Annons

Nikon D400

Produkter
(logga in för att koppla)

Petsan

Aktiv medlem
Capa/nr

Som vanligt lite fram och tillbaks det där med FX/DX och MP/fps. CAPAs prediktion/önskan låter mumma för den som väntar på en rejäl D400. 24MP, 9fps och 51 AF-punkter låter inte kattskit. Å andra sidan finns det en tänkbar strategi hos Nikon på NR, där årets kommande släpp blir D600 och uppgraderingar av D5100 och D7000. Låter mindre kul om man nu inte väljer att peta upp D7000 ett pinnhål så att den blir en mer renodlad XD-promodell. Personligen bryr jag mig inte om huruvida den heter D400 eller D8000 eller D7100, bara den ligger ordentligt i handen som D100, D200 och D300 gjort. D7000 är för liten i mitt tycke. Den som önskar en liten kamera kan kika på D3200, fick bra betyg på DxO. Ang. rykten så verkar det i alla fall inte vara aktuellt att producera någon DX-kamera med lägre upplösning än 24MP...
 

akterspegel

Aktiv medlem
Ja det vore ju typiskt nu när jag precis köpt ett 300/4 men det kommer antagligen bli betydligt dyrare och större än det befintliga.

Jag är glad att jag slutade vänta på d400 och köpte en d800 förra sommaren!
 

yens

Aktiv medlem
Ja det vore ju typiskt nu när jag precis köpt ett 300/4 men det kommer antagligen bli betydligt dyrare och större än det befintliga.

Jag är glad att jag slutade vänta på d400 och köpte en d800 förra sommaren!
...och jag säger som jag sagt tidigare, om Nikon släpper D400 nu så kommer de förlora massor med potentiella kunder som redan köpt D7100... Antingen hamnar en potentiell D400 för nära den, eller så blir den för dyr, det är min gissning i alla fall...
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Ja det vore ju typiskt nu när jag precis köpt ett 300/4 men det kommer antagligen bli betydligt dyrare och större än det befintliga.

Jag är glad att jag slutade vänta på d400 och köpte en d800 förra sommaren!
Jo jag säger precis som du, D800 ersatte ju D300s som DX-kamera och dessutom får man en FX-sensor på köpet!

Ser man vad priset på 80-400 blev så lovar det ju inte gott för ett nytt 300/4. Större vet jag inte om det skulle behöva bli, men under 20 000 finns det nog tyvärr ingen chans att det hamnar....
 

Arne1453

Aktiv medlem
Men nog finns det ett utrymme för en DX mellan D7200 och D600, både teknik- och prismässigt. Det kan finnas många som inte vill ta steget upp till FX av olika skäl. Man kanske tycker om cropfaktorn, man kanske har flera DX-objektiv som man inte vill byta ut. Tänk er en D400/D9000, eller vad den skulle heta, med 9 f/s, stor buffert, WiFi. Focusbracketing skulle vara bra där man själv kunde bestämma antal alternativa foton som skall tas och hur mycket focus ska ändras mellan varje bild. Andra kan fylla på önskelistan. Nu när D7200 närmar sig 8500kr och D600 14000kr finns ett utrymme för en kamera för 11500kr. Det skulle jag vara beredd att betala för den kamera som jag önskar mig.
 

yens

Aktiv medlem
När D7100 kom för några månader sedan kostade den 10500, och har på de flesta ställen hamnat ungefär en tusenlapp lägre nu, så 11.500 lär det inte bli, snarare 14-15, och då är den väldigt nära D600...
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
När D7100 kom för några månader sedan kostade den 10500, och har på de flesta ställen hamnat ungefär en tusenlapp lägre nu, så 11.500 lär det inte bli, snarare 14-15, och då är den väldigt nära D600...
Vad är problemet om den skulle kosta som D600? Det rör sig troligen om olika målgrupper. Den som köper D400/D9000 vill antagligen ha en snabb och tålig kamera med en del proffsprestanda. En ganska kompromisslös kamera. D600 är mer för den som vill ha fulllformat till överkomligt pris och som är beredd att göra en del kompromisser för att få ner priset.
 

yens

Aktiv medlem
Vad är problemet om den skulle kosta som D600? Det rör sig troligen om olika målgrupper. Den som köper D400/D9000 vill antagligen ha en snabb och tålig kamera med en del proffsprestanda. En ganska kompromisslös kamera. D600 är mer för den som vill ha fulllformat till överkomligt pris och som är beredd att göra en del kompromisser för att få ner priset.
Det håller jag helt med om, det skulle bli spännande att ännu mer tydligt gå mot DX/FX, idag har ju priset gjort stegen tämligen naturlig. Två kameror till samma pris där "DX-delen" av sensorn på D600 är klart sämre än på D400, men med övriga FX-fördelar som finns där... Spännande!

