Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leicafotografer, Tips önskas.

Produkter
(logga in för att koppla)

Anden

Aktiv medlem
Jag har drabbats av Leicalust och vill köpa en M
och ett 50mm objektiv.

Vilket hus och vilket objektiv ska jag välja?
Har funderat på en M6 och ett 50 1.4.
Vill ha ett allroundkit som fungerar i många situationer. Vill inte köra blixt.

Alla tips mottages tacksamt.

Andreas
 
Leicautrustning..

Hej,
M6 låter helt Ok, :)
(kanske M7 också..)
men jag skulle nog välja en 35:a som glugg.

Tex Summicron 35:a

Men allt är ju en smaksak.. :)

Mvh Bengan

Ps. Å mitt svar/tyckande grundar sig på att jag klarat mig i nästan 45 år med denna utrustning + Tri-X. :)
 
Senast ändrad:
Klassisk Leica M6 med summicron 50/2.0 eller 35/2.0, Världens bästa kamera-lins kombination. Ladda med Tri-X och plåta på, enklare och direktare blir det inte.
 
Kan du tänka dig att använda en extern ljusmätare är M2, M3 och M4 säkert bra kameror också. M3, som har högre sökarförstoring, kanske kan vara extra intressant om du mest är intresserad av 50mm.
 
Själv valde jag Hexar RF eftersom den har (för mig) nödvändiga autofunktioner som gör den långt mer snabbhanterad än t ex Leica,s M,Kameror. + Att Hexar RF har allt manuellt förutom lite mer batteriberoende såklart,,,,(se gärna min recension,,,)

Jag har en 50 f2 på min Hexar RF och trivs alldeles utmärkt med den, 35mm är också ett ypperligt val som allroundlins.

Tri-X äR en härlig film!

Jag kör nästan uteslutande ISO400 i min mätsökarkamera,, det ger fina marginaler vid snabba lägen!!


Det bör sägas att dessa kameror stimulerar till användande (passa alla gör de såklart inte,,,),, jag själv använder min mätsökare allt mer till landskapsfoto!
Litet knepigt med cokinfilter dock. Ngn som har erfarenhet av typ Avtonat gråfilter + mätsökarhus? (Har startat en tråd om detta men inte fått så mycket gehör,,=http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=31938)



/Niclas,

Ps, titta på beggmarknaden efter Hexar RF kitten, de går på låga priser nu. Nästan orimligt låga, utifrån kvaliteten sett;/
 
Kör själv med en M2:a och en 35:a.
Klarar mig bra med den optiken och är helnöjd med konceptet.
Det är bara en själv som sätter gränserna (och filmen).

/Anders
 
Jag valde en Charman PC-606 framför M6, då den är billigare och är helt "focus free" och därmed mer snabbjobbad. Bländare är helautomatisk också. Glömde att det är (mest) kameran som begränsar mig.
 
Hej,

Härligt att höra att du skall köpa en Leica, men till skillnad från en del andra så förslår jag att du startar med en 50/2.0, för att sedan komplettera med 28 och 90. Jag tycker att 35an är för lite vidvinkel, men tillräckligt stor för att få med för mycket "onödigheter". Vilket kamera hus du skall välja är av mindre vikt, M4-P med exponeringsmätaren fastsatt uppe på kameran är i många lägen mer diskret, du kan stalla in allt utom avstånd med kameran hängande på magen, M6 (7) ger nog en lite säkrare exponering men tveksamt om det överväger - med tanke på att de är dyrare

Lycka till, du kommer att bli nöjd oavsett vilken komination du väljer

/Staffan H
 
Jag skulle undvika den gamla summiluxen (50/1,4) då den dels är dyrare och dels sämre än summicronen 50/2,0). Ljusstyrkan på summicronen räcker ganska långt i och med att du kan plåta på längre slutartider utan rörelseoskärpa, beroende på att ingen spegel förorsakar viberationer i kameran. Den nya asfäriska summiluxen skall vara extremt skarp (en del tycker att den är för skarp) men kostar också över 20000. Men skaffar du en Leica M och en summicron 50/2,0 så har du den kombination som förmodligen tagit flest "bra" bilder i världen. Och dög det åt Cartier-Bresson så lär det duga även för oss :)
Ps. Gillar dina bilder.

/Affe
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar. Lutar åt en M6 med 50/2. Ska kolla vad som finns till salu därute...

Hittade några ord av HCB på en Leicasida.


"I was asked what we would like to see. I explained that my main interest was in people and that I would like to see them in the streets, in shops, at work, at play, in every visible aspect of daily life, wherever enough goes on so that I could approach them on tip-toes and take my photographs without disturbing them."

