Annons

Komponera och beskära

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
En principfråga:

kan man säga att man komponerat en bild bra om man beskurit den i efterhand?

För mig betyder ordet komponera något man gör i fotoögonblicket, beskär man i efterhand så har man misslyckats lite med sin komponering.
 

Maverick

Aktiv medlem
Nja, det beror väl lite på vad man fotograferar och hur. Jag kan hålla med om att jag skulle betrakta det som ett misslyckande om jag hade fotograferat i en studio.

Men olika typer av actionfotografering går det så fort att det är näst intill omöjligt att ha koll på kompositionen i båda leder.

Men beskärning sker utav andra orsaker också, såsom att man vill bli av med störande moment. Anledningen till att dessa finns där kan ju vara brister i utrustningen till exempel. Det gick inte att zooma in mer och det var avspärrat så det gick inte att gå närmare. Ganska vanligt vid olika typer av arrangemang tycker jag.

Men som sagt, om du kontrollerar allting vid fototillfället så är det ett misslyckande att behöva ändra i efterarbetet.

Mvh
Maverick
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Ok, förstår vad du menar.

Men gäller inte detta i vilket fall:

(1) du visar upp en bra bild, som du inte av olika anledningar hade möjlighet att komponera precis som du ville vid fotoögonblicket = misslyckad komponering, men bra beskärning i efterhand.

(2) du visar upp en bra bild, som du möjlighet att komponera precis som du ville vid fotoögonblicket = bra kompnering


dvs begreppet kompnering appliceras bara på fotoögonblicket, medan beskärning används i efterhand?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Klart man kan. Om man bara har ett 50 mm-objektiv t ex men råkar ut för en situation som kräver ett längre objektiv för rätt perspektiv. Då har man ju tänkt precis lika mycket som om man hade haft rätt prylar. Planerad beskärning alltså.

Dessutom är det med de flesta kameror som inte har hundraprocentssökare omöjligt att helt ha koll på bildens kanter. Så man kan ju inte kalla någon för dålig kompositör för att hon/han ibland tvingas beskära i kanterna.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Njaaaa.....jag tycker nog att man har friheten att beskära när som helst under den fotografiska processen. Alltså även i mörkrummet. Annars skulle man ju vara helt hänvisad till sökarens bild och de flesta kameror visar ju inte exakt utsnitt, de flesta visar som jag vill minnas 90 - 95% av den faktiska bilden. Då blir ju kompositionen ändå en gissningslek - även om man med litet övning lär sig att uppskatta (nej, inte uppskatta = tycka om), såväl SLR kamerans beskärning som genomsiktssökarens parallaxfel.
Us
 
Senast ändrad:

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Bra åsikter Jim! Jag ville inte ha en grund för att anklaga folk för att vara dåliga kompositörer, utan ville bara veta vad ni andra lägger för värdering i ordet.

Ulf, nu byter du till att ordet beskära och pratar om de som sker EFTER exponering. Principfråga: Komponerar du bilden i mörkrummet eller beskär du?

Vidare pratar jag INTE om vad som är rätt eller fel och när man får göra vad! Det är inte det jag frågar om.

Egentligen är jag ute efter någon form av konsensus gällande olika ord vi använder kring bildkritiken, så att vi pratar så mycket som möjligt samma språk, för att minimera missförstånd.
 

Håkan_S

Aktiv medlem
jimh skrev:
Om man bara har ett 50 mm-objektiv t ex men råkar ut för en situation som kräver ett längre objektiv för rätt perspektiv. ...
En petitess kanske.
Perspektivet ändras inte om man ändrar brännvidd. Däremot om man ändrar avståndet till fotoobjektet.
 

jpx

Aktiv medlem
Jag kan hålla med om att man komponerar i fotoögonblicket, men beskär i efterarbetet.

Men jag håller inte med om att beskärning i efterhand per definition innebär dålig komposition.

Komponera innebär ju att välja utsnitt, vinkel, perspektiv, ordning och så vidare. Det kan man inte göra vid beskärningen.

Beskärningen kan ju dock göras för att filmformatet inte låter en göra precis så som man velat. Tex, 35mm film blir inte kvadratisk i formatet utan beskärning. Eller så vill man kanske ha en långsmal bild, antingen på bredden - eller på höjden - beskär! Men detta kan ju vara planerat redan i fotoögonblicket, dvs vid komponeringen...

Så: Ja, nog tycker jag man kan säga sig ha komponerat bra, även om bilden beskurits i efterhand.
 

Kodiak

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Ok, förstår vad du menar.

...dvs begreppet kompnering appliceras bara på fotoögonblicket, medan beskärning används i efterhand?
Det håller jag med och som du skriver senare kan i alla fall jag bli tydligare på att skilja mellan komponering och beskärning i mina kommentarer.

Däremot kan det ju vara svårt att veta om bilden är komponerad eller beskärd till det som den presenteras på fotosidan.se. Även där kanske många, inklusive mig själv, bli bättre på att beskriva på vad jag gjort med bilden.