Har någon av de stora tillverkarna haft olika digitala systemkameror i samma prisklass med olika inriktningar tidigare? Det är ju lite som mobiltelefontillverkarna gjorde för några år sedan, när vissa mobiler var kameramobiler och andra musikmobiler. Det gick ju åt skogen i och för sig, så det vore intressant om kameratillverkarna skulle ge sig in på det spåret.
 

skyfire

Aktiv medlem
Men nog finns det ett utrymme för en DX mellan D7200 och D600, både teknik- och prismässigt. Det kan finnas många som inte vill ta steget upp till FX av olika skäl. Man kanske tycker om cropfaktorn, man kanske har flera DX-objektiv som man inte vill byta ut. Tänk er en D400/D9000, eller vad den skulle heta, med 9 f/s, stor buffert, WiFi. Focusbracketing skulle vara bra där man själv kunde bestämma antal alternativa foton som skall tas och hur mycket focus ska ändras mellan varje bild. Andra kan fylla på önskelistan. Nu när D7200 närmar sig 8500kr och D600 14000kr finns ett utrymme för en kamera för 11500kr. Det skulle jag vara beredd att betala för den kamera som jag önskar mig.
Jag tror ochså att det finns utrymme för en ny DX, för proffsen & entusiasterna vill väl ha en uppdatering på D300s. Om/när så hoppas jag att det blir en större skillnad mot D7100, skulle gärna se D4 hus med DX-sensor
 

Helmetrock

Aktiv medlem
För att förtydliga mig, jag säger inte att en D400 inte skulle ha köpare eller att den inte skulle kunna kosta som en D600 eller något annat, jag säger att jag inte tror att den kommer helt enkelt.

Det baserar jag Nikons totala ointresse för pro-DX de senaste 4-6 åren. Efter att D300 släpptes har ju allt krut lagts på konsument-DX och att få alla att vilja ha FX.

Det jag sa om D800 var att den överträffade D300 på nästan alla områden, inte att den var vad alla D300-ägare ville byta upp sig till. Hade det funnits en D400 hade jag köpt den och inte en D800. Jag ångrar mig inte och jag är verkligen nöjd med D800, men en D400 med bra fps och buffert hade varit välkommet! Dock tror jag ändå inte att den kommer...
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
... jag säger att jag inte tror att den kommer helt enkelt. Det baserar jag Nikons totala ointresse för pro-DX de senaste 4-6 åren. Efter att D300 släpptes har ju allt krut lagts på konsument-DX och att få alla att vilja ha FX.
Eller så har Nikon fått hushålla med resurserna för att kunna kicka igång ett bredare FX-program. Det måste trots allt ha svidit för Nikon att inte helt kunna matcha Canon EOS 7D.

Det jag sa om D800 var att den överträffade D300 på nästan alla områden, inte att den var vad alla D300-ägare ville byta upp sig till. Hade det funnits en D400 hade jag köpt den och inte en D800. Jag ångrar mig inte och jag är verkligen nöjd med D800, men en D400 med bra fps och buffert hade varit välkommet! Dock tror jag ändå inte att den kommer...
Håller med om att D800 är en bra, om än dyr, APS-C-kamera :)
 

skyfire

Aktiv medlem
Verkar som något är på gång på DX-fronten, enligt rykten så har jag bara hört namnet D9300 & att den kommer placera sig över D7000-serien
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Jo det ryktas om att D300s ska ersättas av 9300 nu i september eller tidigt 2015. Men det har ju varit många falska rykten tidigare. Samtidigt är väl D300s den äldsta Nikon DSLR som är i produktion ännu? D800 och D800E kommer f ö ersättas av D800s i samma veva enligt rykten.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Samtidigt är väl D300s den äldsta Nikon DSLR som är i produktion ännu? .
Vill inte märka ord, men att Nikon D300s finns till försäljning innebär inte att den tillverkas. Jag vet objektiv som slutade tillverkas åtta år före de slutare säljas.

Och åt andra hållet så tillverkas det ibland kameror som inte presenterats officiellt. :)
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Helt rätt menar alltså förstås att D300s finns till produktion ännu. Till försäljning finns den nog även om 25 år som begagnad, i fotohistoriska kuriosakabinettet. D300/D300s är väl Nikons svar på Volvo240. Och den rullar ju ännu... ;-)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Helt rätt menar alltså förstås att D300s finns till produktion ännu. Till försäljning finns den nog även om 25 år som begagnad, i fotohistoriska kuriosakabinettet. D300/D300s är väl Nikons svar på Volvo240. Och den rullar ju ännu... ;-)
Jag skulle inte tro att D300s är i produktion. Den finns nog bara på lager.
 
ANNONS