Annons

Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)

Bonus93

Medlem
Tjena jag skulle vilja ha lite hjälp, jag har nämligen fastnat för en kamera som jag skulle vilja köpa men skulle gärna ha lite råd och tips från folk som kan. Det är ju då en nikon d90. Jag har letat och inte hittat ngn om att den st bildstabilisator vilket jag gärna vill ha få jag är nybörjare osv. Någon som vet? :) ni får gärna komma med tips på andra modeller också. Och sen när det kommer till objektiv. Va är bäst att börja med? Följer ju med 18-55 men hur bra är det osv? Tack på förhand!
 
På Nikon får du stabilisering genom att sätta på ett objektiv med stabilisering. 18-55 finns både med och utan sådan. Det är helt ok, men det finns inte helt oväntat bättre objektiv också.

Vill du ha ett hus där du får stabilisering med alla objektiv, oavsett vad du sätter dit, så får du välja ett annat märke. Canon är i ett sådant läge inte heller aktuellt.
 
På Nikon får du stabilisering genom att sätta på ett objektiv med stabilisering. 18-55 finns både med och utan sådan. Det är helt ok, men det finns inte helt oväntat bättre objektiv också.

Vill du ha ett hus där du får stabilisering med alla objektiv, oavsett vad du sätter dit, så får du välja ett annat märke. Canon är i ett sådant läge inte heller aktuellt.

Aa okej toppen! Tusen tack! :) då är jag med i matchen och förstår igen. Så jag ska hitta ett objektiv med stabilisator om jag förstod dig rätt? :)
 
Aa okej toppen! Tusen tack! :) då är jag med i matchen och förstår igen. Så jag ska hitta ett objektiv med stabilisator om jag förstod dig rätt? :)

Ja, du ska skaffa ett objektiv med stabilisator om du vill ha stabilisering med D90. Dessa har beteckningen VR i modellnamnet och på objektivet om det är Nikons egna. Tamrons variant heter VC och Sigmas OS. För de senare måste du förstås se till att få ett som är till för Nikon också.
 
Ja, du ska skaffa ett objektiv med stabilisator om du vill ha stabilisering med D90. Dessa har beteckningen VR i modellnamnet och på objektivet om det är Nikons egna. Tamrons variant heter VC och Sigmas OS. För de senare måste du förstås se till att få ett som är till för Nikon också.

Okej, så får se om jag har förstått det hela rätt nu. Om jag köper en d90 som kamrahus. Och sen köper jag ett objektiv till att börja med. Som ex heter 18-55 VR så har den stabilisator? :)
 
Hur är det om det står VR II vad är skillnaden mot VR menar jag? :)

Beroende på vem som skrivit och var så kan det antingen avses olika versioner av VR (VR II är lite bättre) eller olika versioner av objektivet. Vissa objektiv finns helt enkelt i uppdaterade versioner och då brukar det ofta skrivas II efter.
 
Har själv en D90 och skaffade det här objektivet i stället för kit-objektivet för bara ett par månader sen:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=20678

Mycket nöjd! Kvalitetsskillnaden jämfört med Nikons egna som jag hittills har konstaterat är bara att det är en aning jobbigare att få av och på locket och motljusskydd. Men inget fel på optiken. Jag är lite skakig i händerna men med VR (resp. OS) klarar jag mig.
 
Har själv en D90 och skaffade det här objektivet i stället för kit-objektivet för bara ett par månader sen:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=20678

Mycket nöjd! Kvalitetsskillnaden jämfört med Nikons egna som jag hittills har konstaterat är bara att det är en aning jobbigare att få av och på locket och motljusskydd. Men inget fel på optiken. Jag är lite skakig i händerna men med VR (resp. OS) klarar jag mig.

Oj den kosta lite för mycket skulle jag tro för mig. Är du nöjd med kameran? Och standard objektivet fungera det bra att börja med kanske? Va kam man ex foto med det? :)
 
Som ambitiös amatör räcker D90 långt för mig.
Jag klarade mig rätt länge med standardobjektivet också. Men ju mer jag fotade desto mer ville jag vara lite mer oberoende av ljusförhållandena, och så blev det den där Sigma med större bländaröppning och OS.
Men visst tog jag även med kitobjektivet foton som i mina ögon fortfarande håller.
Om jag är missnöjd med någonting så är det med mig själv som fotograf.
 
ANNONS