Annons

Kopiera dia/färgneg själv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Johan

Aktiv medlem
Funderar över om jag kanske ska börja kopiera och hantera färgbilder i mörkrummet i framtiden. Har ju trots allt en färgapparat (Durst C35), men har bara hållt använt den med svartvitt. Gillar bäst svartvitt men det är trots allt ganska begränsande, och jag HATAR att inte ha någon kontroll över hur resultatet blir när jag lämnar in färgfilmen.

Då är frågan (-orna). Är det rimligt eller skitsvårt och tidsödande att kopiera färg? Mycket svårare än svartvitt? Skippar gärna själva filmframkallningen, men hur mycket slabb, vätskor och testremsor blir det egentligen då man bara ska kopiera?
Och frågan är också om man ska använda dia eller färgneg. Dia borde bli lättast eftersom man egentligen har färdiga bilder, men kan kopiera upp favoriterna. Hur mycket skiljer processerna sig åt?

Tacksam för svar!
/cj
 

Erik F

Aktiv medlem
Jag gör kopior från färgneg hemma och tycker inte att det är allt för svårt. Det är lite trix i början med att få rätt färgbalans men det lär man sig ganska snabbt. Välj en film som du lär dig att kopiera. Det blir ofta ganska lika filterinställningar.

Något som också kan vara jobbigt i början är att arbeta i mörker. Jag framkallar i skålar under totalt mörker. I början så var det lite svårt att hitta men man lär sig...

Dia har jag inte kopierat men det finns några hejare på det här på fotosidan...
 
ANNONS