Annons

Nikon D7100 vs Nikon D7200??

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
7500s sensor har lägre upplösning, 20 MP mot 7200s 24. Läste också att ISO-prestandan är lite sämre p.g.a. snabbare seriebildstagning?
Pixelnoja är tyvärr mycket vanligt för de som inte förstår hur det hela hänger ihop. Hur ofta croppar man bilder till 100%?
Jag har en D70 som vid rätt handhavande tar helt brusfria bilder med 5,6 mp. Så stirra er inte blinda på antalet pixlar...det finns det så många andra som gör i semester-bilder-branchen :)

Sedan undrar jag hur snabbare seriebildstagning kan påverka ISO-prestandan? Var har du läst det någonstans?
 
Senast ändrad:

Homy

Aktiv medlem
Pixelnoja är tyvärr mycket vanligt för de som inte förstår hur det hela hänger ihop. Hur ofta croppar man bilder till 100%?
Jag har en D70 som vid rätt handhavande tar helt brusfria bilder med 5,6 mp. Så stirra er inte blinda på antalet pixlar...det finns det så många andra som gör i semester-bilder-branchen :)

Sedan undrar jag hur snabbare seriebildstagning kan påverka ISO-prestandan? Var har du läst det någonstans?
ISO-prestandan läste jag om i några forum, att man offrat det för att göra kameran snabbare. Det är inget bekräftat faktum, därav mitt frågetecken.

Sant med pixelnoja men nu har båda kamerorna samma sensor och det handlar inte om en bättre kamera med lägre sensorupplösning och en sämre kamera med högre. Bildstorleken kan spela roll i jobbsammanhang, kanske inte så stor skillnad här men värt att nämna när någon frågar. Du kan t.ex. inte skicka bilder med 5,6 MP till många bildbyråer. Har du extra 4 MP kan det vara lättare att beskära bilderna om det behövs, som t.ex. en bild på månen.
 

afe

Aktiv medlem
Det vore inte helt orimligt att högre utläsningshastighet skulle ge högre utläsningsbrus, vilket ju påverkar dynamiken negativt.
D500 är väl en kamera som presterar synnerligen bra på höga ISO (som frågan gällde - inte DR). D7500 har samma sensor.

Skillnaden mellan 20 och 24 MP kan du helt ignorera (det går att skala upp eller ner utan att se skillnad).
 

PMD

Aktiv medlem
D500 är väl en kamera som presterar synnerligen bra på höga ISO (som frågan gällde - inte DR). D7500 har samma sensor.

Skillnaden mellan 20 och 24 MP kan du helt ignorera (det går att skala upp eller ner utan att se skillnad).
Men frågan här var om D7500 är brusigare på höga ISO än D7200 (åtminstone var det så jag uppfattade den), och det finns tydligen rapporter om att så är fallet.

Dynamik och brus går hand i hand.
 

Homy

Aktiv medlem
D500 är väl en kamera som presterar synnerligen bra på höga ISO (som frågan gällde - inte DR). D7500 har samma sensor.

Skillnaden mellan 20 och 24 MP kan du helt ignorera (det går att skala upp eller ner utan att se skillnad).
Enl. Cyberphoto är D500s sensor 23,6 x 15,8 mm. 7500 och 7200 har 23,6 × 15,6 mm. Verkar inte vara samma sensorstorlek.
 

Homy

Aktiv medlem
Men frågan här var om D7500 är brusigare på höga ISO än D7200 (åtminstone var det så jag uppfattade den), och det finns tydligen rapporter om att så är fallet.

Dynamik och brus går hand i hand.
Sen finns det förstås fördelar med 7500 framför 7200, som processorn Epeed 5 mot Epeed 4 i 7200 men 7500 är också 4500 kr dyrare. Om det är värt att vänta på 7500 får TS själv avgöra. Jag tog upp bara två saker som verkar "ovärda". :)
 

afe

Aktiv medlem
Jag tänker inte grotta ner mig mer i detta, men jag skulle bli mycket förvånad om sensorn i D7500 faktiskt visa sig på något sätt vara sämre än den i D7200.. Ni som känner för det får förstås grotta vidare :)
 

Homy

Aktiv medlem
Jag tänker inte grotta ner mig mer i detta, men jag skulle bli mycket förvånad om sensorn i D7500 faktiskt visa sig på något sätt vara sämre än den i D7200.. Ni som känner för det får förstås grotta vidare :)
Tror inte någon har påstått det heller. Jag reagerade bara på att du skrev att sensorn i 7500 är samma som i D500, vilket inte verkar riktigt stämma. 7500 och 7200 har däremot samma sensor så de är lika bra på den punkten. :)
 

