Annons

Kvinnligt och manligt foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
En ruskigt snabb och helt ovetenskaplig undersökning via fotosidans sökfunktion tyder på att kvinnor fotograferar mycket människor och män fotograferar mycket natur.

Är det så? Vad beror det i så fall på?
Har män och kvinnor olika intressen och drivkrafter när det gäller fotografi?

Låt höra vad ni tycker!
 

Helena

Aktiv medlem
Jag trodde att fördelningen låg
Norrmän - Natur
Svenskar - Dokumentärt
Finskar - Konst och
Danskar - Reklam...

Tror att detta beror på att det inte finns så många tjejjer här på fotosidan jämfört med män så att det blir en liten udda fördelning...
Äh jag vet inte...
Kanske män har mer tålamod och friluftskänsla?

Jag kommer med lite natur nästa vecka :p
Ska försöka att bevisa att min lowlevel light teknik fungerar :)
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag tror män i allmänhet är för blyga för att fråga om andra människor vill ställa upp på bild. I synnerhet om det gäller riktiga poseringar eller nakenbilder. Det är antagligen mer jämt fördelat på det dokumentära sidan när det gäller människobilder.

Själv törs jag inte fråga, i synnerhet inte när det gäller nakenbilder. Antar att jag inte vill ta risken att bli stämplad som "snusksnubbe". Jag inbillar mig att ämnet är lite känsligt bland den ickefotograferande allmänheten.

/Maverick
 

Helena

Aktiv medlem
Jag tror att så länge modellen är säker på användandet av bilderna så är allt lugnt...
Jag brukar säga att dom får själv avgöra hurvida jag får använda bilderna eller inte efter att dom sett dom...

Man ska kanske inte fråga en främling på gatan "görrö skulle du kunna ta av dig kläderna?" utan fråga en vän som du har!

Det är alltid stelt (oftast) från början så räkna med att få jobba ganska långsamt...

Jag har aldrig haft problem med att hitta modeller utan dom flesta tycker bara att det är roligt :)
 

Pentapix

Aktiv medlem
Kvinnor & män

Min uppfattning är att kvinnor har lättare att "jobba" med känslor, vilka ofta kommer från andra människor. Därför har dom lättare att ta kontakt med andra, medan män oftare tar mer eller mindre bra omvägar för att få utlopp för känslan. Såsom krig, våld, porr - eller på en annan nivå - NATURFOTO.
 

Peter

Aktiv medlem
Helena skrev:

Jag har aldrig haft problem med att hitta modeller utan dom flesta tycker bara att det är roligt :)
Tror mer på Fredriks linje. Jag tycker själv inte om att fråga om folk vill ställa upp på bild. Eftersom jag inte har nåt "namn" eller en ens ett proffsigt visitkort (eller pressleg), så tror jag definitivt att jag som kille betraktas mer oseriös, än vad en kvinna skulle i samma situation.
Har jag fel?

(När jag frågar möts jag av oftast av en viss tveksamhet.)
 

Helena

Aktiv medlem
Peter skrev:


Tror mer på Fredriks linje. Jag tycker själv inte om att fråga om folk vill ställa upp på bild. Eftersom jag inte har nåt "namn" eller en ens ett proffsigt visitkort (eller pressleg), så tror jag definitivt att jag som kille betraktas mer oseriös, än vad en kvinna skulle i samma situation.
Har jag fel?

(När jag frågar möts jag av oftast av en viss tveksamhet.)
Berättar du vad tanken bakom bilden är då?
 

Jennys

Medlem
Min första tanke när jag läste diskutionsämnet var: Det är som när människor har problem. Kvinnor vill de prata om det med andra människor. Män går ut och spelar golf, tar en promenad eller stänger in sig på sitt kontor. Kan inte dessa två saker ha en koppling? Fotografi är väl ett sätt att säga något om sig själv och ens tankar? Även i fotografin dyker de där gamla 'instinkterna' upp, kanske?
 

Helena

Aktiv medlem
Precis det vi diskuterade med bostadsrättsföreningen ikväll!!!

Vi pratade om hurvuda kvinnorna flyttade in i sina grottor hela tiden och att männen stod för det stora då kvinnorna ändå bestämde...

