Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nas

Produkter
(logga in för att koppla)

Poker

Aktiv medlem
Hej.

Denna typ av tråd har varit uppe många gånger förut men då vissa inlägg är snarlika har jag ändå en specifika frågor/funderingar.

Jag har nu som många andra bilder som ska sparas och göra backup på.
Bildantalet är sedan 2003 och min bildbank börjar närma sig mer än 30000 bilder och växer med ca: 1000 bilder/månad.

Därför måste jag nu snarast köpa en NAS.

NAS:en bör och måste gå att komma åt utifrån som t.ex. FTP, eller andra gränssnitt.
Att komma åt NAS:en via iphone är också bra.
Att göra användare där man styr rättigheter m.m.
Backup av NAS görs via en extern USB-Disk
Andra features är att NAS:en har eller stöder en tredje parts mjukvara som klarar av Inkrementell säkerhetskopiering då det är viktigt för att slippa dubbletter på filer.
Har jag glömt något viktigt?

De märken jag kikat på är

Drobo: Här har jag kikat på modeller Drobo S, Drobo FS.
tyvärr har ingen av de modellerna både USB, Ethernet då jag också vill göra backup av NAS:en.
Det som talar för är enkelheten med att byta ut och sätta in diskar och storleken ökas per automatik. Emot är att Drobos system tycks falera och krascha.

QNAP: Här har jag kikat på flera modeller som verkar intressant. bla så stöder QNAP SS-839 PRO All in One NAS Server 3:de parts backup mjukvarat: bl.a. LaCie Silverkeeper vilket är bra. Andra modeller är QNAP TS-412, QNAP TS-419P+

Synology: DS411+II, Är dåligt påläst när det gäller detta
märke men Synology verkar också vara en bra produkt.
 
Senast ändrad:
Snapshot är en mycket bra funktion på NAS (och SAN). Med dessa så fryser du hur lagringen ser ut vid en given tidpunkt (ögonblicksbilder) och du kan enkelt gå tillbaka utan att behöva plocka fram filerna från en backup.

Beroende på märke finns det olika funktioner och antalet snapshots som kan hanteras. På jobbet har vi några NetApp SAN (med NAS funktion) där vi tar snapshots med jämna mellanrum på användarnas hemkataloger.. Sedan man Windowsanvändarna klicka med höger musknapp på filen och via previous version leta fram den version av filen som dom vill återställa.

Detta är ingen ersättare till annan backup, men man kanske tar backup till USB-disk en gång om dygnet, medan man tar snapshot varannan timme för att snabbt kunna återställa en fil som man råkar förstöra.
 
Jag har en sådan lösning med 2 st NAS på två olika orter som speglar sig via fiber WAN (Stadsnät 100/100 - 100/10). Skriver mer i helgen om Du har tid att vänta, nu hinner inte jag.
 
Det finns många tillverkare som gör nas-enheter, en del har valt lite olika inriktningar.

Synology och Qnap är bägge mycket välkända och just de två tycks ofta tävla med varandra när det gäller funktioner. Bägge har omfattande funktioner inbyggda redan från början, och bägge har enkla system för att installera ytterligare funktioner så de i praktiken fungerar som lättskötta Linux-servar. De kan vara ftp-server, webbserver, köra Wordpress, ha en egen databasserver osv. Men de är mycket enkla att använda som lagringsenheter, komplexiteten är helt frivillig. Enda haken är att de är lite dyra.

Buffalo och Thecus är två andra märken som påminner lite om Synology/Qnap, men har lite mindre av kringfinesserna och istället koncentrerar sig på lite mer företagsinriktade funktioner. Thecus har t.ex. några modeller med inbyggd batteri så enheten håller sig igång en stund ifall strömmen faller bort och kan stänga av sig under ordnade former ifall strömmen inte kommer tillbaka i tid - inbyggd ups. Netgear har också flera företagsinriktade modeller.

Annars har du klassiska märken som D-link, Netgear, Linksys, Lacie, Iomega som alla gör enkla nas-enheter utan så mycket extrafinesser men som fungerar bra.