Homy

Aktiv medlem
Nu är du ute och cyklar rejält. D7500 har samma sensor som D500 (med 20 MP i stället för 24 MP). http://www.fotosidan.se/cldoc/prylnytt/nikon-d7500-4k-video-och-d500.htm
Min cykel har varit trasig i många år faktiskt så jag brukar gå. :) Med samma sensor menar jag förstås inte antalet pixlar men jag formulerade mig fel. Sensorn i 7500 har samma storlek i mm som den i 7200 och samma antal pixlar som den i D500. Exakt samma sensor som i D500 är den inte enl måtten men 0,2 mm mindre spelar kanske ingen roll? Pixlarna borde teoretiskt sett vara mindre i 7500 men en osynlig skillnad nog?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Min cykel har varit trasig i många år faktiskt så jag brukar gå. :) Med samma sensor menar jag förstås inte antalet pixlar men jag formulerade mig fel. Sensorn i 7500 har samma storlek i mm som den i 7200 och samma antal pixlar som den i D500. Exakt samma sensor som i D500 är den inte enl måtten men 0,2 mm mindre spelar kanske ingen roll? Pixlarna borde teoretiskt sett vara mindre i 7500 men en osynlig skillnad nog?
När Nikon Nordic presenterade D7500 sa de att det är samma sensor i D7500 som i D500, och ärligt talat tror jag de har hyfsad koll på saken :)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Men frågan här var om D7500 är brusigare på höga ISO än D7200 (åtminstone var det så jag uppfattade den), och det finns tydligen rapporter om att så är fallet.

Dynamik och brus går hand i hand.
Med tanke på att ...

1) ... det inte finns några testexemplar ute av D7500 skulle jag ställa mig rätt skeptisk till "rapporter" om dess eventuella prestanda.

2) ... D7500 är enligt Nikon själva byggd kring samma sensor som i D500 som definitivt inte har sämre brusprestanda eller dynamik på högre iso än D7200. Den lilla skillnad som finns är snarare till D500:s fördel, och det skulle vara rätt förvånande om D7500 plötsligt var sämre där. Sedan ger D7200 lite mer dynamik på låga iso, men även den skillnaden är trots allt rätt marginell.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag har hört att D7200 ska ha automatisk mikrojustering av autofokus. För mig låter det som en mer intressant egenskap än större buffert.
Nej, den tekniken dök upp med D500 och D5 för lite över ett år sedan. Men nya D7500 som nyligen presenterades har tekniken med automatisk (nåja, halvautomatisk skulle jag kalla det :) finjustering av fokus i objektiv.
 

Homy

Aktiv medlem
Måste tillägga en sak om "pixelnoja" som nämndes förut. Jag har en 3300 med 24 MP och kan se pixlarna som rutnät över bilden när jag fotograferar konserter med röda lampor och rök, utan att zooma in. En likvärdig kamera med 20 MP borde ge ännu synligare pixlar i liknande situationer (om det inte är något fel på min kamera). Så pixelantalet kan spela roll i vissa situationer.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jo, självklart men ändå konstigt att sensorerna har olika mått. Ingen journalist som ställt frågan?
Det är ingen skillnad i sensorstorlek mellan D500 och D7500 ... Nikon uppger 23,5 x 15,7 för både D500 och D7500, medan de uppger 23,5 x 15,6 för D7200 och D7100. Och de om någon borde väl veta :)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Måste tillägga en sak om "pixelnoja" som nämndes förut. Jag har en 3300 med 24 MP och kan se pixlarna som rutnät över bilden när jag fotograferar konserter med röda lampor och rök, utan att zooma in. En likvärdig kamera med 20 MP borde ge ännu synligare pixlar i liknande situationer (om det inte är något fel på min kamera). Så pixelantalet kan spela roll i vissa situationer.
Det där låter väldigt skumt ... I vilken betraktningsstorlek då? Skall du tydligt se pixlarna i en bild får du dra upp den rejält i storlek. Även om du zoomar in till 100 % på en UHD-skärm (4k) så är jag skeptisk till att du tydligt skulle urskilja pixlar om du inte sitter framför sisådär en 55-tummare eller större skärm. Och då betraktar du ju bara runt drygt halva bildytan (3840x2160 pixlar av de 6000x4000 pixlarna i en D3300)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är ingen skillnad i sensorstorlek mellan D500 och D7500 ... Nikon uppger 23,5 x 15,7 för både D500 och D7500, medan de uppger 23,5 x 15,6 för D7200 och D7100. Och de om någon borde väl veta :)
Nikon verkar ha olika åsikt i olika världsdelar om måtten är samma eller inte... På den amerikanska sidan är måtten inte samma, men det är sannolikt inte korrekt.
 

PMD

Aktiv medlem
Rätt mått?

Översättningar fram och tillbaka mellan SI-enheter och "US Customary Units" introducerar antagligen en del avrundningsfel.
 
ANNONS