/Svante
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Ja visst byter jag ordet komponera mot beskära. Skillnaden är ju filosofisk. När du komponerar din bild gör du en beskärning - ett utsnitt - ur verkligheten. Dessutom omvandlar du den från tre till två dimensioner.... Men om vi lämnar semantiken därhän så anser jag ändå att det är en frihet man har som fotograf att göra kompositionen när som helst under den fotografiska processen. Men givetvis har man en bildidé just i fotograferingsögonblicket som man försöker komma så nära som möjligt i utsnitt just när man står där.
T.ex. i går kväll var jag ute och fotograferade i de första höstdimmorna. Visst satte jag på ett kort tele för en del bilder för att komma så nära det slutresultat jag tänker mig. Men jag vet redan nu att jag måste ta bort en liten del till vänster i en bild där det står en liten trist björk. Alternativt skulle jag hugga ner trädet eller klafsa ut 15 meter i ett kärr. Det senare kan jag ju tänka mig men jag var inte klädd för det i går och jag hade bara någon minut på mig, sedan skulle ljuset ha ändrats och dimman haft en annan färg.....
Us
 

Maverick

Aktiv medlem
Jo, verbet komponera sammankopplar jag nog med skapandetillfället. Medans beskärningen sker i efterhand. Fast för det mesta talar jag om kompositionen i en bild, hur denna komposition är uppnåd är för mig oviktig. Främst pga att jag inte vill att det ska vara en resursfråga för att få till rätt komposition.

I verbet komponera finns det dessutom en massa underförstådda handlingar. Att komponera ett stileben innebär ju t ex att ställa upp föremålen, att stämma av färgerna osv... Där är gyllene snittet bara en lite del om det nu är denna kompositionsregel man använder sig av.

Mvh
Maverick
 

lotelo

Aktiv medlem
Komposerandet sker i sökaren, beskärningen i efterhand och att beskära en bild är i mina ögon en annan sak än att komposera en bild. Att vi sedan beskär och redigerar bilderna kan ju ha olika orsaker, som att det inte gick att komposera annorlunda i sökaren eller att man misslyckades med kompositionen från början. Här på fotosidan är det ju dock slutresultatet vi visar upp och bedömer och för mig är det självklart att visa det på bästa sätt, beskuret eller ej men tänk vad mycket intressantare det skulle vara om man visste vad bildägaren gjort. Någon visade för ett tag sedan en för/efterbild på en katt. Det tycker jag var skitkul när man även fick se orginalet..
 

Hans-C

Avslutat medlemskap
"kan man säga att man komponerat en bild bra om man beskurit den i efterhand?" Ja, absolut. Annars skulle man inte kunna säga att en bild bra komposition eftersom man inte vet vad fotografen har gjort i efterhand. Fungerar helt enkelt inte. Och skillnaden är egentligen inte så stor. Om man har tillräckligt bra bildseende kan man använda det både vid fotoögonblicket och efteråt. Ju mer man efterarbetar och tänker på komposition i efterhand, tittar på andras bilder och analyserar, desto bättre bildseende får man. (Om det finns någon som inte har något bildseende kan han eller hon beskära tills dom dör, resultatet blir ändå skit). Och detta bildseende används sedan nästan undermedvetet vid fotograferingstillfället. Men det är skillnad på snabbheten. Om det nu någon gång skulle komma en havsörn flygande framför näsan finns det igen tid att analysera kompositionen. Det måste sitta där direkt, likaså hanteringen av kameran. Och vill man tex. ha någon dramatisk komposition med havsörnen i ena hörnet och en trädtopp i den andra, gör man bäst i att lägga till lite utrymme. För annars finns risken att man kapar en vinge eller två. Detta är enligt mej totalt misslyckande.
 

fargo

Aktiv medlem
Komponera och beskära är enligt min mening två helt skilda saker.

För att komponera en bild använder man sig av bildvinkel och kameravinkel. För att beskära en bild använder man en sax.

Att kalla en beskuren bild för misslyckad rent kompositionsmässigt är kanske lite väl magstarkt, men nog kan man ange om bilden är beskuren eller inte.

Som ett stickspår så tror jag inte att "om" existerar för fotografer som vill lyckas med sina bilder.
 

Efwa

Aktiv medlem
Man kan komponera en bild genom att beskära. Sedan om man "beskär" med kameran vid fototillfället eller efter man fått hem bilden har mindre betydelse, tycker jag.

Bilden är, som någon skrev för nå´t år sedan, "...ändå en beskuren del av verkligheten."

MEN, jag tycker att det är roligare att ha "gjort rätt från början", det känns som man är mer duktig då.
 

lotelo

Aktiv medlem
Jo, visst finns det situationer och naturligtvis ska man med gott samvete beskära en bild som inte gick att komposera annorlunda. Även efterredigering har ju med bildtänkande att göra, men jag skiljer gärna på ord och i efterredigeringen använder jag inte ordet komposition.
Hans-C jag har obeskuren bild på en flygande fågel som jag faktiskt hann tänka till när jag komposerade i sökaren, möjligt att det inte gått med en massa trädtoppar i vägen men vad fastnar på en bild om man inte tar sig tid att rikta kameran rätt? http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=37361
 

sagan

Avslutat medlemskap
Hans-C skrev:
Varför beskär man en bild?
kan direkt säga att nästan alla mina bilder är beskurna i efterhand, mer eller mindre.
Varför? naturligtvis för att få bilden i det format som man önskar, kvadratisk, panorama..o.s.v
vanligtvis tar jag med lite mer på bilden än vad slutresultat är tänkt att bli..för att ha marginal för fel, beskärningsprocenten är sällan mer en 10-15 % dock..utom när jag ska ha panorama bilder och kvadratiska bilder.

och jag tycker inte det är nödvändigt att skriva under varje bild att den är si eller så mycket beskuren i efterhand, men om någon frågar så får de svar så klart.
ser heller ingen poäng med att bilden ska vara exakt i det formatet som kameran bestämt.
 
Senast ändrad:

Linmajon

Aktiv medlem
Kim7i skrev:

ser heller ingen poäng med att bilden ska vara exakt i det formatet som kameran bestämt.
Jag håller med. Ibland vill man ju ha en kvadratisk eller extra smal bild. Då är det saxen som gäller... Av kvalitetsskäl vill man ju alltid skära bort så lite som möjligt dock.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS