Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3100 - nu "officiell"

Produkter
(logga in för att koppla)
Två Ev-steg (ang. brus) betyder helt olika saker i en verklig bild, beroende på vad man pratar om - de kanske inte ljuger, men de berättar kanske inte heller hela sanningen.

Läsbruset vid ISO3200 är säkerligen 2Ev bättre. Signal>brusavstånd vid övre mellantoner är det nog definitivt inte. Ett steg, kanske.

Brus beror ju på exakt vad du tittar på. Men rent generellt är det nog så att om man tar ett genomsnitt av alla de saker man KAN titta på och sätta en "Ev"-skillnad i, så är den nog MINST ett helt Ev-steg bättre. Är den då 1.501Ev-steg bättre kan man ju avrunda detta uppåt till två... :) En jättestor förbättring är det iaf i instegskameran i linjen, så långt är ju allt gott och väl!

En siffra utan definition skall man dock aldrig lyssna för noga på. Vad menar dom egentligen?

Luddig fråga - luddigt svar...
 
d3100 vs d5000

Ja jag då är i behov av en ny kamera har en d40 och tänkt mig en uppdatering som märks och d5000 hade jag tänkt mig ,så dyker denna upp d3100 den släpps ju inte först förrän om en månad har ingen lust att vänta så länge.Det kan väl inte vara någon jättemiss att inte vänta, d5000 är väl bra den eller vad tror ni?(det är mest fotoegenskaperna jag är ute efter)
 
Enligt Nikon skall D3100 vara ca 2 EV steg bättre brusmässigt än D3000. Det låter givetvis som rena rama glädjesiffrorna men det intressanta är hur väl kameran håller sin upplösning och färgmättnad i rawfilerna på de högsta ISO-talen.

Den kanske åtminstone är likvärdig med D5000, och då har vi ju en riktigt bra ingångskamera!
 
Ja jag då är i behov av en ny kamera har en d40 och tänkt mig en uppdatering som märks och d5000 hade jag tänkt mig ,så dyker denna upp d3100 den släpps ju inte först förrän om en månad har ingen lust att vänta så länge.Det kan väl inte vara någon jättemiss att inte vänta, d5000 är väl bra den eller vad tror ni?(det är mest fotoegenskaperna jag är ute efter)

Ska du märka av uppgraderingen (förutom att du får möjlighet att filma med kameran) är det nog snarare D90 och uppåt som krävs. D3100 lär inte skilja sig från D40 på många punkter alls, och på bilderna ser du nog ingen större skillnad.
 
Ska du märka av uppgraderingen (förutom att du får möjlighet att filma med kameran) är det nog snarare D90 och uppåt som krävs. D3100 lär inte skilja sig från D40 på många punkter alls, och på bilderna ser du nog ingen större skillnad.

Nu var du väl liiiite negativ eller? Jag skulle tro att D40 likt min D80 inte funkar bra över ISO800 bara för att ta ett exempel.

Sedan kanske D40 & D3100 är ganska lika i användbarhet, det är ju trots allt riktade till samma typ av användare.
 
Nu var du väl liiiite negativ eller? Jag skulle tro att D40 likt min D80 inte funkar bra över ISO800 bara för att ta ett exempel.

Sedan kanske D40 & D3100 är ganska lika i användbarhet, det är ju trots allt riktade till samma typ av användare.

Ja just det att kunna ta bättre bilder med mindre brus när det börjar skymma vore bra ..Och att kunna beskära bilder utan att tappa alltför mycket skärpa..Såg att siba sålde d5000 med objektiv för 4700kr kändes rätt billigt
 
Ja just det att kunna ta bättre bilder med mindre brus när det börjar skymma vore bra ..Och att kunna beskära bilder utan att tappa alltför mycket skärpa..Såg att siba sålde d5000 med objektiv för 4700kr kändes rätt billigt

ISO egenskaper kommer vara den främsta orsaken till att jag uppgraderar. Sedan vill jag ha bättre ergonomi, bakåtkompabillitet på objektiv och en del annat oxo.
Min hand är väldigt dyr D3 är den som passar bäst :)
 
Det är ganska stor skillnad på D40 och D90 vad det gäller hög-ISO-bilder. D90 är sedan likvärdig med D5000, som är aningens lite "sämre" än D3100.

Vill man ha bakåtkompatibilitet ämed objektiv är det D90 eller upp som gäller. Det är ju inte bekräftat att/om dess efterföljare kommer få skruvdrift. En beg. D90 efter släppet av den nya kameran kommer dock inte vara så dyr - och det finns MÅNGA i omlopp....!
 
