Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta Dimage 7i vs Nikon coolpix 5700 vs Fuji FinePix S602

Produkter
(logga in för att koppla)

joggac

Medlem
Vill gärna ha kommentarer om dessa tre som jag har kommit fram till att jag har råd med.

Fotat med Canon Eos 300 innan och vill nu ha en digital motsvarighet. Men då de är på tok för dyra får jag nöja mig med nån av dessa tre..

Minolta Dimage 7i
Nikon coolpix 5700
Fuji FinePix S602


Vilken rekommenderas mest och varför??

MVH Jögga
 

steinick

Aktiv medlem
Jag kan referera till en sammanställning i senaste numret av tyska ColorFoto, där man jhar jämfört 64 digitalkameror. De ger poäng för en massa olika saker, men för enkelhetens skull redovisar jag bara bildkvalitet, hantering och betyg:

Minolta Dimage 7i: 54 + 20 = 74 (mycket bra)
Nikon Coolpix 5700: 58 + 20,5 = 78,5 (mycket bra)
Fujifilm Finepix S602: 54 + 14 = 68 (bra)

Som jämförelse Canon PowerShot G2 (G3 inte testad än): 59 + 21,5 =80,5 (mycket bra)

G2 är den som har fått högsta betyget.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Tidningen FOTO hade test av just de tre kamerorna i nummer 11/2002. Biblioteket har ju nummer om du inte själv har.

De kom fram till:

Nikon 5700:
+ Omfattande inställningar
+ Bra vitbalans
+ Vändbar monitor
+ Bäst sökare
- Kort batteritid
- Långsam AF
- Kraftigt brus i röda kanalen
- utfrätta högdagar
- Svårt att fokusera i svagt ljus

D7i:
+ Mycket bra reglage
+ Bra vidvinkel (28)
+ Omfattande inställningar
+ Bra stöd för extern blixt
+ Bra AF vid svagt ljus
- Brusiga lågdagar
- Otydlig sökare
- Relativt hög strömförbrukning
- Känns plastig, trots hus i metall

602:
+ Bra reglage
+ Bra sökare
+ Bra exponering
+ Bra skärpa
+ Snabb AF
+ Relativt låg strömförbrukning
- För kraftig elektronisk skärpa i normalläget
- Saknar RAW-format
- Saknar vanlig LCD-Display (för inställningar)
- Något brusig

Slutledningen som C.Nilsson (tekn.redaktör, FOTO) gjorde var att Fuji vann på sitt pris i förhållande till bildkvalité, finesserna och hanteringen. Att den "bara" har 3MP kompenseras med att objektivet håller hög kvalité. Vidare ansåg han att Minoltas och Nikons opitik inte riktigt klarade leverera alla de MP som CCD ville ha på ett bra sätt.

Källa: FOTO 11/2002
 

sagan

Avslutat medlemskap
anledningen till att jag valde 7i:

stor zoom med bra vidvinkel (28-200mm)
manuell zoomring.
manuell fokusring.
filtergänga.
mängder med inställningsmöjligheter. (full kontroll över bildresultatet)
mycket snabb.
mycket hög bildkvalité.

det var de kraven jag hade på kameran och de blev uppfyllda, ingen annan kamera i klassen ger allt ger detta. (förutom 7Hi så klart)
 

joggac

Medlem
Här går det undan. Tack för svaren!
Jag ska nog kolla den där tidningen..

Är det bara minoltan det är manuell zoom och focus på?

//Jögga
 

sagan

Avslutat medlemskap
joggac skrev:

Är det bara minoltan det är manuell zoom och focus på?

//Jögga
japp, av dessa 3, sen har du Sony 717 som har manuell zoom och fokusring oxå.

Fujin har manuell fokusring, men inte manuell zoom.
 
Senast ändrad:

sagan

Avslutat medlemskap
Jeppe skrev:
Alla tre har manuell fokusering, men det är bara Minoltan som har manuell zoom.

Red: (Faktiskt Kim)
nej, Nikonkameran har ingen manuell fokusring.
man kan manuellt ställa in fokuseringen med hjälp av knappar dock, men det är inget vidare alls.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Nej man kan ställa in fokus manuellt genom att samtidigt hålla in en knapp samtidigt som man vrider på inmatningshjulet... mycket osmidigt... men manuell fokusering är det...
 