Andra mindre märken som Freecom, Myditto med gör också bra enheter, men har mindre sortiment.

Drobo har jag testkört för några år sedan och imponerades av elegansen och enkelheten, men avskräcktes av det hutlösa priset. Här har jag tyvärr också fått höra en hel del historier om bristande service vid tekniska problem plus att deras egen lite halvhemliga raid-lösning tydligen inte alltid är så tillförlitlig. Känns synd på en så elegant lösning, men jag har svårt att rekommendera dem.

En riktig budgetlösning för den händige - i alla fall innan hårddiskmarknaden fick härdsmälta pga översvämningarna i Thailand - är att köpa t.ex. en sådan här burk:
http://www.dustin.se/hp-proliant-n36l-microserver-amd-athlon-ii-13-2mb-1g-250gb/product/5010551650
sätta i egna diskar och sedan installera Freenas
http://www.freenas.org
så har du en både avancerad, rymlig och billig nas-enhet med bra utbyggnadsmöjligheter.

De flesta större märkena har egna lösningar för fjärr-replikering mellan enheter, bland de enklaste enheterna att använda för fjärråtkomst är nog
Netgear Stora
Myditto
Freecom Silverstore 2
som alla tre har enkla förinstallerade lösningar för att komma åt data på enheterna utifrån och det utan att du behöver mecka med inställningar i din router/brandvägg.

Freecom Silverstore 2 testade jag nyligen och den var enkel att komma åt via en Android-app i alla fall. Jag vet att även Synology (och då troligen även Qnap) har appar för dataåtkomst från mobilen.
 
Att köpa en NAS är en investering där man vill att det ska bli rätt från början. Det finns ett antal märken på marknaden och var och en har sina för- och nackdelar.

Jag har kört med ett antal varianter under åren. Det började med LAN-kopplade hårddiskkabinett, jag tror det var här min misstänksamhet mot LaCie grundmurades. De klarade inte att användas som en liten filserver på hemmaplan. Jag har även kört med USB-kopplade hårddiskkabinett och köpt lösa hårddiskar som enkelt monteras in. Flera av kabinetten har havererat efter något år.

Den första NAS:en jag köpte var en Netgear ReadyNAS NV+. Fungerar helt OK, men har en stor brist. Alla hårddiskar fungerar inte. När jag behövde utöka kapaciteten var det inte lätt att hitta rätt. Då bestämde jag mig för att pröva Drobo, prislappen till trots. Det har sitt pris att jobba med stora datamängder som ska kopieras över nätverk.

Drobon fungerar mycket bra, tuffar och går. Mer kapacitet? Ta ut en hårddisk och stoppa in en ny. Under drift. Jag har även en USB-Drobo på jobbet med backup. För mina behov är Drobo mycket bra, en stor fördel är att man kan blanda hårddiskar lite hur som helst. Uppgradering av kapacitet är busenkel.

Mina två cent.
 
Det finns många tillverkare som gör nas-enheter, en del har valt lite olika inriktningar.

Synology och Qnap är bägge mycket välkända och just de två tycks ofta tävla med varandra när det gäller funktioner. Bägge har omfattande funktioner inbyggda redan från början, och bägge har enkla system för att installera ytterligare funktioner så de i praktiken fungerar som lättskötta Linux-servar. De kan vara ftp-server, webbserver, köra Wordpress, ha en egen databasserver osv. Men de är mycket enkla att använda som lagringsenheter, komplexiteten är helt frivillig. Enda haken är att de är lite dyra.

Buffalo och Thecus är två andra märken som påminner lite om Synology/Qnap, men har lite mindre av kringfinesserna och istället koncentrerar sig på lite mer företagsinriktade funktioner. Thecus har t.ex. några modeller med inbyggd batteri så enheten håller sig igång en stund ifall strömmen faller bort och kan stänga av sig under ordnade former ifall strömmen inte kommer tillbaka i tid - inbyggd ups. Netgear har också flera företagsinriktade modeller.

