Annons

Mellanringar - närgräns och bländare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Regulusphoto

Avslutat medlemskap
Jag har inte riktigt förstått det här med mellanringar, min fråga är:

Vad händer med närgränsen och bändaren om jag på Canons 300/2.8 IS sätter på t.ex. en 25mm mellanring?

Är även tacksam för svar om vad som händer med en 12mm mellanring, och både 25- och 12mm mellanringar

mvh,

Sander Broström, http://www.regulusphoto.com/
 
Det händer inte mycket förutom att du lär förlora möjligheten att fokusera på oändligheten. Grundregeln är att man behöver lika långt utdrag som brännvidd för att nå skala 1:1, det skulle betyda 300mm för din del. Icke internfokuserande objektiv har hela eller delar av detta utdrag inbyggt för att kunna fokuseras medan IF-objektiv flyttar hela linsgrupper internt istället. När IF-objektivet fokuseras på korta avstånd kommer också brännvidden att förkortas, i extrema fall så mycket som 30-35% (Nikon Micro 105/2,8 VR är bara drygt 70mm vid närgränsen, 1:1).

Det är dock inte helt trivialt att räkna ut vad 25mm mellanring betyder för ett givet objektiv, speciellt inte när det handlar om stora teleobjektiv. Man måste veta fler detaljer om konstruktionen, närgränsen, avbildningsskalan och för att beräkna ljusförlusterna även veta mer om ingångs- och utgångspupillernas storlek och placering.

För att komma riktigt nära med stora teleobjektiv kan man också kombinera teleconverter med mellanringar (kamera, TC, mellanring, objektiv) men då blir det ännu krångligare att räkna.
 
För att undersöka hur närgränsen ändras kan du testa att bara hålla objektivet en bit framför kamerahuset och samtidigt titta i sökaren och se om du får fokus på något som ligger nära (fokus på objektivet kan du då ha på det kortaste avståndet)
 
ANNONS