Sniket

Aktiv medlem
Av tidigare erfarenhet av den tidningen skulle jag inte bry sig så mycket om vad dom säger...

Fujis 602 är (tror jag) lite mindre avancerad än dimage 7i & Nikon´s, men så är priset en aningen större va.

Okej, du kört analogt, förmodligen rätt så mkt manuellt med din EOS kamera, och vill göra det nu också...sååå;

En god vän till mig har en 602:a och säger såhär om den manuella delen; Nja, den kunde varit bättre. Denna kamera är nog menat att köra automatisk sedan om du ínte får det du är ute efter i exponeringsväg så kan du relativt enkelt ändra. Men att köra helt manuellt är nog inte så skoj! - men den har en riktigt bra macro som knäcker de flesta konkurenterna(i sin klass)
(för bilder kolla www.dpreview.com det gäller alla 3 kameror)

Dimage får du nog mest för pengarna, kanske det bästa alternativet för dig om du vill köra manuellt,(skulle gärna vilja höra vad någon person som har en nikon 5700 säger) Båda är riktigt bra kameror!

Så säger datormagazin om Dimage 7i;
Bäst i test 2002 enligt Datormagazin nr 7 - 2002:
- "...Mycket avancerade manuella funktioner...god kontroll över exponeringen...rekommenderas till alla som älskar att fotografera-inte bara sikta och trycka...möjligen viss tvekan till sökaren..."
(okej ingen super referens, men det jag vill få fram är att kameran är bra manuellt)

scandinavian:

"... Trevlig modell med mycket systemkamerakänsla! Bra att man kan ställa in exempelvis bildupplösningen genom enkla knapptryckningar direkt på kameran istället för att behöva gå in i menyer. Dock är jag kanske personligen inte så förtjust i Elektroniska sökare (EVF) som denna modellen har.

JAg ahde inte velat va i dina skor, verkar inte vara ett lätt val! hehe. Good luck mvh Robban
 

joggac

Medlem
Fasen. Tror nog det lutar åt M7i tillslut...
Vart köper man en sån billigt?

Finns det tillbehör så som fisheye och tele konverter till den?

// Jögga
 

sagan

Avslutat medlemskap
Jeppe skrev:
Nej man kan ställa in fokus manuellt genom att samtidigt hålla in en knapp samtidigt som man vrider på inmatningshjulet... mycket osmidigt... men manuell fokusering är det...
att använda knapp och inmatningshjulet, skulle jag inte på något sätt jämföra med en riktig fokusring.


"On slight disappointment here is that Nikon appear to have missed the opportunity for a manual 'focus-by-wire' focus ring, something other 5 mp prosumer cameras have."

http://www.dpreview.com/reviews/nikoncp5700/page7.asp
 

Joker

Aktiv medlem
Kolla förra numret av FOTO och bilda dig en egen uppfattning. Alla tips i denna tråd är inte helt objektiva.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Jag anser att FOTO är mer objektiva än vad t.ex ColorPhoto eller andra tyska tidninger... De vågar inte såga... Soligor får typ 90% och ett Carl Zeiss 99%....

Det handlar ju om att läsa artiklen och bilda sig en egen uppfattning... Det är bäst om man gör det från lite olika källor...

Dessutom är C.Nilsson på FOTO en mycket trevlig kille med sunda åsikter, vilket jag tycker han visar i sina artiklar.
 

steinick

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Jag anser att FOTO är mer objektiva än vad t.ex ColorPhoto eller andra tyska tidninger... De vågar inte såga... Soligor får typ 90% och ett Carl Zeiss 99%....

Det handlar ju om att läsa artiklen och bilda sig en egen uppfattning... Det är bäst om man gör det från lite olika källor...

Dessutom är C.Nilsson på FOTO en mycket trevlig kille med sunda åsikter, vilket jag tycker han visar i sina artiklar.
ColorFotos jämförande tester har den fördelen att de baserar sig på mätvärden (som ges poäng enligt ett bestämt system). I dag är det inte så stora skillander i sådant som man kan mäta upp i laboratoriet. Hållbarhet och konstruktionskvalitet är svårare att testa.

Vilka Zeiss-objektiv anser du bör sågas?
 
ANNONS