** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Nikon D100 vs. Fuji S2pro

Produkter
(logga in för att koppla)

andm31

Aktiv medlem
Hejsan!

jag funderar på att köpa en digital systemkamera och vet inte riktigt vilken av de två jag bör välja.

Vad är fördelarna med S2:an gentemot D100:an?

Tack på förhand!

/Anders
 
har du läst testerna på www.dpreview.com? de har recenserat båda kamerorna och deras tester brukar vara ordentliga. vad jag kan se vid första anblicken är att deras fysiska egenskaper är väldigt lika, men priset skiljer sig med flera tusenlappar mellan.

Ps. jag hoppas du inte missat att titta på Canon's 10D.
 
Tack Daniel!

Jag har kollat på canons, men jag har två nikon sedan tidigare så jag har några objektiv som jag gillar. Vill inte köpa en massa nya till canon.

Nikons kameran är ju billigare, men samtidigt så tänkte jag köpa lite saker till som batterigreppet och sedan är där batterier. Om jag köper det till jag har tänkt mig så hamnar allt på runt 30 000 med D100 men om jag köper till samma minnen och så till fujin så hamnar det på runt 26 000 några tusenlappar där, eller tja det är ju bettergreppet till D100:an som kostan 4 000 tusen.

mvh
Anders
 
Ytterligare en fundering och det är kring batterierna. Jag har läst att D100:ans batterier varar länge, är det så med S2:an eller töms de snabbt?

/Anders
 
Vad jag vet så finns inget batterigrepp till S2:an så att prisjämföra den mot D100 med batterigrepp blir ju lite tokigt.. Hade nog satsat på D100 om jag var du.
 
Skulle jag välja mellan dom och enbart gå på bildkvalité så är S2 det givna valet för mig. Sen kostar den bara 400:- mer än D100.

/A
 
Mitt tips är att känna på båda två, de är väldigt lika prestandamässigt, men eftersom jag föredrar att ha ett vertikalgrepp på kamerahuset skulle jag satsa på D100:an. En sak som den däremot saknar är PC-synk uttag, dvs för externa studioblixtar. Det har däremot S2:an, så skall du jobba mycket i studio så är nog S2:an att föredra. Annars håller jag på D100

/David
 
Varför inte löpa en begagnad D100, folk säljer ju som tokiga nu för att köpa 10D istället, kamerorna är antagligen inte mer än ett år gammla och i väldigt fint skick.
 
anders84 skrev:
Varför inte löpa en begagnad D100, folk säljer ju som tokiga nu för att köpa 10D istället, kamerorna är antagligen inte mer än ett år gammla och i väldigt fint skick.
Ja, här t.ex. Hade jag råd skulle jag köpa en till.
 
Jag har haft min S2 i en dryg månad nu och trivs utmärkt med den. Jämförelsen med D100 kan jag inte göra eftersom jag aldrig testat en D100. Men jag gillar skarpt att S2 har Firewire IF till dator (PC-sync är redan nämnt) samt den höga bildkvaliteten. Den jäkla leksaksblixten Nikon fällt in i kameran (S2 bygger ju ocså på F80) kunde man ju i o f sig skippat.
Jämförande tester mellan S2 och D100 brukar även ange S2 som mer fri från brus i bilderna. Det går även med ett nödrop att använda 800 ASA om inget annat återstår.
Batterier käkar den dock friskt, speciellt som jag har en IBM Microdrive i den. Krångligt och petigt är det att byta också. Nästa inköp kommer att bli en extra släde, batteriladdare och en hel hög laddbara 1800 mAh, AA batterier.
Efter ca 500 bilder med S2:an kan jag rekommendera den varmt för alla som har Nikonobjektiv.
 
Tackar för alla era tankar (och välkomnar fler).

Jag satt och läste rescensionen av S2:an i en timmer eller något sånt. Just nu lutar jag lite (om än bara lite) år S2:an då den gör allting cirka 4000 billigare, vilket blir cirka 125 laddbara AA batterier (eller cirka 31 omgångar á fyra batterier).

Och med de där 4000 så har man en liten början till att börja med porträttfotografering.

Vet inte riktigt... får fundera vidare...

/Anders
 
Hej

jag har haft S2 i drygt ett halvår nu. Flera tusen bilder har det blivit och kameran är mycket bra.

+ för detaljeringen i bilderna. Canons 10d är i paritet avseende detaljerna vilket säger en del om hur tidig S2 var.
+ bruset är låg, lägst överlag jmf med D60 & D100.
+ Inget krav på DX blixtar
+ Firewire
+ Vanliga AA laddningsbara
+ Ljudupptagning
+ Mycket bra WB (bäst?, Canon 10d är lite osäker här vad jag förstår av testerna)

- Ganska liten sökare.. förvisso en vanesak men ädå.
- Ingen vertikal utlösare
- drar en del ström.. se till att ha ett gäng set med.
- RAW formatet kräver plats.. 80 bilder per 1 gig.

Kameran kan utan vidare rekommenderas.

http://www.motljus.com/motljus.asp?menu=4&technique=19

rotebar & zoombar bild på kameran (inte hel färdig avseende texterna) samt ett antal bilder tagna med den.

Med vänlig hälsning
Johan
 
Jag skaffade en D100 för ett tag sedan. Efter drygt 4000 exponeringar kan jag säga följande:

+Vertikalgrepp med höjdavtryck och kontroller för bländare och tid på båda avtrycken
+Drar väldigt lite ström
+Vanliga AA med MB-D100
+Bra vitbalans (tycker jag!)
+Bra bildkvalitet
+Ljudupptagning (har jag aldrig använt:)
+Enkla menyer. Men det har nog alla moderna DSLR:er.
+Bra AF
+Mycket bra programvara för hantering av NEF-filer, Nikon Capture 3.5
+Tre färgrymder
+Bra display


-Nikon Capture 3.5 kostar runt 2000 spänn
-Ingen PC-synk
-Max 1/160 blixtsynk, 1/250 hade suttit fint
-Icke DX-blixtar funkar, men inte fullt ut
-Mätningen funkar inte med manuella, äldre gluggar
-Ganska långsam buffer när man kör NEF, med JPEG är det nemas problemas


Det som avgjorde att det blev en D100 och inte en S2 var framför allt höjdavtryck och den väldigt snåla batteriåtgången.

Jag laddade ner åtskilliga bildexempel från D100 och S2, såg ingen skillnad efter lite Photoshop-arbete. I tryck ser ingen någon skillnad, och framför allt inte på utskrifter.

Avsaknad av FW lider jag inte av, har ändå aldrig kopplat kameran till datorn. Använder separat läsare. Men möjligheten till FW skulle inte vara i vägen, någon gång kanske jag skulle behöva det.

Att icke DX blixtar inte funkar med TTL var ingen nackdel för mig personligen eftersom jag ändå var tvungen att köpa ny blixt. Men för andra kan det avskräcka om man sitter på två SB25/26, som ju är fina blixtar.

Största nackdelen är avsaknaden av PC-synk för studioblixtar, det saknar jag. I en kommande modell kanske de speedar upp bufferten lite. Helt ok med JPEG, men med NEF, Nikons RAW-format, kan det bli lite slött.

Jag är iallafall så nöjd med den att jag knappast kommer att byta på länge. Bildkvaliteten är såpass bra att jag helt slutat med småbildsfilm.

Men som sagt, kolla på dem båda och ta tid på dig innan du bestämmer dig. D100, S2 och D60 är alla fina kameror. Det börjar ju dyka upp en del begagnade.
 
ANNONS