Annons

Moaréeffekt

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är svårt att säga något utan att känna till dina arbetsmetoder. Det kan vara så enkelt att det är en jpeg-effekt.
 
Jag ser ingen moiré i den där bilden. Möjligen lite bandning eller effekter av jpeg-komprimering.

Använder du Photoshops spara för webb-funktion när du jpeggar bilden? Där kan du ju se komprimeringseffekterna live.
 
Ursäkta en fråga som kanske är *för* basic, men...

Tittar du på bilden i 100% förstoring? Om inte, så är det klart att bilden måste förvrängas lite. En förstoring på 19/20 (=95%) eller 21/20 (=105%) ger ju konstiga effekter vid var tjugonde pixel.
 
Moiré kanske var fel ord. Det är nog bandning det ska heta. Bilden är 512 x 600 pix som brukar vara bra som max format.
Bengt: Ingenting är för basic för mig när det gäller den tekniska biten.
Jag kör i Netscape av gammal vana. Men nu har jag kollat på min bild i Explorer och då ser den plötsligt bättre ut!!!!
 
Då verkar det vara en effekt av förstoringen. Öppna bilden i något program där du kan ställa förstoringen. Den borde se bra ut i 100%, 50%, 67%, 150% osv. Om den bara ser mysko ut i "udda" förstoringsgraden så är nog allt som det skall vara.
 
hur gjorde du den mörka vinjetteringen?
justeringslager?
jag har tyckt mig märka att bandningen blir tydligare med ett överliggande justeringslager, än om man mörkar ner på bilden direkt.
 
Christel- I love you baby!

Det är skönt med proffs. Jag har gjort precis som du trodde, dessutom tonat och maskat i ett annat justeringslager.

Bernt - en djävul på grafik, men en nolla på det tekniska eftersom jag mest jobbar på känsla.
 
Ållrajt!

blev det bättre då? :eek:)
jag har själv tyckt att skillnaden varit så pass att jag numera försöker göra vinjetteringen på en sammanslagen kopia av alla lager istället, när jag är hyfsat klar med bilden i övrigt.
bandningen syns på papperskopior oxå nämligen, så det vill man få ner.

markera översta lagret, tryck ctrl+A, ctrl+shift+C, ctrl+V, för att snabbt göra en sammanslagen kopia... byt ut ctrl mot commando vid eventuell mac-situation.
 
Fetabra!

Jag har också kommit på en annan teknik som funkar på den typen av bilder som jag gör i alla fall.
Jag brukar duplicera den färdiga bilden och göra den till gråskala och därefter lägga på lite korn. Sen lägger jag tillbaka den på RGB bilden och drar ner opaciteten så att kornet inte stör.
 
ANNONS