Annons

Markera bilder direkt i kameran (D700), hitta markeringarna i lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

J0£L

Aktiv medlem
Finns det något smidigt sätt att lägga till en kommentar till en bild i kameran EFTER tagningen och sen söka på bildkommentaren i Lightroom och lätt plocka upp de bilderna jag markerat. I kameran finns det ju en funktion för bildkommentarer men den verkar inte gå att lägga på i efterhand och inte bara appliceras på vissa särskilda bilder.

I dagsläget "nycklar" jag mina bilder, dvs markerar med nyckeln när jag traverserar mina bilder direkt i kameran, men de markeringarna kan inte LR känna av tyvärr. Det blir då till att manuellt browsa bilderna i kameran samtidigt som i LR och vitflaggsmarkera de bilderna som jag nycklat i kameran. Inte helt smidigt kan jag tycka...

Hur gör ni? Finns det något smidigare sätt att lägga till någon markering i exifdatat på specifika bilder direkt i kameran? Och som LR kan läsa in?
 
samma utmaning

provar att puffa denna tråd då det hade varit grymt smidigt om ovanstående flöde skulle funka. sitter också med de lästa bilderna. kanske kan det finnas något mellanting då man i finder (mac, och kanske samma i PC) kan se vilka bilder som är låsta. om det gick att sortera på om en fil var låst eller inte så kanske det går att lägga någon markering som lightroom kan plocka upp?

Någon som har grymma kundskaper som vill hjälpa oss?
 
ANNONS