Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har nu gjort två studiojobb med D3+24-70. Spontant så känns den mer som ett arbetsredskap, jämfört med D200 som jag har haft en längre tid. Autofokus och respons är klart snabbare och mer precist. Igår fotade jag fyra barn mellan 2-5 år som gjorde reklam för kläder. De stod inte still...Då är skillnaden riktigt stor, faktiskt. Den är klockren i studio, helt enkelt. Tar man bara stillastående grejor så är det naturligtvis ingen större skillnad på dessa punkter. Bildresultatet har jag inte jämfört direkt mot D200 i samma uppsättning ljus men känns några pinnhål bättre. Men det är kanske för att man vill att det ska se bättre ut...:)

Jag betvivlar inte att en digtal Hasselblad hade blivit ännu bättre, men kan inte påstå att jag saknar en sådan just nu.

D300 agerar enbart backup så den har fått vila på dessa jobb.

Frågor kring detta?
 
måste bara säga grattis Daniel! skönt att du kom till skott du har ju velat fett kan man säga.
Först var du sugen på en canon 5D beggad men du tyckte andrahandspriset var för högt sedan kom Hasselbladarn på tal och nu till sist så landade du på D3 en gyllene medelväg.
Grattis o börja plåta nu!
 
Jag undrar en sak Är verkligen menyvalet "förlustfri komprimering" helt förlustfri och lika bra som "okomprimerad" när man fotar i NEF-Raw? Nån som har koll på detta?
 
Jag undrar en sak Är verkligen menyvalet "förlustfri komprimering" helt förlustfri och lika bra som "okomprimerad" när man fotar i NEF-Raw? Nån som har koll på detta?
 
Danlo skrev:
Jag undrar en sak Är verkligen menyvalet "förlustfri komprimering" helt förlustfri och lika bra som "okomprimerad" när man fotar i NEF-Raw? Nån som har koll på detta?

Ja, enligt manualen sker komprimeringen utan inverkan på bildkvaliteten - därav namnet förlustfri komprimering. Björn tar upp frågan i sin recension av D3:an och han ser ingen skillnad.
 
Ok, tack :)

Förresten, mitt första intryck av D3 är att det finns väldigt mycket information i lågdagrar men också att det går att hämta tillbaka otroligt mycket information i högdagrarna.

Även då histogrammet är i höger halva av histogrammet och slår rejält i taket så är det inga problem att hämta tillbaka informationen i ACR.. Måste säga också säga att övergångarna mellan utfrätt och icke utfrätt ser väldigt naturliga och mjuka ut.

Det är faktiskt lite mellanformatskänsla i färgåtergivningen måste jag säga.. kan det bero på 14-bitars grejen?
 
Ja, fast det lustiga är att på min D200 ser jag ingen skillnad i antalet bilder jag kan ta med respektive kort oavsett om jag ställer in dem på komprimerat eller okomprimerat.
Mvh
JB
 
Danlo skrev:
Ok, tack :)

Förresten, mitt första intryck av D3 är att det finns väldigt mycket information i lågdagrar men också att det går att hämta tillbaka otroligt mycket information i högdagrarna.

Även då histogrammet är i höger halva av histogrammet och slår rejält i taket så är det inga problem att hämta tillbaka informationen i ACR.. Måste säga också säga att övergångarna mellan utfrätt och icke utfrätt ser väldigt naturliga och mjuka ut.

Det är faktiskt lite mellanformatskänsla i färgåtergivningen måste jag säga.. kan det bero på 14-bitars grejen?

Nej det beror mer på att färgmättnaden är högre i d3 jämfört med exv 1dsmk3.
Mikael
 
macrobild skrev:
Nej det beror mer på att färgmättnaden är högre i d3 jämfört med exv 1dsmk3.
Mikael

Intressant! Jag ber dig att utveckla ett förklarande resonemang om att D3 har högre färgmättnad än andra kameror. Hur mäts och jämförs färgmättnad på labnivå? Menar du att den maximalt uppnåbara färgmättnaden är högre, innan förvrängningar uppträder under den interna databehandlingen i kameran, eller att färgmättnaden på pixelnivå är högre, allt annat lika, jämfört men andra liknande DSLR? Finns några samband med pixelstorlek och microkontrast eller något annat?
 
Janne B skrev:
Ja, fast det lustiga är att på min D200 ser jag ingen skillnad i antalet bilder jag kan ta med respektive kort oavsett om jag ställer in dem på komprimerat eller okomprimerat.
Mvh
JB

Det är antagligen för att kameran inte räknar med komprimeringen när den beräknar antalet återstående exponeringar. Eftersom komprimeringen är olika beroende på motiv så kan man säga att kameran beräknar efter "worst case scenario".
 
Färgmättnad har med dynamiskt omfång att göra, ett vanligt trick när signalen tryter är att dra ner på färgmättnaden för att det helt enkelt inte finns signalnivå att tolka RGB rätt.
Om du tar ner maging-Resource rawfiler från exv d3 och 1dsmk3 så kan du i labläge mäta macbethtavlan i olika isotal, likaså visar Görans bilder från kyrkan (se tråd)att färgmättnaden är högre hos Nikon och då på lägre iso.

I lägre iso är skilnaden mindre, eller ses mindre eftersom signalnivån är hög hos de båda, då beror det på hur de olika kameratillverkarna vill förmedla färgmättnaden från sin estimering.Rawfilen är då det enda du kan jämföra (nu trixas det även här)

Men till syvende och sist, färgmättnaden berättar om kamerans förmåga att tolka/räkna upp RGB från en befintlig signal- här har Nikon en högre signalnivå än andra just nu


Mikael
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Men till syvende och sist, färgmättnaden berättar om kamerans förmåga att tolka/räkna upp RGB från en befintlig signal- här har Nikon en högre
Nu syftar du väl på JPEG från kameran? RAW-filer har ju ingen speciell färgmättnad i sig. De är lite som Kodachrome innan man framkallar den.
 
ANNONS