Annons

Minolta Dimage 7i vs Nikon coolpix 5700 vs Fuji FinePix S602

Produkter
(logga in för att koppla)

steinick

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Nej Har letat efter källan och möjligen är objektivet testat i 7/2001.

Oberoende av detta hävdar jag fortfarande att det är lite märkligt att de två Tyska tidningarna ger 100-400:at från Soligor 4 av 5 när andra tidningar kommer fram till motsatsen... är inte det ett färgat test då?
Är det möjligen testen av Soligor 4,5/6,7/100-400 mm i ColorFoto 9/97?

Det testresultatet ser ut så här:

Skärpa: 16,6 (30)
Kontrast: 23,2 (30)
Centrering: 11 (20)
Distorsion: 9 (10)
Vinjettering: 10 (10)

Totalt: 69,8 (100) Betyg: sehr gut

Inget exceptionellt, såvitt jag kan se. Det är förvånande att Cyberphoto skriver 4 av 5, ColofFoto har haft det här poängsystemet länge.

Anledningen till att jag fortsätter denna tråd är inte att jag har något med ColorFoto eller Soligor att göra (det har jag inte), utan att jag ser att det sprids allehanda uppgifter som inte är kontrollerade eller kontrollerbara (av typen "jag har hört/läst någonstans att ...). När jag frågar efter källan får jag bara luddiga svar.

Jag har själv lång erfarenhet att praktiskt testarbete: mellan 1987 och 1997 arbetade jag som konsult inom den medicintekniska industrin med testverksamhet. Jag planerade, genomförde och utvärderade (egna och andras) tester. Jag gjorde detta parallellt med mitt arbete som fotolärare.

Enkelt uttryckt kan ett test gå till så här:

1. Vilka frågor vill jag har svar på?
2. Hur ska jag utforma mätningarna och testerna så att jag får svar på frågorna?
3. Hur ska jag utvärdera testresultaten?

Det är framför allt på den tredje frågan som jag tycker att det brister i många fall (FOTO är inget undantag).
 

Jeppe

Aktiv medlem
Då tar vi och jämför de testvärdena med de som finns på photodo.se (MTF-värden)

Efetrsom Soligor inte gör några objektiv utan köper från Cosina så kan vi ta deras version av objektivet (Ja..det är samma)

MTF-Värde: 0.9....

MTF mäter ju endast hur skarpt objektivet tecknar ut 35mm formatet. Så man kan ju säga att colorfoto inte är helt ute och reser med lite mer än 50%

Tur att de har med vinjettering och distorsion.. annars hade det inte blivit högt betyg ;)

70% sehr gut........
 

steinick

Aktiv medlem
Jag står inte för bedömningen! Jag skulle aldrig köpa ett sådant objektiv. (Jag har bara Canon-original.) Om vi är överens om att det är detta test som avses kan du kanske förklara din passus:

"Det var ett test för något år sedan som colorfoto presenterade och ett objektiv hade fått värden som inte var möjliga. Dvs bättre egenskaper än om gluggen inte innehållit några glas alls."

Eller refererar du till ett annat test?
 
ANNONS