Annons

Nikon 300

Produkter
(logga in för att koppla)

hag391

Aktiv medlem
Är man ute och cyklar när man funderar på en flera år gammal digital kamera?

Har som många andra begränsad budget och fotar nu kanske 95% manuellt så behöver inte 700 olika scener typ som verkar va mode på nya kameror i den budget jag har.

Fotar mkt hästar i rörelse och inte ofta med perfekta ljusförhållanden dock utomhus. De andra jag fotar klarar de flesta kameror

Känns som man får mkt kamera för pengarna med en beg Nikon 300 mot ny tex 3100.
 
Hej!
Jag tycker det är en enormt härlig kamera att fotografera med. Har en Nikon D300s. Den är tålig och otroligt härlig att hålla i. Kan du få loss en sådan för 4-5000:- är det en toppenkamera. Stirra dig inte blind på hur många bilder som är tagna med den, min har jag tagit 50.000 bilder med under 4 år, det betyder att jag har 100.000 garanterade exponeringar kvar och således ca 8 års användning om jag fotar lika frekvent som jag gör! :). Då, om 8 år, är med säkerhet en förlegad modell!
Tänk också på att den faktiskt finns att köpa ny, Nikon tillverkar den alltså fortfarande. Det bör vittna om att det är en modell de står för.
Lycka till!

Bästa Adam
 
Hade inte en tanke på en gammal kamera då jag har en nu fast de är i en helt annan kategori (som att jämföra en traktor med en ferrari *s*) men började kolla lite nu.

Snabbkollat lite på annonser, ebay mm och sett tom från 2tusen för ett hus
 
D300, speciellt den utan "S" är otroligt välbyggd! Äger en sån och den ger fortfarande mycket bra bilder, dock kroknar den snabbare i sämre ljus (utan blixt) jämfört med den senaste teknologin. Får du tag på ett lågexponerat exemplar i bra skick så är det bara att slå till, vad jag har förstått så ger den fina utskrifter upp till A3 (enligt folk här på Fs)...........................
 
För några år sedan ansågs den vara en av de absolut bästa kamerorna som gjorts, sedan har gränserna flyttats. Men vet ni vad: den är lika bra fortfarande även om den inte är brusfri vid ISO över 100.000...
 
För några år sedan ansågs den vara en av de absolut bästa kamerorna som gjorts, sedan har gränserna flyttats. Men vet ni vad: den är lika bra fortfarande även om den inte är brusfri vid ISO över 100.000...

Min nuvarande är om man har tur brusfri på 200 så allt över de är en bonus *s*
 
Man kan väl oxå säga att med D300 och EOS 7D togs ett stort steh framåt vad det gäller bildkvalitet jämfört med föregångarna (D200/EOS 40D).
 
Om man har 4-5 tusen som tak och fotogalen sjukpensionär, är mina funderingar rätt med den äldre 300 istället för nyare för samma summa?

Säljer ju inga bilder eller sånt utan är för mitt egna nöje. Foto är så kul för spelar ingen roll om kroppen har en totalt usel dag så går de alltid att fota
 
Om man har 4-5 tusen som tak och fotogalen sjukpensionär, är mina funderingar rätt med den äldre 300 istället för nyare för samma summa?

Säljer ju inga bilder eller sånt utan är för mitt egna nöje. Foto är så kul för spelar ingen roll om kroppen har en totalt usel dag så går de alltid att fota

När det gäller beg kameror så gäller det att hitta ett välskött ex gärna med få exponeringar. Det finn en hel del misshandlade rishögar på annonssidorna. Jag var för 2 år sedan iväg och kikade på en D700 som påstods bara ha gått 8000 exponeringar. Man begärde 14000:- för huset men när jag fick se det vände jag om, kameran var repig och sönderskavd och såg ut att ha gått 100.000 exponeringar. Så mitt råd: var försiktig och ha inte alltför bråttom med inköp det finns riktig bra exemplar om man har tålamod.............................
 
Är man ute och cyklar när man funderar på en flera år gammal digital kamera?

Har som många andra begränsad budget och fotar nu kanske 95% manuellt så behöver inte 700 olika scener typ som verkar va mode på nya kameror i den budget jag har.

Fotar mkt hästar i rörelse och inte ofta med perfekta ljusförhållanden dock utomhus. De andra jag fotar klarar de flesta kameror

Känns som man får mkt kamera för pengarna med en beg Nikon 300 mot ny tex 3100.

Nej du är inte ute på någon cykeltur om du tittar på en D300, jag var supernöjd med min, brus på högre iso så klart men i övrigt ett riktigt bra hus om man inte vill lägga ut en massa pengar. I mitt tycke gör du helt rätt. Jag har fortfarande kvar min som andra kamera.
 
Ja hur folk ser på sina saker/djur i annonser och vad de har i verkligheten brukar skilja sig ganska bra har man märkt genom åren *s*. Har lite mer kvar att spara så ingen panik alls.

Hade jag haft panik hade jag nog klickat hem en av de D40 eller D40x som ligger ute nu
 
ANNONS