Nej, det är bara D3s som har möjlighet till manuella inställningar vid filmning men endast i Tripod mode.
Nu var jag otydlig. Det är inte manuella inställningar när man filmar som är intressant, det är att inställningarna inte petas på av kameran. Jag nöjer mig med och hoppades att man kunde välja bort automatiken på D3100 i guide-läget, men tyvärr verkar det inte bli så enligt din länk.

För att ställa slutartid på D90/D5000 så måste man idag peka på något som är lagom belyst och sedan låsa exponeringen. Att bara kunna ställa bländare, ISO-tal och slutartid innan man hoppar in i LV skulle jag inte ha några problem med, det är ändå inget jag behöver pilla på mitt i en sekvens.
 
Ska du märka av uppgraderingen (förutom att du får möjlighet att filma med kameran) är det nog snarare D90 och uppåt som krävs. D3100 lär inte skilja sig från D40 på många punkter alls, och på bilderna ser du nog ingen större skillnad.

Hmmmm - ingen synbar skillnad i bilderna mellan D40 och D3100?

Lås oss begrunda lite fakta:

D40 CCD - D3100 CMOS.

D40 6 MP - D3100 14 MP.

D40 3 AF-punkter - D3100 11 AF-punkter.

D40 ISO 200-1600, Hi-1 - D3100 ISO 100 - 6400, Hi-1.

D40 bristfällig DR (bränner ut högdagrar!) - D3100 bättre DR?

mm.
 
Nu var jag otydlig. Det är inte manuella inställningar när man filmar som är intressant, det är att inställningarna inte petas på av kameran. Jag nöjer mig med och hoppades att man kunde välja bort automatiken på D3100 i guide-läget, men tyvärr verkar det inte bli så enligt din länk.

För att ställa slutartid på D90/D5000 så måste man idag peka på något som är lagom belyst och sedan låsa exponeringen. Att bara kunna ställa bländare, ISO-tal och slutartid innan man hoppar in i LV skulle jag inte ha några problem med, det är ändå inget jag behöver pilla på mitt i en sekvens.

Skall du ha möjlighet att få bra resultat med video från en DSLR behövs:

1) Manuella inställningar för full kontroll,

2) Bra ljussättning,

3) Planering (vad, när, var, hur?)

4) Stabilitet och avlastning genom stativ, riggar mm (VR fungerar inte bra då ljudet av VR tas upp av mikrofonen),

5) Extern(a) mikrofon(er) eller ljudupptagningsutrustning (tex genom Zoom H1 eller H4 eller liknande).

6) Bra redigeringsprogram,

7) En bra story...

D3100 är således inte kvalificerad men kan säkert ge trevliga klipp när kvaliteten inte står i centrum.
 
Senast ändrad:
Det är ganska stor skillnad på D40 och D90 vad det gäller hög-ISO-bilder. D90 är sedan likvärdig med D5000, som är aningens lite "sämre" än D3100.

Vill man ha bakåtkompatibilitet ämed objektiv är det D90 eller upp som gäller. Det är ju inte bekräftat att/om dess efterföljare kommer få skruvdrift. En beg. D90 efter släppet av den nya kameran kommer dock inte vara så dyr - och det finns MÅNGA i omlopp....!

Om Nikons "glädjesiffra" (2 EV bättre än D3000) stämmer torde D3100 har en SNR som ca 1/3 EV bättre än D90 på högre ISO-tal. I praktiken är den skillnaden försumbar liksom skillnaden mellan 14 MP och 12 MP. Återstår att se hur DR och andra faktorer som färg och artefakter förhåller sig till Nikons DX 12 MP linje. Det är nog ingen överraskning om dessa värden också ligger helt i linje med 12 MP-kamerorna.
 
man måste gå till 12800iso innan en vanhedrande granulering och större detaljer utspädning sker. Härligt

Själv skulle jag vilja säga att så såg min d2x ut för några år sedan med intern jpg och normal brusrducering påslagen och 800-1600iso. dvs vanhedrande granulering inträdde då redan vid 800-1600iso
 
Men tänk då på att "Ni kan samla in 100% rå grus till försäljning på 3200 ISO." :)

Känns inte som om maskinöversättningar kommer att ersätta mänskliga på ett tag än. Men bilderna ser väldigt lovande ut, vid en snabb anblick ungefär lika bra som min D300! Kanske är dags att "byta ner sig" till en billigare och lättare kamera :).
 
Jag har hållt i en och denna modell verkar mycket lovande...
Väldigt coolt att lansera 1080p i instegsmodellerna före proffshusen ;)
 
ANNONS