Annons

Min första hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)
Den har ljud, så jag blev inte värst långvarig.

Vidare borde "Welcome" komma upp när man går in på sidan. Som det var nu väntade jag i bortåt 20 sekunder innan jag insåg att den nog laddat klart och att jag var tvungen att ta saken i egna händer.

Dessutom heter sidan "Elite XML Website", vilket också känns sådär, och efter en koll mot w3 klarar den inte heller av validering. http://validator.w3.org/check?uri=h...(detect+automatically)&doctype=Inline&group=0

Så, gör sidan tyst per default, se till att welcome laddas när man anländer, ge den en titel och ändra den felaktiga koden så blir den helt okej.

I övrigt tyckte jag det var clean, snygg design, så på den fronten finns inget att klaga på.
 
Tjo fin sida och fina bilder, en reflektion dock, "jag" tycker menyn är lite liten ska inte säga malplacerad men liten, kanske ha så att man kan gå till galleriet även från den menyn dock, då går du in på portfolio så får man fram bilbilder direkt och det dyker upp en extra meny upp i "top" som också är lite liten.

Såg inte den menyn alls först, dumt att missa då det var en hel del riktigt fina bilder i de andra kategorierna.

Sen är det som föregående sa, validering etc men riktigt snygg och stilren sida.

/Micke
 
Ber om ursäkt om jag lånar tråden lite.
Men hur fungerar det här med validering? Var inne och kollade på http://validator.w3.org och såg att min hemsida inte heller "gick igenom" där.

http://validator.w3.org kontrollerar din kod mot den doctype som du har ställt in på sidan, tex HTML 4.01 Strict.

Skulle någon kod på din sida inte stämma överens med HTML 4.01 Strict så kommer validatorn att berätta vad som är fel och hur du kan göra för att koden ska stämma överens med vald doctype.

/P
 
Ursäkta om jag framstår som trög, men jag kan inget om sådant här.
Jag har gjort min hemsida (www.rasmuslindersson.se) med hjälp av en färdig template på one.com.
Borde det inte vara förspecificerat därifrån vilken coding och doctype som används?
 
Mer specifikt är validering till för att hemsidan ska visas exakt likadant i så många webbläsare som möjligt, för att undvika tolkningsfel. Det finns extrema mängder sidor som ser hur bra som helst ut i en t ex firefox, men som är onavigerbar i safari eller internet explorer.

Validering tar inte bort risken att olika motorer tolkar koden olika, men minskar iaf risken.
 
Till Calle:
jag gillar designen på din hemsida, men jag tycker du gjort en del tabbar med den.

Till att börja med hatar jag att inte kunna skicka en länk till den sida jag vill kompisen skall se. Med din sida måste jag skicka en länk till framsidan, och sedan be kompisen klicka här och där för att få upp samma sida/bild som jag har på min skärm. Det borde gå att fixa, utan att funktionaliteten blir lidande. (Men det brtyder nog att du får överge alla animationer och liknande.)

Dessutom stötte jag på ett problem med dina gallerier: min skärm är 768*1024, vilket är viktigt i sammanhanget, då pilarna för att klicka mig till föregående eller nästa bild inte alltid rymdes på skärmen. Jag kan i det läget bara stänga just den bilden, och då hamnar jag i galleriet igen.

Utöver det har jag en kommentar till: jag är allergisk mot hemsidor som väsnas utan att jag bett om det. Ofta bryr jag mig inte om att ens låta sidan ladda klart i browsern innan jag lämnar den. Om du absolut måste ha ljud på sidan, ändra då på det så att grundinställningen är att ljudet är avstängt, tills användaren slår på det själv.
 
Tackar för all återkoppling.

Hem o knacka efter jobbet:
- ändra titel (slarvigt som faen att missa detta)
- hamna på "welcome" när man går in på sidan
- ljudlöst by default
- hamna i "categories" i stället för "cars", när man går in på "portfolio"
- ökad storlek på övre panelen
- försöka fixa validering

tackar igen...
 
Till Calle:
jag gillar designen på din hemsida, men jag tycker du gjort en del tabbar med den.

Till att börja med hatar jag att inte kunna skicka en länk till den sida jag vill kompisen skall se. Med din sida måste jag skicka en länk till framsidan, och sedan be kompisen klicka här och där för att få upp samma sida/bild som jag har på min skärm. Det borde gå att fixa, utan att funktionaliteten blir lidande. (Men det brtyder nog att du får överge alla animationer och liknande.)

Dessutom stötte jag på ett problem med dina gallerier: min skärm är 768*1024, vilket är viktigt i sammanhanget, då pilarna för att klicka mig till föregående eller nästa bild inte alltid rymdes på skärmen. Jag kan i det läget bara stänga just den bilden, och då hamnar jag i galleriet igen.

Utöver det har jag en kommentar till: jag är allergisk mot hemsidor som väsnas utan att jag bett om det. Ofta bryr jag mig inte om att ens låta sidan ladda klart i browsern innan jag lämnar den. Om du absolut måste ha ljud på sidan, ändra då på det så att grundinställningen är att ljudet är avstängt, tills användaren slår på det själv.

Håller med på alla punkter, speciellt den om att det inte går att länka direkt. Tappar halva poängen liksom.
 
Till Rasmus:
Jag gillar utseendet på din sida också. Den är snygg och det är lätt att hitta på den.