Men jag tror att det hela har förändrats under dom senaste 200 åren...
Vi är ganska jämnställda nu... man kan inte längre skilja mellan manligt och kvinnligt innom dom estetiska områderna... (motsäger mig själv nu, jag vet)
 

Jennys

Medlem
"Vi pratade om hurvuda kvinnorna flyttade in i sina grottor hela tiden och att männen stod för det stora då kvinnorna ändå bestämde... "

Snälla, förklara, jag hängde inte med i ditt resonemang?
Jag syftade på instinkter, inte på jämnställdhet. Jag tror att även om vi stiftar lagar för att uppnå jämnställdhet, så krävs det flera generationer för att attityderna skall ändras och en verklig jämnställdhet uppnås.
Hursomhelst, jag syftade mer på den omedvetna reaktionen av de olika könen inför ett problem. Män tycker att det är jobbigt att prata med andra om sina problem och kvinnor tycker att det är jobbigt att hålla det för sig själva, vilket leder till att män söker svar i t.ex. naturen och kvinnor söker sina svar hos andra människor. Nu är detta grova generaliseringar och det finns säkert många undantag, men kan det inte ligga något i detta?
 

Helena

Aktiv medlem
Du har så rätt :)

Det vi pratade om var bara det att kvinnor ofta bär med sig förjävla mycket saker... som om att vi ska inreda en ny grotta vart vi än kommer...

Lite ologiskt men vinet var gott :)
Pater
Sangiovese
Toscana
 

Helena

Aktiv medlem
RÖDA VINER, medelfylliga
Pater Sangiovese (nr 22316)

Ursprung Italien Toscana
Producent Frescobaldi

Helbutelj 750 ml 79.00 kr


Färg Mörk, röd färg.
Doft Medelstor doft med inslag av mörka bär, vanilj och fat.
Smak Smakrikt, fruktigt vin med liten kryddighet, inslag av vanilj, fat och choklad.


Fyllighet
Strävhet
Fruktsyra

Användning Serveras vid 16-18°C till rätter av mörkt kött.
Hållbarhet Vinner inte på lagring.
Provad årgång 1999
Provningsdatum 20010110
Alkoholhalt 12 volymprocent :)
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Men !!!!!!!!!!

Har detta blivit ett matforum?
Helena, det är kul att du skriver om dina tankar kring fotograferandet, men jag blir så trött på att använda uppkopplingstid åt att hitta dina icke fotorelaterade svar överallt.
Hare bra ändå :)
/Gunnar
 

Anders R.

Medlem
intressant om manligt -kvinnligt, men bilderna då?

Är mycket intresserad, och håller på att dra ihop en grupp män-killar (Ja, bara), för att prata om frågan, mest utifrån fotografiska bilder.
Vi undrar: syns det i bilderna om kvinnligt-manligt. Finns det tydliga könsskillnader i att se.
vad tror vi att det beror på.
Hur kommer det till uttryck.

Det här startar vi i under hösten, och samlas på Uppsala Fotografiska Sällskap.
Kanske blir det en utställning så småningom och/eller utbyte med någon annan grupp, män eller kvinnor, som sysslat med liknade
 

spn

Aktiv medlem
Fotografering

Jag plåtar mest bil på tävlingar.
Har även intresser för Hundar så brukar hamna där med.
Men om tar ett kort på tjej ute på tävlingen så tycker jag dem blir bäst om inte beredda på tagningen.
Korten blir med naturliga.
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Hej!
Diskutera vin i något annat forum. Visst finns det nog en skillnad mellan manligt och kvinnligt inom fotografin. För mig känns Sara Landstedts aktbilder väldigt kvinnliga. Exakt vad som gör skillnaden är svårt att definiera men kanske är det beroende på att vi ändå har olika referensramar. Även Anneli Adolfsson bilder känns väldigt kvinnliga och är mycket erotiska. Kan det vara så att kvinnorna kommer närmare det sinnliga för att de har närmare till sina känslor och ger uttryck för dem på ett annat sätt än män. Detta är givetvis lite generellt. Det finns alltid undantag.
Tille
 
ANNONS