Annons

Minsta slutartid, Nikon-logik?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Njae, även vi rättänkande svenskar använder adjektiven "snabb" och "långsam" (eller "hög och "låg") om hastighet.

Vi tar dock inte omvägen via hastighet för att beskriva slutartider.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Njae, även vi rättänkande svenskar använder adjektiven "snabb" och "långsam" (eller "hög och "låg") om hastighet.

Vi tar dock inte omvägen via hastighet för att beskriva slutartider.
Jo förvisso. Om hastighet eller fart ja. Och vi kan säga att tiden passerade snabbt. Timmen gick fort. Men då mer i en jämförande betydelse. En upplevelse av att timmen inte kändes som en timme utan som någonting kortare.
Men tidens hastighet är konstant (för oss på jorden). Den är varken snabb eller långsam. Den är vad den är.
 

SSD

Aktiv medlem
Långa diskussioner om logik.........men det minst logiska i hela historien är ju defakto att man sätter en avancerat systemkamare i händerna på en som har noll koll på hur det fungerar. Och denna tankevurpa försöker man dölja genom att hitta mer eller mindre knepiga lösningar. Logiskt? :geek:
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag kan hålla med om att det kan verkar förvirrande, men som det fungerar fungerar väldigt bra när man förstått hur det fungerar.

Det är ingen absolut längsta slutartid utan det är en underordnad inställning till automatisk ISO. Därför fungerar det bara så länge kameran kan klara av slutartiden med hjälp av ISO,
 

Polar300

Aktiv medlem
När jag läser den här tråden tackar jag Mt Fujis alla gudar för att de lät ingenjörerna
på Nikon skapa unika Df - jag har allt på gamla hederliga rattar ovanpå huset...

Visst, det finns en massa internt i elektroniken den ärvde från D4 - men varför
bry sig, när det finns riktiga rattar? :D
/Odd
Och ISO 204800 finns därinne någonstans - om nu någon skulle vilja ha det...
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: PMD

fotobollfoto

Aktiv medlem
Njae, även vi rättänkande svenskar använder adjektiven "snabb" och "långsam" (eller "hög och "låg") om hastighet.

Vi tar dock inte omvägen via hastighet för att beskriva slutartider.
Ja, jag kan i hög hastighet åka snabbt mellan Uppsala och Gävle. Men tiden det tog (50 min) var varken hög eller snabb. Den var ovanligt kort (för mig).

Man skulle kunna tänka sig att en slutare faktiskt rör sig olika snabbt för olika slutartider. Åtminstone rent teoretiskt. Men de konstruktioner jag känner till fungerar inte så. Slutartiden är tiden mellan slutarens öppning och stängning.
 

Falumas

Aktiv medlem
Slutartiden är tiden mellan slutarens öppning och stängning.
Om kameran har och använder en fysisk slutare.

Numera är det väl allt som oftast tiden mellan nollställningen av sensorn och utläsningen som är slutartiden. Mobiltelefonerna har fungerat så länge och fler och fler systemkameror fungerar så nu också.
 

Peter Kaiser

Aktiv medlem
Jag kör Canon.
Har själv irriterat mig på att min. shutter speed inte verkar fungera när jag vill. Upptäckte nu att den fungerar i Av, men ej i M eller Fv (som jag alltid kör med).

Att den inte fungerar i M kan jag förstå - du ska ha koll på allt själv - men Fv som jag tycker är underbart smidigt är det lite synd på...

Däremot - om exponeringen kräver en högre ISO än min satta gräns, så överrids min.shutter speed, även i Av där min.shutter speed är aktiv. (och safety shift = disabled)

Tillägg: Ovanstående provade jag ut på min M6II.

Men på min R6 så fungerade allt som förväntat. :) Inte ens i M-läget kan jag vrida ned Shutter speed lägre än den satta gränsen.

Så min slutsats är att det verkar fungera olika på olika kameramodeller/serier även inom Canon.
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Automatiken har väl alltid fungerat olika på olika märken. Det är väl ett sätt dom olika tillverkarna kan profilera sig. Eftersom dom fungerar olika blir det en vanesak och situationen kanske har störst betydelse för vilken som är bäst. I vilket fall så brukar det mesta gå att lösa om man känner till hur kameran man fotograferar med fungerar.
 
ANNONS