** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon d90 som inte vill ta bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Idis82

Medlem
Hej!

Min d90 har plötsligt blivit jättekonstig, det händer ibland ingenting när jag trycker på avtryckaren. Den visar även "r10" istället för iso-tal när detta händer. Riktar jag den mot ett annat motiv så kan det gå bättre. Någon som vet vad det är för fel?

Tacksam för hjälp!
/Ida
 
r10 brukar betyda att minnesbuffern rymmer 10 bilder med aktuell bildkvalitetsinställning, vilket visas när man trycker ner avtryckaren halvvägs. Nu har jag inte en D90, men är det inte så att det visas där antalet bilder som ryms på minneskortet normalt står?

Den första gissningen är att anledningen till att det inte blir någon bild är att kameran inte hittat fokus. Då brukar kameran vägra ta en bild om den är inställd på det sättet.
 
Testa först att göra en "hård reset" om Du inte redan gjort det. (tryck ner de bägge knapparna som har en grön prick) Då får Du kameran återställd som vid leveransen.

/Peter
 
Hm. Kan nog stämma. Såg fel i min vilda panik över att min rätt så nya kamera plötsligt inte funkade... Det har alltså inte med saken att göra.

Den har aldrig gjort så här innan, oavsett motiv/ljus/avstånd etc. Förstår inte riktigt vad som händer :-( Autofokusen fokuserar ok, men sen tar inte kameran bilden.
 
Vilket objektiv har du på den ?

Är det så att du kan ställa bländaren på den manuellt så får du låsa den på största talet för att få det att fungera!

Fråga mig INTE hur jag vet det ;-)

Micke
 
Vilket objektiv har du på den ?

Är det så att du kan ställa bländaren på den manuellt så får du låsa den på största talet för att få det att fungera!

Fråga mig INTE hur jag vet det ;-)

Micke

Sorry ...

Gör om gör rätt, såg nu att den fungerade sporadiskt så då kan du nog glömma mitt förslag.
 
Jag hade något liknande problem med min D90 för ett tag sedan och då var det kommunikationen med objektivet som strulade, putsade upp kontakterna på huset och objektivet och smorde med kontaktspray.

Har aldrig haft problem efter detta.

Det är inte fel att underhålla prylarna ibland så dom inte ballar ur i skarp läge!

MVH
 
Hej!

Min d90 har plötsligt blivit jättekonstig, det händer ibland ingenting när jag trycker på avtryckaren. Den visar även "r10" istället för iso-tal när detta händer. Riktar jag den mot ett annat motiv så kan det gå bättre. Någon som vet vad det är för fel?

Tacksam för hjälp!
/Ida

Ida, kontrollera om det i displayn blinkar "f--" (eller om det är "F--") när du försöker ta en bild, för då har du samma problem som en hel del andra D90-ägare - nämligen kontaktproblem mellan kamera och objektiv (18-105?).
Lämna in kameran för garantireparation och be dem även ansluta kameran för datoriserad analys. Detta gjordes på min och man upptäckte att jag dessutom (förutom kontaktproblemet) hade mekanisk skada på bländaren, vilket jag inte märkt själv.
 
Regöring av objektivkontakter

Jag hade något liknande problem med min D90 för ett tag sedan och då var det kommunikationen med objektivet som strulade, putsade upp kontakterna på huset och objektivet och smorde med kontaktspray.

Har aldrig haft problem efter detta.

Det är inte fel att underhålla prylarna ibland så dom inte ballar ur i skarp läge!

MVH

Stort tack för tipset!
Jag hade samma problem. Kameran hittade skärpan och gav klarsignal, men exponerade bara ibland.
Ofta vägrade den exponera i nära horisontellt läge, men exponerade om jag riktade kameran neråt.
Jag tvättade av kontakterna i kameran och på objektivet med kemiskt ren bensin, och allt fungerar som det skall.
 
ANNONS