Annons

Matrismätning

Produkter
(logga in för att koppla)

rideg

Avslutat medlemskap
Hur fungerar matrismätningen på Nikons F90X? Jag inbillar mig att det är ett program tittar på de olika sektorerna och tolkar informationen till några generella belysningssituationer, och väljer lämplig exponering därefter. Är det rätt uppfattat?
 
Japp, rätt uppfattat. Jag har sett en skannad nikonbroschyr nånstans med detaljerad info om hur den tänker, skall se om jag hittar den igen.

Hittade den. Det där är nog en bra grej att läsa för alla som vill använda sig av matrixmätningen även om de senaste husen förmodligen har lite mer intelligens.
 
Mycket intressant läsning! Jag skall lära mig mer om matrismätning så att jag vet vad jag egentligen håller på med. De flesta bilder jag tagit med matrismätning har varit bra exponerade, men så finns det motiv där mjukvaran tydligen feltolkat informationen från matrisen och grenat iväg till en helt felaktig exponering. I höstas köpte jag dock en Minolta Autometer V som jag använt konsekvent. Bilderna på mina rullar har sedan dess varit perfekt exponerade, speciellt svåra situationer som motljusbilder, snöbilder, interiörer med stora fönster samt solbelysta motiv med en mörk bakgrund är numera inget problem.
 
ANNONS