Annons

LCD-skydd?

Produkter
(logga in för att koppla)

_Sandra_

Aktiv medlem
Vilket LCD skydd bör jag köpa till min Nikon D3100. Använder ni LCD skydd? Antar att det inte ingår i kameraförpackningen. (?)

Tack
 
Jag använder inte LCD-skydd på mina kameror. Har aldrig känt nåt behov av ett sånt eftersom jag aldrig lägger kameran med den sidan mot nåt hårt.
 
Jaha okej, kanske en onödig grej då alltså?

Onödigt eller inte, det kan diskuteras. Bär du ofta kameran så att den riskerar att skrapa emot knappr, blixtlås, spännen eller andra detaljer i klädedräkten, så kan ett displayskydd vara en god investering.
Själv har jag ett skydd på min 7D, men det har ännu inte kommit till användning om man säger så.
 
Jag hade alltid displayskydd på min 30D och fick användning av det när jag råkade stöta emot det med ett vasst paraply på något konstigt vis när det skulle in i bilen. En riktigt ful repa blev det som åkte bort med skyddet. Displayen var i absolut nyskick när kameran såldes.
Jag rekommenderar Screenguards skydd om du hittar ett sådant. Syns inte att det sitter på kameran. Just nu har jag ett dyrare skydd från Cyberphoto som jag INTE är nöjd med. Skrovligt och eländigt samt riktigt svårt att montera. Är tyvärr toppklassat hos Cyberphoto, så det är lätt att bli lurad :-(
 
Vilket LCD skydd bör jag köpa till min Nikon D3100. Använder ni LCD skydd? Antar att det inte ingår i kameraförpackningen. (?)

Tack

Köp alrig billigare plastfilmer av den typen du sätter på mobilen. Köpte en "hel hög" olika sådana till min D90, den ena lovade bättre än den andra. Alla va dock mer eller mindre bubbliga och tålde mindre än vad skärmen själv tål. Detta va när jag började fotografera förra året, sen dess har jag lärt mej att alltid köpa kvalitetsgrejor för det lönar sej inte att gå genom ett par skitgrejor som inte håller måttet, för i slutändan får du ändå köpa kvalitetsprylar om du ska bli nöjd.
Köpte själv ett LCD-skydd som är hårt som glas, består av flera lager och tål både ett och annat. Fick med ett skydd till den lilla LCD oxå. Kommer inte ihåg vad grejorna hette med köpte det på Ebay för ca 300 spänn.
Kan dock inte ha på det klick-on LCD-skydd av plast man får med, men det ville jag ändå inte använda för det fastnade alltid grus mellan den och skärmen (!).
 
GGS skydd är bra. Använder åxå det på min D300. Men det beror lite på vad det ska skydda mot åxå. GGS-skydden skyddar bra mot repor osv, men mot stötar funkar det inte lika bra, eftersom det bara är en tunn tunn glasskiva som sitter någon tiondels mm från displayen. Mot stötar funkar det skydd som levererad med kameran (vågar inte svära på att det inngår till en D3100 dock) bättre som är ett rätt kraftigt skydd i plast som sitter längre ifrån LCD:n. Detta är dock inte så kul att titta genom och bör plockas bort när man använder kameran (iaf om man använder displayen). Det är mer att se som ett transportskydd.
 
Jag har kört med GGS skydden på i princip alla DSLR:er jag ägt samt på min S90 och jag är ruskigt nöjd med dom. Finns på eBay för ca 80:-
Vilket LCD skydd bör jag köpa till min Nikon D3100. Använder ni LCD skydd? Antar att det inte ingår i kameraförpackningen. (?)

Tack
 
Nu kan jag inte svära på om det gäller D3100, men till många andra modeller ingår ett plastskydd man kan snäppa av och på.

Hur som helst är displayen riktigt tåligt och displayskydden inte alls så tåligt.
 
Nu kan jag inte svära på om det gäller D3100, men till många andra modeller ingår ett plastskydd man kan snäppa av och på.

Hur som helst är displayen riktigt tåligt och displayskydden inte alls så tåligt.

Tyckte mitt plastskydd jag fick till D90an va en riktigt dålig lösning för att det lätt fastnade grus mellan skydd och LCD. Har man inte fått repor innan så lär man få det då...
 
Nej, inget LCD skydd ingick när jag köpte D3100. Får nog leta efter ett. Rädd att få värdens repa eller så på den. Även om jag försiktig med den.
 
Har klarat mig utan skydd..

i 7 år. Men så torskade jag på en ordentlig repa i somras.
Tror att om man bara är normalförsiktig är det ingen fara.

Det är när man stressar och exempelvis lägger ifrån sig kameran slarvigt/på olämplig plats, som det händer.

lma
 
sj kör man med plastskyddet som följde med D300. elr rättare sagt satt på vid leverans..har haft i skallen samma tanke att man är försiktig osv så händer inget..jojo jag är glad att skyddet sitter på..är en repa i den nu fast man alltid är försiktig :p man vet aldrig vad som kan hända helt klart.
 
Vad jag förstår har displayerna blivit tåligare mot repor (det finns metoder att härda ytan på plast) så mot repor kanske displayskydden blivit överflödiga på senare år.
Det höjer kanske andrahandsvärdet på kameran om man skyddat displayen men bilderna påverkas inte.
I mitt fall (D2) vill jag inte vara utan skyddet eftersom kameran tas med lite överallt och jag tror min gamla display är ganska känslig. Det är lätt att plocka bort skyddet för att blåsa bort damm eller om man behöver granska en bild extra noga på den pga storleken redan ganska otydliga displayen.
 
Vilket LCD skydd bör jag köpa till min Nikon D3100. Använder ni LCD skydd? Antar att det inte ingår i kameraförpackningen. (?)

Tack

Hejsan! Har själv använt GGS glasskydd i några år nu på två olika kameror. Dessa har funkat väldigt bra, har bra passform....och så kommer det inte in nån skit emellan heller !
 
ANNONS