl med den kvalitet som finns idag. Speciellt nu när mobilerna fått riktiga blixtar.
Enda anledningen jag ser att köpa en kompakt idag (enda anledningen för mig alltså) är att det finns billiga vattentäta modeller som kan vara trevliga att ha på semestern eller på festen.

Det är möjligt att enklare kompakter försvinner och lämnar plats åt avancerade kompakter, som tilltalar många som inte vill ha dslr.
 
Jag fotar ganska mycket med min Nokia N82 (5mp) och tycker faktiskt det är kalas, för alla de där tillfällena när man annars inte hade haft någon bild alls. Kvaliten blir helt ok, i synnerhet för att visa släkt o vänner via web o mail. Film blir oxå helt ok, både ljud och bild, och utan tidsbegränsning på snuttarna. Så i nån mån ersätter den nog en kompaktkamera för mig.

Per
 

Bilagor

  • web.jpg
    web.jpg
    97.4 KB · Visningar: 696
Testbild http://www.sonyericsson.com/bigpictures/Flash/extras/81megapixel.jpg

fortfarande presterar en kompaktkamera bättre , mest pga bättre och större optik.

Men man blir ibland förvånad hur mycket folk fotar med sina mobiler ,de har hela familjealbumet i fickan , den enda dokumentation de har .

Flera har visat sina sommarbilder de tagit under semestern.

En kul grej att kolla på andras mobiler är hur mycket "fickludd" som finns på optiken, ibland verkar det som de aldrig gjort ren optiken ..
 
När det kommer en mobiltelefonkamera med 1/1.8"-sensor och hyfsad zoomoptik så ska jag överväga att överge min G7.
 
Tycker nog att den recensionen var lite väl hård. Har faktiskt provat 905 endel och studerat ganska många bilder och tycker att den är helt ok. Klart att den inte är lika snabb som en vanlig kompakt men att det tar 7 sekunder har inte jag upplevt i alla fall. Om man sedan tar bilder tex utomhus så tycker jag att dom ser ganska bra ut. Man får ju ändå ta med i beakningen att det är en telefon med en kamerafunktion och inte tvärtom. Jag kan mycket väl tänka mig att ha en 905 som "kompaktkamera" nu efter att jag testat den... men det är bara min åsikt...
 
Fick min C905 idag, tog några bilder på lunchen. Helt klart ett stort steg upp från mina tidigare mobiler. Tycker nog att det kan konkurrera med en enklare kompakt. Handhavandet är dock lite fippligt jämfört med en dedikerad kamera.

Inte fasen tar det 7 sekunder mellan bilderna, testaren måste ha gjort något fel.

Skall se om jag orkar göra någon direkt jämförelsen med en kompakt och lägga upp här.

Mvh
Anders
 
har sett dåligt med mobiltelefoner med optisk zoom oxå.


Jo det är förstås en klar nackdel.

Får nog också revidera min uttalande om tiden mellan bilder. Jag har tagit lite fler bilder och det tar nog inte fulla 7 sekunder men ett antal sekunder är det allt (kanske 5?) så direkt snabb är den inte.

En kompakt är nog fortfarande överlägsen på alla punkter men jag tycker nog C905 verkar ge tillräckligt bra bilder för att kunna användas.

Mvh
Anders
 
Har testat lite mer bilder och kan konstatera att en bra kompakt är vida överlägsen Ericsons C905.

Tog lite bilder med "blixt" i kväll på krogen. Resultatet är ganska långt ifrån en bra kompakt.

De bilder som blivit bäst hittills är "landskap" och arkitektur tagna i bra dagsljus. Där är det inte helt uppenbart att det är en mobilkamera.

Men så fort ljuset tryter så dras ISO upp och då är det väldigt brusigt och utsmetat.

Fortfarande den bästa mobilkamera jag haft - men långt ifrån mina kompakter.

Mvh
Anders
 
ANNONS