Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstiga priser på privatpersoners annonser

Produkter
(logga in för att koppla)

Stegge

Aktiv medlem
Letade objektiv till Greklandsresan och fastnade för Sonys 24-105. Hittade ett par stycken på blocket med priset 9500 och 10 000. Skrev att Götaplatsens foto hade samma objektiv för 8500 och då med garanti om något skulle hända. Gav ett erbjudande om 7500, vilket jag tyckte var ett bra pris med tanke på butikspris och vad det brukar skilja mellan butiker och privatpersoner. Får till svar från båda att de är fina objektiv och inte har panik att bli av med dem.

Är det bara jag som prissätter objektiv till att bli sålda snabbt eller har det hänt något under/efter Corona?
Har inte köpt utrustning på ett tag så blev riktigt paff. Vad säger ni, vad tycker ni om priserna på kamerautrustning dessa tider?
 
Cashback på ett begagnat objektiv?
Jag har lyckats två gånger på det :)
En gång frågade jag butiken och då skulle de återkomma. Då blev det en nej. Så antagligen kontaktade de Canon och frågade och då spärrade säkert serienumret man skulle regga.

Brukade iaf inte stå nåt om begagnade objektiv/kameror på den tiden jag körde med Canon eller varifrån man köpt det. Man reggade serienumret och skickade en kopia på kvittot.

/Stefan
 
Antingen sätter man ett pris.som gör att man får sålt varan eller ett som ger en lång väntan på någon tillräckligt blåögd köpare.
Även här på Fotosidan finns stolliga prisförslag. Ett Canon RF 100-500 för 29500 när ett nytt, efter cashback, ligger några hundringar över 30000.
Lär dröja innan den går.
 
Håller med om att priser på blocket och liknande kan vara bra konstiga ibland. De som är vettigt prissatta säljs nog snabbt.

Ingen lär ju köpa privat om man kan köpa från butik för lägre pris.
Bara att leta vidare.
 
Håller med om att priser på blocket och liknande kan vara bra konstiga ibland. De som är vettigt prissatta säljs nog snabbt.

Ingen lär ju köpa privat om man kan köpa från butik för lägre pris.
Bara att leta vidare.


Nä, så är det. Detsamma med mc, som jag också håller på och letar efter. Privatpersoner ligger i vissa fall högre i pris än handlare.
Vet inte vad som hänt eller om de hoppas någon oljemiljardär ska köpa just deras objektiv eller hoj.
 
När jag sålde ett spel på tradera så budade folk upp priset över vad man kan handla i butik. Köparen var ändå nöjd över vinnande bud.
Men en del kollar ju inte runt.
 
Kanske lite att säljaren går efter vad man själv gav när man köpte objektivet (nypris rek 14000) och sen drar av man tycker är lämpligt för att nå en bra nivå - utan att kolla dagspris på såväl ny som begagnad.

Men kan tycka att blir man påmind om att objektivet nu ligger lite lägre i pris på många ställen så kanske man kan tänka om även kring sin egna annons.

Jag har utgått, både vid köp och försäljning, från mpb - ärliga om skick och 6mån garanti.
 
Jag har också noterat hur olika säljare prissätter och ser ett visst mönster. "Gamla rävar" vet att de fått valuta för sina grejor och säljer till rimliga begagnatpriser, glada för att sakerna kommer till användning. Sedan de som antagligen tycker att de inte slitit på prylarna alls och lägger sig strax under nypris, i vissa fall t.o.m över. Då köper man hellre nytt med garanti. De som har köp&sälj som extraknäck ligger oftast för högt i pris för att vara intressanta.
 
Lite lustigt är det bara ett exempel
Priv annons kamera hade 290000 exponeringar 25 tusen kr
Affär ny 21 tusen kr och får garanti.
Det gäller att ha bra koll själv och läsa noga
 
Samtidigt finns det även köpare som tycker lite galet "Men den är ju inte ny! Varför ska jag betala nästan halva nypriset för den då?"
 
Samtidigt finns det även köpare som tycker lite galet "Men den är ju inte ny! Varför ska jag betala nästan halva nypriset för den då?"

Absolut, men det är väldigt få som är sådana. Oftast har köpare koll, viljet gör det hela svårare och märkligare; om du är köpare så har du säkert sålt något, kanske. Har du då haft ett lågt, ok eller högt pris?
Du kan inte ha jättehöga priser som säljare och förvänta dig att köpa till kompispris sedan.
Jag får inte ihop det.

Själv säljer jag alltid så jag har lägst pris. Detta då jag förstår att folk inte får sålt sina saker till de högre priserna, vilket jag får och ganska snabbt.
Sedan krockar det när jag väl vill köpa något och har samma tänk. Det blir nej, trots att jag motiverar på ett vänligt sätt. Svaret blir oftast att "då behåller jag det istället".

Jag har tre sparade annonser som legat ute snart två månader och en har t o m sänkt priset utan resultat.
Mc'n köpte jag i veckan från en handlare, med garanti till lägre pris än privatpersoner.
Objektiv lär bli likadant.
 
ANNONS