Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kostnad att bli fotograferad?

Produkter
(logga in för att koppla)

larsborg

Aktiv medlem
Trådskaparen vill bli fotograferad, - m.a.o. " Kostnad att bli fotograferad?"
Mängder med svar strömmar in, det slirar ut till hur hantverkare/fotografer skall ta betalt, per timme eller ett fast pris!
Snart kommer väl någon in med, vilket porträtt-objektiv, som är lämpligast?
Är det så svårt, att bli fotograferad?
Många fotolab. och fotografer erbjuder sk. passbilder, 4 bilder, ofta med proffskvalité, till priser av 150 - 200 kronor.
Vid speciella önskemål, iklädd frack och ordnar, får den fotograferade personen själv komma med alla tillbehören.
Så är det i de flesta städer, trådskaparen kanske bor i en glesbygd?
 

PMD

Aktiv medlem
Finns det fortfarande fotoautomater (för pass- och körkortsfoton)?

Det vore antagligen det billigaste sättet att bli fotograferad (om man inte har någon bekant som kan fotografera gratis).

För web-bruk räcker väl storleken på såna bilder till?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Trådskaparen vill bli fotograferad, - m.a.o. " Kostnad att bli fotograferad?"
Mängder med svar strömmar in, det slirar ut till hur hantverkare/fotografer skall ta betalt, per timme eller ett fast pris! Snart kommer väl någon in med, vilket porträtt-objektiv, som är lämpligast?
Tja, det "utslirade svaret" besvarade faktiskt en följdfråga från just trådskaparen själv ... Du kanske skall läsa både frågorna och svaren ordentligt innan du börjar raljera över dem ... :)
 

larsborg

Aktiv medlem
Tja, det "utslirade svaret" besvarade faktiskt en följdfråga från just trådskaparen själv ... Du kanske skall läsa både frågorna och svaren ordentligt innan du börjar raljera över dem ... :)
Ja visst, jag har läst denna tråd från början, så självklart, den är inte så lång, - ännu iaf.
Raljerat är det inte frågan om, enbart ett seriöst inlägg.
Tråden är komisk i sin naiva framtoning.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Ja visst, jag har läst denna tråd från början, så självklart, den är inte så lång, - ännu iaf.
Raljerat är det inte frågan om, enbart ett seriöst inlägg.
Tråden är komisk i sin naiva framtoning.
Tja, alla får väl sitt intryck ... :)

Personligen tycker jag väl att det var en ganska normal, hyfsat saklig tråd med frågor, svar och tips ... Fram tills du dök upp. Om du tycker trådskaparen är naiv för att han ställer frågor ... Det får nog stå för dig.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har för mycket tid just nu, det är därför jag kan skriva på diverse forum :)

Nej men skämt åsido, mina bästa polare pluggade t.o.m fotografering ett halvår men kan inte ens hålla en kamera ordentligt. Och förutom honom är i stort sett ingen jag känner fotograferingskunnig. Där har du svaret varför jag söker mig hit.
Låt polarn sitta modell, när du är nöjd med resultatet så tar du bara hans plats och trycker av!

Jonas utmärkta exempel borde väl vara inspirerande nog och visar att det går att få till bra resultat.
 

AFJ

Aktiv medlem
Finns det fortfarande fotoautomater (för pass- och körkortsfoton)?

Det vore antagligen det billigaste sättet att bli fotograferad (om man inte har någon bekant som kan fotografera gratis).

För web-bruk räcker väl storleken på såna bilder till?
Ja det finns fortfarande sådan automater men de bilderna duger väl bäst till just pass och körkort.

Nu har ju TS Linkedin och Tinder som tänkt användning. Tar han bilden i en fotoautomat så kanske det varken blir något jobb eller något ligg! :)
 

apersson850

Aktiv medlem
Därifrån får man inga bilder mer än just till passet heller.
Passbilden som jag refererade till ovan skulle jag ha till en visumansökan.
 

Pocca

Aktiv medlem
Låt polarn sitta modell, när du är nöjd med resultatet så tar du bara hans plats och trycker av!

Jonas utmärkta exempel borde väl vara inspirerande nog och visar att det går att få till bra resultat.
Precis vad jag menade med mitt tidigare inlägg om en polare. Ta egentligen med vem som helst du känner på en prommis i den miljö du vill bli fotograferad. Rigga upp kamera med stativ och gör alla inställningar med polaren som modell. byt plats och låt denne trycka på avtryckaren. Denna lilla pekfingersrörelse är inte direkt rocketscience så det skulle t o m en treåring klara av!

Då du inte har pengar/viljan att anlita en proffsfotograf får du hitta ett annat sätt. Antingen göra det själv eller hitta nån som vill göra det billigare åt dig än vad proffsen gör. I ditt fall där du sitter på både kunskapen och prylarna själv känns valet iallafall givet för mig. Tror det kan ta lång tid att få nån att göra det mycket billigare än presenterats här.

Lycka till med valet!
 

henriknilsson

Aktiv medlem
Hej,

Kan uppdatera tråden med att jag provade en TFP fotografering med Ola Dusegård, med kostymstuket i fokus.

Väldigt imponerad av Ola, utrustningen och fotograferingen i övrigt var tipp topp.

Hade faktiskt hört av mig till en av hans tidigare modeller innan fotograferingen, som också bekräftade till mig att det rörde sig om en duktig fotograf.

Kan rekommendera Ola Dusegård till de trådläsare som går i tankarna på att bli fotograferad.

Allt gott
Henrik Nilsson
 

iSolen.se

Guest
Hej,

Kan uppdatera tråden med att jag provade en TFP fotografering med Ola Dusegård, med kostymstuket i fokus.

Väldigt imponerad av Ola, utrustningen och fotograferingen i övrigt var tipp topp.

Hade faktiskt hört av mig till en av hans tidigare modeller innan fotograferingen, som också bekräftade till mig att det rörde sig om en duktig fotograf.

Kan rekommendera Ola Dusegård till de trådläsare som går i tankarna på att bli fotograferad.

Allt gott
Henrik Nilsson
Stort tack själv, Henrik modellade lite extra och det gick väldigt smidigt på alla sätt, vi blev klara på halva tiden mot planerat samtidigt som resultatet blev bättre än förväntat.

Lycka till med studier och allt!
 
ANNONS