Annons

Nikon 50/1,8 vs 35/1,8?

Produkter
(logga in för att koppla)

mattias_onlajn

Aktiv medlem
Hejsan,

Jag funderar på att köpa till ett 50mm objektiv med mitt nya kamerahus (Nikon D7000).
Grejen är att jag redan har 35mm och fullkomligen älskar det och därför är lite nyfiken på att testa
50 också. Men tycker ni det är ett onödigt komplement när jag redan har 35? Det känns lite så där men å andra sidan är det ju en så billig glugg, känns som mycket objekiv för pengarna på nåt vis :)

Min mor gifter sig till Midsommar också och jag ska försöka ta lite fina bilder då, 50mm gluggen borde kanske komma till användning där?
 
Senast ändrad:
Saken beror ju på vilken bildvinkel du uppnår, vilken i sin tur beror på sensorstorlek.
Själv gilar jag oxo mitt 35 mm, och kör det på en D90, där är det då ett "normalobjektiv".
50 mm blir ett lätt tele eller porträttobjektiv.
Med en kamera som har samma sensorstorlek som småbildsfilmen hade, (fullformat) blir 50 mm normalobjektiv
Vad du har för kamera betyder såeldes mycket och om du får kommenterar..

de
Roysan
 
Saken beror ju på vilken bildvinkel du uppnår, vilken i sin tur beror på sensorstorlek.
Själv gilar jag oxo mitt 35 mm, och kör det på en D90, där är det då ett "normalobjektiv".
50 mm blir ett lätt tele eller porträttobjektiv.
Med en kamera som har samma sensorstorlek som småbildsfilmen hade, (fullformat) blir 50 mm normalobjektiv
Vad du har för kamera betyder såeldes mycket och om du får kommenterar..

de
Roysan

Ah, ja i dagsläget kör jag mitt 35 mm på en D40. Nya huset blir en Nikon D7000.
 
Köp dig 50/1,8 det kostar dig inte många kronor och det gör sig utmärkt som porträttobjektiv samt till vardags.
 
Jag står i begrepp att köpa en 35 1.8 och då har jag endå ett 50 och ett 28 och jag tycker inte det känns onödigt, tvärtom!
 
35:ans passar inte, du skall ha HR-2 till Nikon 50/1,8, köper du nya AF-S varianten tror jag det medföljer motljusskydd. Alternativt köpa från ebay för 70-100 kr för ett Nikon HR-2.

Det är väl en smaksak. Själv är jag inte så förtjust i motljusskydd av gummi. Tycker att ett av metall ger ett bättre skydd mot slag. ingen skillnad vad gäller förmågan att skugga förstås.
Har nu sett att originalskyddet är bajonettfattning. Men man kan lika gärna skruva fast ett i filtergängan
 
Apropå 50/1.8 gluggen. Passar någon variant bättre till min kommande D7000? Den äldre är ju AF 50/1.8D och den nya AF-S 50/1.8G

Förutom att autofokusen kanske blir snabbare med inbyggd motor, blir det fler skillnader? Och passar någon bättre till D7000 av någon anledning?
 
Skulle tro att du inte märker någon större skillnad på din D7000. Har provat Nikon AF-S 50/1,4 och Nikon AF 50/1,8. Tyckte skillnaden var så pass liten att jag behöll mitt gamla AF 50/1,8.

Det är ju om du har några 58mm filter liggandes du skulle kunna välja AF-S 1,8, alternativt 52mm filter för AF 50/1,8.

Vet inte om frontringen roterar på AF-S 50/1,8... kan ju vara bra och veta om du ska nytta vissa typer av filter.
 
ANNONS