Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D7100 överexponerar

Produkter
(logga in för att koppla)

Totto15

Aktiv medlem
När min D300s gick i graven köpte jag en D7100. Jag har stora problem med överexponering i samtliga programval förutom Auto-läget.

Historgrammet visar uteslutande överexponeringar vid fotografering i läget A, S, och M. Så fort jag vrider över till gröna Auto-läget så kompenserar kameran och både bild och histogrammet ser bra ut.

När jag tex vill fota kortare skärpedjup i A-läget, med tex bländare 3,5, så överexponerar alla bilder. Kraftigt irreterande.

Någon som upplevt liknande med D7100?
(Fotar med Tamron 17-50/2,8 och Sigma 70-200/2,8.)
 
Kolla så att exponeringskompensationen står på noll. Håll in +/- knappen och snurra på kommandoratten.
 
Samma problem

Jag upplever samma sak. Väldigt ofta i landskap med ljus himmel tex. Mät ljusaste stället i motivet och exponera från det, himmel, snö mm. Jag hade en D3100 innan och den var mycket pålitligare då man körde matrix ljusmätning av hela bilden, sällan 30% utfrätt som med denna.
 
Har en D7100 och en D7000, tycker nog att D7100 är något bättre i exponering ligger på 0 eller -0,3. På D7000 så ligger jag oftast på -0,3 eller 0,7. Då kör jag uteslutande matrismätning och i A
 
Dum fråga, men det är inte så att du har kameran inställd på nåt hysteriskt högt ISO eller så? För i så fall kan ju kameran få svårt att kompensera i t.ex. utomhusmiljöer.

Sedan om man ska vara petig - i M-läget är det inte kameran som överexponerar, utan du - eftersom att det helt är du som bestämmer själv.

Sist men inte minst vet jag av egen erfarenhet att jag gärna dömmer en bild på fel sätt när jag tittar på kamerans display, så döm aldrig innan du laddat över bilderna :)
 
Auto iso

Tyckte min hade en tendens åt det hållet vid användning av auto-iso,varför jag slutade med det o gick över till manuell inställning istället. /. Marie
 
Du har inte varit inne i "Finjustera optimal exponering" & ökat på nån gång? Hittas väl under pennan - mätning/exponering.
 
Ändra från Spotmätning

Tjena Jena detta är nog helt enkelt så att du ställt kameran i spotmätning och därmed får överexponering när du typ siktar på någon mörkt som det mesta är i marknivå mot himmel och annat solbeluyst område som därmed blir över exponerade högdagrar.

Vrid till Evaluerande istället så mäts större del av bilden så får du en jämn exponering.

Med vänlig hälsning. /Lennart Edlund
 
ANNONS