Annars har du klassiska märken som D-link, Netgear, Linksys, Lacie, Iomega som alla gör enkla nas-enheter utan så mycket extrafinesser men som fungerar bra.

Andra mindre märken som Freecom, Myditto med gör också bra enheter, men har mindre sortiment.

Drobo har jag testkört för några år sedan och imponerades av elegansen och enkelheten, men avskräcktes av det hutlösa priset. Här har jag tyvärr också fått höra en hel del historier om bristande service vid tekniska problem plus att deras egen lite halvhemliga raid-lösning tydligen inte alltid är så tillförlitlig. Känns synd på en så elegant lösning, men jag har svårt att rekommendera dem.

En riktig budgetlösning för den händige - i alla fall innan hårddiskmarknaden fick härdsmälta pga översvämningarna i Thailand - är att köpa t.ex. en sådan här burk:
http://www.dustin.se/hp-proliant-n36l-microserver-amd-athlon-ii-13-2mb-1g-250gb/product/5010551650
sätta i egna diskar och sedan installera Freenas
http://www.freenas.org
så har du en både avancerad, rymlig och billig nas-enhet med bra utbyggnadsmöjligheter.

De flesta större märkena har egna lösningar för fjärr-replikering mellan enheter, bland de enklaste enheterna att använda för fjärråtkomst är nog
Netgear Stora
Myditto
Freecom Silverstore 2
som alla tre har enkla förinstallerade lösningar för att komma åt data på enheterna utifrån och det utan att du behöver mecka med inställningar i din router/brandvägg.

Freecom Silverstore 2 testade jag nyligen och den var enkel att komma åt via en Android-app i alla fall. Jag vet att även Synology (och då troligen även Qnap) har appar för dataåtkomst från mobilen.

Tack för svar.

För mig måste det fungera direkt, och det ska inte vara krångligt att lägga till diskar "hot-swap"
Av de märken du nämner här ligger nog Qnap bra till med tanke på att TV-Bolag kör/körde Qnap.
Den enda som klarade av tredje parts program var den dyra för 8000 kr QNAP SS-839 PRO.
De andra står det inget om.
Frågan är om de klarar av detta?
Inkrementell kopiering är det topp-primära för mig
Alla förändringar som hamnar i denna specifika mapp på MBP uppdateras även på NAS:en.

QNAP: Är det möjligt att om jag har en 4-bay att sätta dit 2 st 2TB och sedan sköter systemet om resten och utökar diskkapaciteten?

Drobo ser ju bra ut med sin snygga inköpta för tillfället kvinnliga programledare som pratar varmt om systemet men läser man i forum och facebook är bilden är helt annan.
Tyvärr går dom bort och denna tveksamhet fanns redan för ett år sen.

Med tanke på mina "krav". Klarar jag mig med en QNAP TS-419P eller modellerna under?
Vad är dina erfarenheter kring just Qnap?
 
Att köpa en NAS är en investering där man vill att det ska bli rätt från början. Det finns ett antal märken på marknaden och var och en har sina för- och nackdelar.

Jag har kört med ett antal varianter under åren. Det började med LAN-kopplade hårddiskkabinett, jag tror det var här min misstänksamhet mot LaCie grundmurades. De klarade inte att användas som en liten filserver på hemmaplan. Jag har även kört med USB-kopplade hårddiskkabinett och köpt lösa hårddiskar som enkelt monteras in. Flera av kabinetten har havererat efter något år.

Den första NAS:en jag köpte var en Netgear ReadyNAS NV+. Fungerar helt OK, men har en stor brist. Alla hårddiskar fungerar inte. När jag behövde utöka kapaciteten var det inte lätt att hitta rätt. Då bestämde jag mig för att pröva Drobo, prislappen till trots. Det har sitt pris att jobba med stora datamängder som ska kopieras över nätverk.

