Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min autofokus på D800e har slutat fungera

Produkter
(logga in för att koppla)

k.wos

Aktiv medlem
Hej.

Min autofokus på D800e har slutat fungera. Det fungerar att fokusera manuellt och auto punkterna lyser när man trycker till på avtryckaren men inget händer med fokusen.

Står r16 i displayen när man trycker på avtryckaren. Har för mig att förut stod det vilken autofokusering man har på displayen men den är borta nu. Även knapparna man använder på kameran när man ska formatera funkar inte men det går bra att formatera i menyn.

Har provat att byta objektiv, problemet kvarstår.

Vet någon vad det kan vara för fel?

Har tidigare inte haft någon problem med fokus och kameran är köpt 2014, så det borde iaf inte vara något fabriksfel.


Hälsningar,
Katarina
 
Hej.

Min autofokus på D800e har slutat fungera. Det fungerar att fokusera manuellt och auto punkterna lyser när man trycker till på avtryckaren men inget händer med fokusen.

Står r16 i displayen när man trycker på avtryckaren. Har för mig att förut stod det vilken autofokusering man har på displayen men den är borta nu. Även knapparna man använder på kameran när man ska formatera funkar inte men det går bra att formatera i menyn.

Har provat att byta objektiv, problemet kvarstår.

Vet någon vad det kan vara för fel?

Har tidigare inte haft någon problem med fokus och kameran är köpt 2014, så det borde iaf inte vara något fabriksfel.


Hälsningar,
Katarina

En long shot...
Jag har haft samma problem att autofokus inte fungerat.
För mig var det ganska enkelt på så vis att vredet/omställaren för auto och
manuell hade hamnat i ett mitt emellan läge. Värt att kolla i alla fall i brist på annat.
 
Hihi om det var sådan enkelt lösning vore ju toppen men tyvärr jag har dragit fram och tillbaks på vredet, verkar inte vara problem där :(
 
Ja, det löste sig, tackar för tipsen :) Nu kollade jag mer noga. Objektivet var inte låst ordentligt (jag kan inte riktigt vänja mig med nikonlåsningen, fortfarande van med hur man sätter på canon objektiv) sen visade sig att jag hade valt endast af-on knappen, så nu har jag ställt in den som vanligt igen.

Så det var ett klantmisstag men tur det. Nu kan jag pusta ut!
 
r16 visar hur många bilder som ryms i bufferten med aktuella inställningar. Om du kör serietagning kommer den att visa hur mycket det är kvar av bufferten, så att man vet när kameran kommer att sakta ned.

Vad gäller formatering så håller du inne knapparna tills det börjar blinka "For" (eller något i den stilen) och sedan måste du trycka till dem igen för att kameran ska formatera kortet. Gör man inte det så händer ingenting.
 
ANNONS