Henri Cartier-Bresson 1955
 
Har kollat lite på MTF-kurvor, och den är extremt skarp, vilket förövrigt även summicronen är. Det är nog snarare skärpeintrycket som man har synpunkter på, och detta kan bero på att optiken upplevs som "hårdare". Samma "problem" upplevs även med apo 90/2,0 asph. Killarna på Schönnhers hade en teori att detta hade något med de asfäriska linserna att göra. Har själv även en summicron 35/2,0 asph och har inte upplevt skärpan som något problem, hadde tidigare den gamla 35:an som dock tecknar "mjukare".
 
Glömde en sak... ;-)

..varför jag tycker en 35:a e så bra till Leican..

Å det handlar nog om olika sätt att fotografera. ;-)

Jag kör jag ofta med någon form av hyperfokusering, alltså har objektivet inställd på tex Bl.f8. och 5 meter.

Då får jag ett hyffsat område där jag har skärpa.
Från c:a 2,5 meter till oändligt på en 35:a.
Betyder enklare för mig att ta bilder typ gatu-fotografering.
Upp med kameran, (ingen avståndsinställning), klick! ;-)

De e därför jag valt en 35:a på Leican.
 
Summicron 50/2 är en otroligt bra glugg, likaså summicron 35/2. Den sistnämda i generation IV varianten är min favorit, fantastiskt snygg oskärpa utanför fokus ("bokeh"). Tidigare har jag använt en pre-asfärisk Summilux 35/1.4 mycket, gav också i min smak väldigt snyggt resultat, framför allt fullt öppen. Men tappade den i sjön tillsammans med min M4 för några år sedan. Fick ett ryck förra året och köpte en Contax G2 med 28-45-90 gluggarna och är kanon nöjd, framförallt 28an är bättre än leicas motsvarighet, tyvär låter kameran en hel del när man fokuserar. Liten men inte oäven nackdel, så jag håller på att samla kulor på hög för att köpa en Leica MP med M7-vev, 0.85 sökaren, naturligtvis svart och omärkt och med en asfärisk 35/1.4 som komplement till Contaxen;-) Lycka till med vad du än köper, bättre än så blir inte småbildsfotograferande.
 
Re: Glömde en sak... ;-)

Benganbus skrev:
..varför jag tycker en 35:a e så bra till Leican..

Å det handlar nog om olika sätt att fotografera. ;-)

Jag kör jag ofta med någon form av hyperfokusering, alltså har objektivet inställd på tex Bl.f8. och 5 meter.

Då får jag ett hyffsat område där jag har skärpa.
Från c:a 2,5 meter till oändligt på en 35:a.
Betyder enklare för mig att ta bilder typ gatu-fotografering.
Upp med kameran, (ingen avståndsinställning), klick! ;-)

De e därför jag valt en 35:a på Leican.


Bra strategi där Bengt!

Jag tänker likt med min 50 f2, även om det såklart är smidigare med en 35mm!
Iso 400, f8 hjälper såklart att hålla närgränsen--->till oändligt relativt nära,, ca 5m. När objektet kommer inom det avståndet så behövs ytterst lite justering. Men ofta så är det så pass ljust att jag kör på f16 å då hamnar jag på från ca 2,6--->till oändligt.

Ett befriande sätt att fota!

/Niclas,
 
Anden skrev:
Är M6 titan ett bra val eller är det bara onödigt dyrt?

Andreas

Bilderna blir nog inte bättre,, om den då är silverfärgad så ser jag det som ngt negativt.

Jag personligen betalar inte extra för det.

(Hexar RF är i stora delar av kraftig titan,,för en bråkdel av the money)

/Niclas,
 
Roligt att du också har drabbats av Leica-bacillen, Andreas!

Jag måste säga att en Leica M är otroligt inspirerande att fotografera med. Jag kan faktiskt inte riktigt förklara varför det är så. Men det är kanske något med formen, det (relativt) lilla formatet och att man tittar genom och inte i den.

Själv har jag en M2. Jag fastnade för den för att den har bara en ram synlig åt gången. Inga kombinationer som dom andra modellerna.

Jag har även fastnat för Cosina/Voigtländers objektiv som jag gärna rekommenderar. Min favorit har blivit den lilla 21an som rent ut sagt är skitkul att ta bilder med. Jag tror att 75% av mina bilder är tagna med det. Jag har även en Ultron 35, en Apo-Lantar 90 och en gammal 'rigid' Summicron 50.

Kolla in http://www.cameraquest.com/voigtlen

/m
 
Jag hade satsat på en M4-P eller äldre M6:a Nyare är för dyra.

Voigländers 28mm är rimlig i pris och bra
Leica 35/2 och 50/2 är grymma och billiga.
 
ANNONS