Drobon fungerar mycket bra, tuffar och går. Mer kapacitet? Ta ut en hårddisk och stoppa in en ny. Under drift. Jag har även en USB-Drobo på jobbet med backup. För mina behov är Drobo mycket bra, en stor fördel är att man kan blanda hårddiskar lite hur som helst. Uppgradering av kapacitet är busenkel.

Mina två cent.

När det gäller bilen och trafiksäkerhet köper jag inte en skoda och sätter in hela familjen.
då köper jag en Volvo för jag vet att man kan krocka utan att komma ut i en likpåse då andra bilar inte klarar krock-tester lika bra.

NAS är samma sak där jag kollar runt och läser runt.
Tyvärr är Drobo inte det företag det står bra om.
Svarsfrekvensen på deras egna officiella Facebook-sida är noll praktiskt taget.
Ett företag som inte svarar på frågor är inget seriöst företag.
Qnap svarade via mail direkt och är bra.

Hur upplever du din Drobo?
Allt du gör det med den fungerar klanderfritt? inga hängningar, frysningar eller så?


Vi har förresten en Netgear Readynas NV+ men avsaknaden av en bra app gör att jag inte väljer den, dessutom är kundsegmentet hemmapulare och jag söker efter en stabilare lösning (enligt mig)
 
Med tanke på mina "krav". Klarar jag mig med en QNAP TS-419P eller modellerna under? Vad är dina erfarenheter kring just Qnap?

Jag kör själv en Synology (plus D-link, Iomega, Lacie och hemmabygge :), känner andra som kör Qnap och uppfattar de två märkena som ganska utbytbara sett till pris, prestanda, finesser och tillförlitlighet.

Funktionalitet i de där burkarna styrs mycket av vilken version av deras operativsystem du kör, mer än av exakt vilken modell du har.

Inkrementell bakup från din dator till nas (det var det du tänkte på?) sköts ju av ett program id atorn och inte av nas-enheten själv, olika tillverkare skickar med olika program för sådana ändamål. Där är t.ex. Iomega bra i och med att de hör ihop med EMC som har utmärkta programvaror för sådana ändamål.
 
Tack för svar.


Frågan är om de klarar av detta?
Inkrementell kopiering är det topp-primära för mig
Alla förändringar som hamnar i denna specifika mapp på MBP uppdateras även på NAS:en.

Med tanke på mina "krav". Klarar jag mig med en QNAP TS-419P eller modellerna under?
Vad är dina erfarenheter kring just Qnap?

Jag kör en mindre Qnap 219 Pro med 2 st Western Digital diskar på 1,5 TB. Har fungerat klockrent under de 2-3 år jag haft den. Det finns inbyggt stöd för TimeMachine vilket är suveränt när man kör macar. Jag har också en TimeCapsule som backar upp några andra maskiner. Ser ingen skillnad i funktion hos TimeMachine mellan TimeCapsule och Qnap när det gäller back-up.
Sedan finns det en mängd extra programvara för webserver, ftp, fildelning över internet och mycket mer.
Så jag kan med gott samvete rekommendera Qnap. Mina erfarenheter har enbart varit positiva så här långt. De är också duktiga på att uppgradera mjukvaran regelbundet.
 
Hur upplever du din Drobo?
Allt du gör det med den fungerar klanderfritt? inga hängningar, frysningar eller så?

Båda fungerar och har fungerat helt klanderfritt. Strömavbrott och ofrivilliga shutdowns (USB-varianten) har de klarat utan anmärkning. Uppgradering av kapaciteten kan knappast vara enklare. Tyvärr har jag inte testat Qnap eller Synology, men så mycket smidigare än Drobon kan de inte vara. Jag lägger ingen prestige i detta utan redovisar bara min erfarenhet.
 
Det är alltid svårt att ge råd. Det är så många faktorer som styr ens val så jag redogör istället för hur jag har resonerat.

Jag har två olika situationer att ta hänsyn till när jag väljer backupp/säkerhetssystem. Dels driver jag ett litet konsultföretag som utvecklar avanserade programprodukter runt AutoCAD. Dels har familjen / släkten ett behov av att dels utbyta bilder och dels säkert lagra digitala bilder.

