Annons

Konica Minolta Optik 50 mm f/1,7

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack vare FS...

Vilka fantastiska råd man får! Jag har använt ett 50/1,4 i 26 år och saknat motljusskydd...
Läste vad ni skrev och började pilla. -Och där satt det ju!
Stort stort tack.
Edit: Ett mycket skarpt och bra objektiv.
 
Re: Tack för tipsen

ArneBerne skrev:
Jag såg i din lista Johnny att du hade en 50mm 1,7 själv. Är du nöjd med det objektivet?

Jag svarar, tror inte att man kan vara annat än nöjd med det. Optiskt sett så är det helt suveränt & byggkvaliten är trots en ngt plastig yta mycket bra, känns stabilt & välbyggt. Ringen för MF är tyvärr pytteliten men fungerar bra med medelgod känsla.

Jag refererar till mitt objektiv från -86 vid denna bedömning, enligt uppgift så ska små kosmetiska skillnader förekomma på nyare objektiv men det får någon annan som känner till nåt om det skriva om.

//Larsa
 
Alla tycks ha samma åsikt!
Ett suveränt objektiv, 50mm/1,7!
Jag har ett manuellt fokuserat (MF), inköpt 1973, samt ett autofokus (AF), splitternytt, de två lär vara identiska till sin uppbyggnad, optiskt sett, det äldre från 1973, är helt av metall, det splitternya, till en del av plast.

Många klagar på, att den manuella avståndsringen är i minsta laget, svår att greppa.
Vad hade hänt om avståndsringen hade varit större, på ett i första hand tänkt autofokus objektiv?
Jo, när objektivet arbetar med autofokus inställning, greppar fotografen om den manuella avståndsringen samtidigt, håller objektivet, säkert blir det då en konflikt, motorn till autofokusen bromsas, elmotorn blir inte gammal,
koppling mellan kamerahus och objektiv sliter på varandra.
Det är min förklaring, misstänker att objektiv konstruktörerna har insett faran, med en allt för
stor manuell avståndsring.

Kul att många inte hade upptäckt, det inbyggda motljusskyddet, inte så konstigt, fotografen är ju oftast bakom kameran, inte framför objektivet ...
Även Minolta kan, liksom Canon can!
 
+ att det är väldigt enkelt att dissikera vid ev.lamellrengöring bara man är noga att märka upp gängornas början på den snäcka som sitter inuti.
mvh/Gunte..
 
sjohan skrev:
Vill minnas att motljusskyddet står nämt i den lilla bruksanvisning som följde med objektivet ;)

Kan bara hålla med föregående talare om objektivets storhet. Har ett monterat på min dynax 5 och använder det (och enbart det har sålt alla andra objektiv) när jag fotograferar med vanlig film.

Mer prisvärt kan det väl knappast bli. Som lite kuriosa så har jag läst några kommentarer på USA-siter där just motljusskyddet och den smala fokusrinngen lyfts fram som exempel på dålig design, men jag tycker väl att ett inbyggt motljusskydd är väl bättre än inget alls. Själv tycker jag faktiskt att motljusskyddet istället är ett exempel på verkligt fräck design. Det skulle jag tycka även om det var fullständigt oanvändbart. Bara att komma på tanken att gömma det där! Det är nog många som inte fattat att det verkligen finns! Att man skulle behöva en manual till ett normalobjektiv verkar ju minst sagt lite udda. Det som främst verkar skilja på de nya objektiven är annars just en bredare fokusring med lite greppgummi på.
 
Re: Tack vare FS...

Allan uti Hälsingland skrev:
Vilka fantastiska råd man får! Jag har använt ett 50/1,4 i 26 år och saknat motljusskydd...
Läste vad ni skrev och började pilla. -Och där satt det ju!
Stort stort tack.
Edit: Ett mycket skarpt och bra objektiv.

Du ser, det var Larsa som pratade om manualer! Det måste vara ett rekord att man kommer på att man skulle behövt en efter 26 år! Vad har du gjort av den? :)
 
Titta även på www.ebay.de, så slipper du tull och moms jämfört med att handla på ebay.com.
Hittade mitt där för 43 euro (+17 euro frakt), finns massor 50mm.

Otroligt skönt objektiv!
 
Re: Tack för tipsen

ArneBerne skrev:
Jag såg i din lista Johnny att du hade en 50mm 1,7 själv. Är du nöjd med det objektivet?

Jag är helnöjd med den håller med Larza fast min kommer från 2004 sedan blev det bättre med motljusskyddet :) gillar att kameran får plats i min jackficka med det objektivet
har du möjligheten så köp ett sådant
 
Länge leve Fotosidans medlemmar

Skulle precis packa ner mitt Minotla 50 f1.7 när jag upptäckte att motljusskyddet i gummi som satt på spruckit nästan runt om, så jag satte mig och sökte efter motljusskydd på nätet.

Google hittade förstås tråden här på Fotosidan och det visade sig att det finns ett inbyggt motljusskydd i dessa objektiv, vilket jag och många andra missat :=)
 
ANNONS