Men jag har en del synpunkter på annat:
varför är det bara två länkar i menyn som håller sig till aktuellt fönster? Alla andra länkar i menyn öppnar ett nytt fönster. Det tycker jag är onödigt. Om det skall öppnas nya fönster, låt då användaren bestämma om/hur/när det skall ske.
Och på tal om att öppna nya fönster så kan jag inte testa de sidorna: servern svarar inte. Det är kanske inget du kan påverka, men något att tänka på. Det är dock möjligt att du länkat till fel adresser...

Dessutom bör du titta till HTML-koden (om du kan något om den): den godkänns inte av W3Cs validator (http://validator.w3.org/). Och om du kan något om HTML kan du vilja göra om sidans kod: du använder tabeller för layouten, vilket anses vara ett stort tabu idag. Det är (mycket) bättre att använda CSS och <div>...</div>, då HTML-koden blir mycket renare och enklare att ändra i i framtiden.
 
Utan att säga något om design eller dylikt hittade jag en sak till som iaf inte funkar för mig.

När man har gått in på en portfolio och vill komma tillbaka för att välja en annan måste man klicka på welcome och sedan portfolio igen.
Borde funka att endast behöva klicka på portfolio. ^^
 
Men jag har en del synpunkter på annat:
varför är det bara två länkar i menyn som håller sig till aktuellt fönster? Alla andra länkar i menyn öppnar ett nytt fönster. Det tycker jag är onödigt. Om det skall öppnas nya fönster, låt då användaren bestämma om/hur/när det skall ske.
Hade det som du föreslår tidigare, men efter påpekande från andra att det blev en jäkla massa klickande på browserns bakåtknapp för att för att komma tillbaka ifrån gallerierna (tyvärr kan jag inte länka till startsidan från gallerierna). Då blev det på detta vis. Och med flikar (som väl alla webläsare har idag?) tycker jag det blir ganska smidigt.
Och på tal om att öppna nya fönster så kan jag inte testa de sidorna: servern svarar inte. Det är kanske inget du kan påverka, men något att tänka på. Det är dock möjligt att du länkat till fel adresser...
Testar länkarna då och då och har inte upptäckt några problem, men det är bäst att jag går in och kollar igen.

Dessutom bör du titta till HTML-koden (om du kan något om den): den godkänns inte av W3Cs validator (http://validator.w3.org/). Och om du kan något om HTML kan du vilja göra om sidans kod: du använder tabeller för layouten, vilket anses vara ett stort tabu idag. Det är (mycket) bättre att använda CSS och <div>...</div>, då HTML-koden blir mycket renare och enklare att ändra i i framtiden.
Tyvärr kan jag ingenting om html (mer än några väldigt basic koder). Det är den största anledningen till att jag valde färdiga mallar från one.com.
Har väl ibland dessvärre känt mig lite begränsad av mallarna, men inte kunnat göra så mycket åt det pga min okunskap om html-kodning.

Tack så mycket för din feedback/hjälp!
 
Utan att säga något om design eller dylikt hittade jag en sak till som iaf inte funkar för mig.

När man har gått in på en portfolio och vill komma tillbaka för att välja en annan måste man klicka på welcome och sedan portfolio igen.
Borde funka att endast behöva klicka på portfolio. ^^

men att gå via "categories" i toppanelen funkar?
- dvs när du är inne i "portfolio" och vill byta kategori, gör du detta via "categories" i panelen längst upp på sidan
- har du en bild framme, klickar du mitt i bilden för att stänga den först

tack för din kritik...

(redigerad pga felstavning)
 
Hade det som du föreslår tidigare, men efter påpekande från andra att det blev en jäkla massa klickande på browserns bakåtknapp för att för att komma tillbaka ifrån gallerierna (tyvärr kan jag inte länka till startsidan från gallerierna). Då blev det på detta vis. Och med flikar (som väl alla webläsare har idag?) tycker jag det blir ganska smidigt.

Testar länkarna då och då och har inte upptäckt några problem, men det är bäst att jag går in och kollar igen.


Tyvärr kan jag ingenting om html (mer än några väldigt basic koder). Det är den största anledningen till att jag valde färdiga mallar från one.com.
Har väl ibland dessvärre känt mig lite begränsad av mallarna, men inte kunnat göra så mycket åt det pga min okunskap om html-kodning.

Tack så mycket för din feedback/hjälp!

Att det blev en himla massa klickande för att komma tillbaka från gallerierna antyder att du byter utseende på sidan, när man kommit till gallerierna. Att byta utseende på sidor inom en och samma site är något man bör undvika, då det ofta leder till att besökaren känner sig vilse: om du blivit van vid att navigationen finns på en plats skall man inte flytta på den. Du bör heller inte ändra mer i navigationen (dvs menyerna) mer än nödvändigt för varje undersida.

Jag håller inte med dig om att det är smidigt med att dina gallerier öppnas i flikar istället för ett nytt fönster: oavsett flik eller fönster tycker jag du skall hålla dig till den flik (eller det fönster) jag öppnat din sida i. Om du använder ett färdigt verktyg för gallerierna som inte funkar på något annat sätt föreslår jag att du hittar ett annat verktyg!

Trots ovanstående vet jag att det finns tillfällen då ett nytt fönster kan vara motiverat, men jag har svårt att se att bildgallerier skulle vara ett sådant undantag.
 
ANNONS