Företagets säkerhetskopiering kräver att jag kan gå tillbaka till tidigare versioner. Där kör jag Symantec Backup Exec som skapar ISO-avbildningar av disken vid återstarter. Här kör jag inkrementella backup:er 1 ggr / timma men total nytt dataset skapas 1 ggr/månad. En gång per dygn komprimeras den inkremetella backup:en från timnivåfiler till dygnsnivåfiler.
Detta system säkerhetskopierat också de bildfiler som jag har i datorn för bearbetning.
Upplägget gör att jag kan backa, timmvis inom senaste dygnet och dagsvis tidigare, om jag gör något misstag i utvecklingen eller bildbehandlingen. Backup Exec hanterar ochså "Offsite diskar", diskar som kan tas ur och återsättas i backuppsystemet och som när de sitter i uppdateras till att bli en exakt kopia av backupdisken. Där använder jag två diskar av vilka jag ständigt förvarar den ena på annan plats för brandsäkerheten. Någon gång per vecka växlar jag dessa.

För bilder som inte är under bearbetning har jag ett NAS-system, med en disk i Frövi och en disk i Örebro. Komunikationen emelan är med fiberwan 100/100 i Frövi och 100/10 i Örebro. Dessa diskar synkar automatiskt all data och är därfört exakta kopior av varandra.
Här använder vi två styck "NETGEAR READYNAS ULTRA 2 4TB (2X2TB) DUAL GIGABIT LAN".
http://www.dustin.se/product/5010486138

Trots att hela släkten lägger sina bilder här fylls den inte särskilt fort.

Säg att en bild (raw + JPG) tar 35 MB så går det in 114.000 st. bilder på en sådan NAS. Med en bildtillväxt på 2000 st per månad tar det nästan fem år att fylla den. Fem år i IT-världen är en evighet. Nuvarande teknik kommer garranterat att vara föråldrad när det är dags att bygga ut.

Om fem år är jag övertygad om att det är SSD-diskar som gäller.

Skulle jag växa ut detta innan dess sätter jag upp det som gäller då parallelt och dimensionerar det för max fem års förbrukning.
 
Senast ändrad:
Tack för svar.

För mig måste det fungera direkt, och det ska inte vara krångligt att lägga till diskar "hot-swap"
Av de märken du nämner här ligger nog Qnap bra till med tanke på att TV-Bolag kör/körde Qnap.
Den enda som klarade av tredje parts program var den dyra för 8000 kr QNAP SS-839 PRO.
De andra står det inget om.
Frågan är om de klarar av detta?
Inkrementell kopiering är det topp-primära för mig
Alla förändringar som hamnar i denna specifika mapp på MBP uppdateras även på NAS:en.

QNAP: Är det möjligt att om jag har en 4-bay att sätta dit 2 st 2TB och sedan sköter systemet om resten och utökar diskkapaciteten?

Drobo ser ju bra ut med sin snygga inköpta för tillfället kvinnliga programledare som pratar varmt om systemet men läser man i forum och facebook är bilden är helt annan.
Tyvärr går dom bort och denna tveksamhet fanns redan för ett år sen.

Med tanke på mina "krav". Klarar jag mig med en QNAP TS-419P eller modellerna under?
Vad är dina erfarenheter kring just Qnap?


Jag har en TS-419P+ och följande gäller för den:

Du kan installera program (3:e part opensource) via qpkg (finns rätt mycket)
Du kan byta antal, storlek på diskarna och t.ex migrera från två 1tb till tre st 3tb om du vill
Du kan gå byta raid nivå oxo. lägga till hot spare osv
Larm via sms, mail och sånt finns oxo.
Klarar till och med att lastbalansera mellan sina två 1gbit interface om du har en switch som klarar det. (det är ju inte direkt vanligt i hemma switchar)

Inget är svårt att göra tycker jag, enkla tydliga webinterface. Tyst är den oxo. Klart nöjd med den här mojängen :)

Har haft den i drygt ett år nu och har funkat perfekt, klarade av att larma innan en disk rasade. Ut med den och in med en ny. Resten gjorde qnapen själv. Testade disken i linux server och den konstaterade att den var trasig oxo.
 
Netgear Stora kommer lite i skymundan av dess större syskon ReadeNAS. Trots detta är det en rätt kompetent NAS med många av funktionerna från ReadyNAS. I och med att den har stöd för DLNA så är det inga problem att komma åt den via surfplattor, telefoner eller TV-apparater med nätverk. Man kan också accessa den via FTP och om man har konto hos till exempel DynDNS kommer man åt den utifrån förutsätt att ens brandvägg stödjer detta. Den saknar visserligen X-RAID men det ser jag ändå ingen större vits med om man redan från början satsar på rätt storlek på disken/diskarna. Stoppar man i två diskar blir dessa RAID1-konfigurerade per automatik. RAID är bra men tänk på att det bara är mot diskfel man är hyfsat säker. Om själva NAS-enheten tackar för sig så blir det jobbigt. Det är lätt att stirra sig blind på RAID men glömma bort själva apparaten som en potentiell felkälla. Netgears NAS:ar bygger på Linux så om apparaten pajar kan man sätta in diskarna i en Linux-maskin och komma åt datan. Detta har jag dock inte provat.

Som backup har jag några USB-diskar men då och då bränner jag ut datan på skivor.
 
Netgear Stora kommer lite i skymundan av dess större syskon ReadeNAS. Trots detta är det en rätt kompetent NAS med många av funktionerna från ReadyNAS. I och med att den har stöd för DLNA så är det inga problem att komma åt den via surfplattor, telefoner eller TV-apparater med nätverk. Man kan också accessa den via FTP och om man har konto hos till exempel DynDNS kommer man åt den utifrån förutsätt att ens brandvägg stödjer detta. Den saknar visserligen X-RAID men det ser jag ändå ingen större vits med om man redan från början satsar på rätt storlek på disken/diskarna. Stoppar man i två diskar blir dessa RAID1-konfigurerade per automatik. RAID är bra men tänk på att det bara är mot diskfel man är hyfsat säker. Om själva NAS-enheten tackar för sig så blir det jobbigt. Det är lätt att stirra sig blind på RAID men glömma bort själva apparaten som en potentiell felkälla. Netgears NAS:ar bygger på Linux så om apparaten pajar kan man sätta in diskarna i en Linux-maskin och komma åt datan. Detta har jag dock inte provat.

Som backup har jag några USB-diskar men då och då bränner jag ut datan på skivor.

Qnap är uppbyggd på Linux länk här till pdf

Mitt syfte med NAS om jag inte redan nämnt det är att de jag vill ska ha åtkomst till NAS via en genväg på PC och på MAC så klart.
MBP är det primära som ska tanka över allt i nuläget och sedan ska MBP köra en inkrementella backuper till NAS. Sedan vidare ut på en USB-HDD som backuplösning.

ReadyNAs, vilken modell tänker du på/har du? Vi har redan en på ett annat jobb em ReadyNAS NV+ tror jag den heter med två 1TB diskar.
För mig räcker inte 1TB utan jag vill ha fyrfiligt direkt, dvs en kanske RAID5 lösning med 4TB varav kanske 1.2TB går åt för lagring.

Vad jag förstår har QNAP mjukvara för inkrementell backup "out of the box" som en ms wang skrev till mig och stöd för FTP direkt och sådana saker jag efterfrågar.
 
Senast ändrad:
Netgear kommer med en ny NAS

Netgear readynas NV+ V2, enligt uppgift ska vara en mycket vassare än föregångaren samt vara framtidssäkrad.
Kommer innan 2011-slut.

Vad tror ni? värt att vänta på?
specen vet jag inte men minst och kanske bättre processor än QNAP i dagens utförande.
Tänker på 412, 419.
 
ANNONS